Hulp

Reageer
Berichten: 32

Hulp

Beste forumgebruikers,

Ik heb altijd over iets nagedacht waarbij ik zeer graag hulp zou willen hebben van professionele personen of gewoon mensen die mij hierbij kunnen helpen. Dus, ik zit nu in het vijfde middelbaar ASO en behaal schitterende punten( 85-100% op bijna elke vak).

Waarom doe ik zo hard mijn best om zoveel mogelijk bij te leren en goede cijfers te behalen?

1: Ik vind het super tof om over zoveel mogelijk zoveel mogelijk te weten te komen.

2: Ik wil later aan de universiteit afstuderen met een master diploma( of een doctoraat) om een mooie toekomst te hebben, mijn ouders trots te maken en rijk te worden( vooral de laatste).

Ik wil daar alles voor doen, uren studeren en inzicht verwerven.

Het probleem is nu dat ik deze mooie punten behaal in een school waar heel weinig gestudeerd wordt, slecht Nederlands gepraat wordt, waar de toetsen niet moeilijk zijn, waar wij geen boeken moeten lezen voor bepaalde (taal)vakken... Daardoor moeten wij elke dag dus niet zoooveel doen en vind ik het niet zo fijn. Ik wil veel meer werk hebben, ik wil in een moeilijkere school zijn waar er deftig Nederlands gesproken wordt en waar ik veel discipline kan verwerven en veel efficiënter zal leren studeren. Want nu hebben we bijvoorbeeld tegen om de twee dagen een toets, dus studeer ik elke dag zeer traag en heb ik dus nooit leren snel en efficiënt studeren. Daardoor zal ik zeker moeilijkheden hebben aan de universiteit. Ik heb dit natuurlijk een beetje laat beseft, zoals ik al zei zit ik in het vijfde, maar toch zou ik niet de kans laten om ten minste mijn zesde in een moeilijkere school door te brengen. Is dat een goed idee? Kan het zijn dat ik veel problemen zal hebben aan de universiteit omdat ik in een school heb les gekregen waar de niveau heel laag is en waar sommige leerkrachten zelfs hun eigen vak niet kunnen geven omdat ze het zelf niet snappen? Kan het zijn dat ik de moeilijke woorden die in de universiteiten gebruikt worden niet zal begrijpen? Wat kan ik nu het best doen?

Alvast zeer bedankt voor uw tijd en moeite.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Hulp

Opmerking moderator

Verplaatst naar Studiekeuze
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Hulp

Ik zou het 'Niet veel moeten doen voor school' eerder zien als een voordeel. Begrijp me niet verkeerd hé maar als je niet veel voor school moeten doen dan legt school je niet zoveel druk op ( En dat is veel aangenamer dan overladen te worden met 'verplicht' werk. )

Dat 'niveau' waar je over praat, dan kan je jezelf ook wel opleggen. Gaat het voor jou te traag in de les of iets dergelijks? Schakel dan gewoon een versnelling hoger door middel van zelfstudie.  Je spreek ook van 'elke dag een beetje leren' (Wat is hier mis mee?). Als je alle vakken goed bijhoudt op de universiteit door elke dag te studeren dan zal het goed komen. Uitspreiden is beter dan alles last-minute er in te vlammen, veel van mijn medestudenten doen het last-minute vlammen en geraken dan ofwel niet rond met studeren of zijn onder de illusie dat 'last-minute alles lezen' = studeren en dat is natuurlijk niet zo!

Het volgende raad ik jou aan (ik heb dit zelf  gedaan toen ik op het middelbaar zat):

1. Neem even de tijd om een definitieve studiekeuze te maken:

    °Ga naar infodagen aan universiteiten
    °Sommige universiteiten (althans in België toch) organiseren meeloopdagen. Hier kun je een dag les volgen in een bepaalde richting.

    °Vraag eens aan je leerkrachten (die jou het beste kennen) wat zij jou zien doen in de toekomst

2. Stel je kiest zoals mij voor de opleiding chemie:

    ° Ga naar je chemie leerkracht en leg uit dat je graag chemie zou willen studeren en dat je je graag optimaal zou willen voorbereiden.

    ° Je kan bijvoorbeeld op de website van de universiteit waar je wilt studeren, het curriculum bekijken voor de 1ste bachelor chemie. Hier vindt je dan terug welke vakken er gegeven worden in de eerste bachelor. Je kan zelfs zien welke onderwerpen er behandeld worden binnen elk vak en welke boeken/cursussen ze gebruiken. 

    ° Ga naar de campusshop (boekenwinkel) en koop daar de cursussen van de eerste blokperiode van de eerste bachelor chemie.

3° Zelfstudie

    ° Zelfstudie is een skill die zeker van pas gaat komen op de universiteit. Naar mijn mening kan je hier best vroeg mee beginnen dan heb je al een streepje voor. Dan voelt het als 'second nature' Het voordeel hierbij is dat die zelfstudie niet verplicht is, je kan het op eigen tempo doen.

    ° Sla de basisprincipes van een vak nooit over, hoe goed je het ook denkt het te kennen. 

    ° Hou rekening met dat sommige vakken, een zekere voorkennis uit andere vakken vereist.

4° Aanvang van jouw eerste jaar aan de universiteit

    ° Als er opfriscursussen chemie, wiskunde, fysica, biologie,... zijn voor jouw opleiding, ga er dan zeker naartoe. Dan zit alles weer vers in het hoofd als het academiejaar echt begint.

Wat taal betreft aan de universiteit. Ik vind het zelf wel meevallen. Als ik een woord niet begrijp dan vraag ik het gewoon na de les aan de docent of aan een medestudent. Engels wordt ook wel vaak gebruikt. Zelfstudie in het Engels is ook wel leuk om te doen (ik doe dit standaard).

Ik hoop dat hier iets mee bent

Groetjes

Autodidact1

 

Berichten: 383

Re: Hulp

Ik vind het net een nadeel om in het secundair weinig te hoeven werken omdat je nu eenmaal een beetje "begaafd" bent. Want als je dan op univ begint ga je heel hard schrikken van de MASSA leerstof en zelfs de grootste slimmerik moet daar nog HARD werken en als je het werken niet gewoon bent is dat een GROOT probleem aan de univ, gelijk welke richting je kiest.
Mij lijkt het een goed idee (zoals je zelf zegt) om je laatste jaar secundair aan een veeleisende school af te leggen. Informeer je en zoek naar een "harde" leerschool. Natuurlijk gaat het ook om je interesse in een bepaalde richting - sommige scholen staan bekend voor bv. wetenschappen wiskunde terwijl dat niet wil zeggen dat je daar als toekomstige econoom even goed zit. Dus research is aan de orde. Succes!

Reageer