hbo master of uni in deeltijd

Reageer
Berichten: 4

hbo master of uni in deeltijd

Hoi allen,
Ik ben benieuwd naar jullie mening omtrent het volgende: ik heb een eerstegraads bevoegdheid biologie + een tweede graads bevoegdheid natuurkunde (dus bio mag ik t/m hbo geven en natuurkunde t/m vwo3/mbo). Ik werk met plezier op een middelbare school. Mijn baas vraagt mij of ik ook de eerstegraads opleiding natuurkunde wil doen. Dit is een hbo master en dat kost me dan nog 2 jaar (kosten voor werkgever). Zelf ben ik eerlijk gezegd helemaal klaar met het hbo en heb ik al jaren de wens om door te studeren aan een universiteit. Het probleem is alleen dat er maar weinig deeltijdopleidingen zijn. Soms denk ik er aan om iets heel anders te gaan doen, zoals deeltijd psychologie in Leiden.
Het komt er op neer dat ik met een paar vingers in m'n neus het hbo gedaan heb en dat ik spijt heb dat ik niet eerder naar de uni gegaan ben. Aan de andere kant ben ik erg gelukkig met mijn werk, dus is een universitaire graad in de praktijk niet nodig. Mijn baanzekerheid is groot, helemaal als ik de eerstegraads natuurkunde doe. Waar ik tegen op zie is de vele wiskunde bij deze studie. Het lukt wel, maar ik moet er wel meer moeite voor doen. Wat zou jij doen? :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: hbo master of uni in deeltijd

[quot] Mijn baas vraagt mij of ik ook de eerstegraads opleiding natuurkunde wil doen.[/quote]Dat klinkt als een hint van je baas, dus waarschijnlijk heb je weinig keus.
Mijn baanzekerheid is groot, helemaal als ik de eerstegraads natuurkunde doe.
Waarschijnlijk alleen als je de eerstegraads natuurkunde doet.

Berichten: 4

Re: hbo master of uni in deeltijd

Hey Pinokkio, ja hij zal niet blij zijn als ik iets anders wil studeren.
En idd, alleen baanzekerheid bij 1e graads natuurkunde.
Als ik dat ga doen kan ik vast beginnen met wiskunde B vwo ter voorbereiding. Maar ik heb tijdens de 2e graads natuurkunde ook al redelijk wat wiskunde gehad.
Het enige dat me een beetje steekt is dat ik al een 1e graads opleiding gedaan heb. Voelt een beetje als dubbel werk doen. Wat vinden jullie? Ik geef nu bijv. NLT (natuur, leven en technologie) op grond van 1e graads bio en heb niet het idee dat ik qua kennis te kort schiet, ook niet bij de natuurkunde-onderwerpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: hbo master of uni in deeltijd

In het bedrijfsleven maakt het al snel niet meer uit wat voor opleiding je gevolgd hebt. Het draait om wat je daadwerkelijk presteert.
Maar in het onderwijs draait het om het juiste papiertje, de juiste graad, de juiste bevoegdheid.
Het enige dat me een beetje steekt is dat ik al een 1e graads opleiding gedaan heb.
Ja, maar in de ogen van jouw baas, of zijn baas, in de verkeerde richting. Men wil blijkbaar iemand met een natuurkundegraad om natuurkunde te geven.
Soms denk ik er aan om iets heel anders te gaan doen, zoals deeltijd psychologie in Leiden.
Mocht je besluiten iets heel anders in de alfa/gamma-richting te gaan doen vraag je dan wel eerst af wat dan je baanzekerheid is.

Er wordt steeds vaker gepleit voor studentenstops op psychologie en andere populaire (=makkelijke) studies.

Het is met alfas en gammas net als met koeien, varkens en kippen: we hebben er veeeeel te veel van ook al wil de beroepsgroep dat niet horen. We kunnen met drastisch minder toe.

De overheid wil geld overhevelen van geesteswetenschappen naar technische studies, zeer tegen de zin van de geestelijken.

Berichten: 4

Re: hbo master of uni in deeltijd

haha, ja inderdaad ;) daar heb je gelijk in.
De keuze voor een alfastudie zou meer zijn voor mijn eigen ontwikkeling en niet zo zeer voor een baan. Dus eigenlijk 'voor de lol'. Nu ik het zo typ bedenk ik me dat de 1e graads natuurkunde toch wel een verstandigere keus is. Dan krijg ik nog eens meer loon ook, waarschijnlijk schaal LD. Dat ga ik in ieder geval wel proberen :mrgreen: . En je hebt gelijk dat mijn baas vindt dat ik een 'verkeerde' 1e graads opleiding heb. Voor mijn zelfvertrouwen is het wel goed geweest om eerst bio te doen, omdat ik erg last had van faalangst. En ik ben nogal een laatbloeier, dus lang studeren vind ik niet erg.

Denk je trouwens dat psychologie studeren gemakkelijker zal zijn dan een hbo-master natuurkunde? Ik weet dat niet hoor. Ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je in natuurkunde bent. Als ik voor mijzelf spreek dan leer ik veelal in beelden. Veel lezen is niet aan mij besteed dus wellicht valt een alfa-studie alleen daarom al af. Toch vind ik mezelf nu ook weer niet een echte bèta, want talen gaan me net zo goed/slecht af :mrgreen: .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: hbo master of uni in deeltijd

De keuze voor een alfastudie zou meer zijn voor mijn eigen ontwikkeling en niet zo zeer voor een baan. Dus eigenlijk 'voor de lol'.
Je kunt jezelf ook ontwikkelen in andere richtingen door zelfstudie. Er zijn tig studieboeken te koop via bol.com , amazon.com , et cetera.
Naar een universiteit of hogeschool gaan heeft dan alleen zin als je persé een diploma wilt behalen om ........... of om in te lijsten en in de hal te hangen.

Als je nu nog wilt gaan studeren voor een diploma/graad/titel om in een totaal andere richting te gaan werken moet je je eerst afvragen hoe oud je zult zijn als je eindelijk afstudeert en of je dan kans maakt op de arbeidsmarkt tussen al die andere, veel jongere, afgestudeerden.

Het belangrijkste doel van werken is om genoeg geld te verdienen om comfortabel te leven en daarnaast ook nog wat leuke dingen te kunnen doen. Als het dan ook nog leuk werk is is dat mooi meegenomen.

In het leven maakt een mens vele beslissingen zoals studie- en beroepsrichting, partner, wel of geen kinderen, ....
Men gaat verder in de ingeslagen weg, tenzij er een heel goede reden is om te veranderen. Alsmaar omkijken en denken: had ik maar ....... heeft geen zin en is slecht voor de gezondheid.

Ik wens je veel wijsheid voor de beslissing die je gaat nemen.

Berichten: 4

Re: hbo master of uni in deeltijd

Heel hartelijk dank voor je mooie, realistische reactie! Ik ben het er helemaal mee eens. Zelfstudie kan inderdaad ook op een andere manier en binnen het onderwijs zijn er legio dingen die ik zou kunnen oppakken. Sterker nog, het is soms zelfs bijna te veel (hoge werkdruk) omdat er zo veel dingen zijn waar je aan werkt. Naast de lessen, die het belangrijkst zijn, komt er veel bij kijken.
Waar ik ook wel eens aan denk is een eigen bedrijfje, bijvoorbeeld iets met bijles in de bèta-vakken, samen met een collega wiskunde. Er is veel vraag naar en bij mij in de buurt zijn nog weinig mogelijkheden.
Nogmaals dank voor het meedenken; het helpt om de zaken even op een rijtje te zetten!

Reageer