Studiekeuze vervolgopleiding

Reageer
Berichten: 2

Studiekeuze vervolgopleiding

Hallo allemaal,
 
Ik zit nu op 4 VWO met de vakken: scheikunde, biologie, aardrijkskunde, wiskunde A, economie, Duits, Nederlands en Engels. (N&G profiel)
Het is voor mij moeilijk om na te denken wat ik nu eigenlijk precies later willen worden. Voor mij is het belangrijk dat ik een studie kies waar ik gelukkig mee ben en later veel baankansen mee heb. Ik heb altijd al een fascinatie voor dieren en leven op aarde gehad. Onderzoek zoals bij scheikunde heeft me daarom wel geïnteresseerd. De sportrichting is me ook altijd boeiend geweest. Dit gaat me wel goed af. Studies met de vakken biologie en scheikunde spreken me daardoor zeker aan, maar ik ben bang dat ik dadelijk een te technische studie pak waar ik niet zo goed in ben. Natuurkunde heb ik niet gekozen, omdat ik er geen inzicht voor heb en niet echt technisch ben. Economie spreekt me ook wel aan, omdat het gewoon goed te leren is, maar de baankansen lijken me hier in de toekomst lager als gevolg van robotisering. Ik ben iemand die snel in de stress kan schieten en gaat twijfelen over dingen. 
 
Misschien kunnen jullie me een advies geven voor een HBO studie of een WO studie, die bij mij zou kunnen passen.
 
Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Studiekeuze vervolgopleiding

Zomaar een paar opties: bewegingswetenschappen, gezondheidswetenschappen, geneeskunde, diergeneeskunde?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Studiekeuze vervolgopleiding

Ik zie bij veel van deze opleidingen helaas dat natuurkunde een verplicht vak is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Studiekeuze vervolgopleiding

Maar in ieder geval niet bij allemaal. Ik kan je nog Applied Science (HBO) noemen, daar is natuurkunde niet verplicht maar ik weet niet of het een goed idee om die opleiding zonder natuurkunde en zonder wiskunde B te doen.
 
Dat geldt wat mij betreft overigens voor alle opleidingen waar scheikunde en voor veel opleidingen waar biologie een rol in speelt. Als je een verregaande interesse hebt in dit soort richtingen is het dan misschien een optie om je toch op de een of andere manier te laten bijspijkeren in natuurkunde? Naar mijn idee hoef je nauwelijks technischer voor te zijn dan voor scheikunde, en wie weet komt het inzicht wel als je de stof op een andere manier gepresenteerd krijgt. 
 
Of, een heel andere kant op: psychologie, sociologie, sociale geografie. Ik heb alleen geen idee of een N&G profiel toelaatbaar is.
 
Denk ook eens na over een University College. Zo vanaf een afstand is het moeilijk inschatten, maar je lijkt me iemand met een brede interesse, niet alleen de natuur, maar ook de maatschappij en talen. Dan is een brede bachelor misschien wel iets. Het vraagt wel een hoop (inzet en motivatie).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Studiekeuze vervolgopleiding

kijk hier eens naar: https://www.hvhl.nl/studeren/opleidingen/bachelor/Voedingsmiddelentechnologie
 
uit ervaring kan ik vertellen dat natuurkunde niet verplicht is, al zitten er wel wat elementen in die met natuurkunde te maken hebben.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer