toelating tot geneeskunde

Reageer
Berichten: 2

toelating tot geneeskunde

Hallo!
 
Namens mijn vriendin zoek ik even wat informatie van mensen met ervaring uit de praktijk.
 
Ik zal het kort houden. De situatie ligt namelijk zo:
  1.  Zij heeft haar havo diploma.
  2. Wil graag geneeskunde gaan doen en is erg gemotiveerd.
  3. Financieel krap dus het is zeer wenselijk dat zij haar vwo kan gaan halen in de avonduren zodat ze kan blijven werken.
Mijn vraag is of dit mogelijk is en zo ja, kan iemand mij vertellen wat de opties zijn of mogelijk doorsturen naar iemand die hier misschien meer van weet.
 
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en bij voorbaat dank voor uw tijd.
 

 

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: toelating tot geneeskunde

Ik weet niet of zij vwo kan halen.
 
Je kan wel gewoon de examens maken:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindexamens/staatsexamen/staatsexamen-voorgezet-onderwijs
 
Leg anders contact met de loi of een dergelijke instelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: toelating tot geneeskunde

Er is ooit iemand op dit forum geweest met ongeveer dezelfde vraag, maar ik kan dat topic helaas niet meer terugvinden.
 
Het is nooit te laat om te studeren, hoewel het wel relatief makkelijker is om gelijk vanuit de middelbare school door te stromen; maar onmogelijk is het dus niet! Je hebt wel een vwo diploma nodig met de juiste keuzevakken, met enkel een cultuur & maatschappij profiel ga je niet ver komen. Dus: haal je (deel)certificaten voor alle benodigde vakken (biologie, scheikunde, natuurkunde) op vwo niveau en doe mee met de decentrale selectie van geneeskunde als je daar klaar voor bent. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) is het ook zo als je een x aantal jaar later dan je oorspronkelijke afstuderen inschrijft voor zo'n studie, dat je dan een extra toelatingsexamen moet doen om aan te tonen dat je de bovenstaande vakken op voldoende niveau beheerst. Maar dat zou je moeten nakijken bij de desbetreffende instelling waar je de opleiding wil volgen.
 
Wat betreft puntje 3: op de vavo kun je 's avonds onderwijs volgen en overdag werken. Zie hier.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: toelating tot geneeskunde

Avond- of deeltijdstudie VWO is mogelijk bij LOI, ROC of NHA.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 2

Re: toelating tot geneeskunde

Dank voor jullie berichten. Fijn dat jullie meedenken.
Wij kunnen hier denk ik zeker wel verder mee. 
 
Mochten er nog andere mensen input hebben hoor ik het graag.


Reageer