Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Reageer
Berichten: 29

Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Hallo iedereen, ik heb een duidelijk doel van wat ik wil. Maar heb echt geen idee hoe ik er het beste moet geraken.
Ik ben 21 jaar oud, en ben vorig jaar afgestudeerd in TSO via avondonderwijs in webdesign & grafische vormgeving (richting omwille van een snel traject dat ik thuis kon volgen). Mijn ambitie en interesse leunt sterk aan bij de medische wetenschappen & chemie. Dus zou ik enorm graag farmaceutische wetenschappen gaan studeren. Aan deze keuze denk ik toch al een kleine 2 jaar en ben er vrij zeker van dat dit is wat ik wel doen. Het probleem is vooral dat ik niet echt het reguliere onderwijs heb gevolgd en al zeker niet in een sterke wiskunde & wetenschappelijke richting, dus starten aan deze opleiding met mijn huidige kennis zou zowiezo mission impossible zijn.

Momenteel ben ik in de 1ste bachelor biomedische laboratoriumtechnologie bezig, deze richting vind ik interessant en het eerste jaar is nog redelijk algemeen (identiek aan de opleiding chemie/biochemie). Dit is op een professionele bachelor niveau en volg ik dit dus aan de hogeschool en niet aan de universiteit. Dit jaar zou ik dan willen gebruiken als "voorbereidingsjaar" om zo volgend jaar naar de 1ste bachelor farmaceutische wetenschappen te gaan.

Nu twijfel ik toch of ik na dit jaar "klaar ben" om farmaceutische wetenschappen te volgen aan de universiteit. Op vlak van chemie en biologie ben ik vrij zeker dat het gaat lukken aangezien we inhoudelijk meer zien dan een wiskunde wetenschappen zou zien in het middelbaar. Maar voor fysica en wiskunde ben ik toch aan het twijfelen, wij zijn alles vele beknopter en meer toegepast op biomedische laboratoriumtechnieken. Volgende hoofdstukken komen aan bod bij fysica en wiskunde:

Wiskunde:
1. Algebra:
  • algebraisch rekenen
  • breuken
  • machten en wortelvormen
  • ontbinden in factoren
  • werken in SI eenheden
1.1 Functies
  • definities
  • algebraïsche, exponentiële, logaritmische, goniometrische en cyclometrische functies
  • oplossen van gemengde vergelijkingen en stelsels
2. Analyse
  • limieten en continuïteit
  • afgeleiden
  • onbepaalde en bepaalde integralen
  • differentiaalvergelijkingen

Fysica

komen volgende hoofdstukken aanbod (heb de subhoofdstukken eruit geknipt):
DEEL I INLEIDING
1. INLEIDING
2. VECTOREN

DEEL II MECHANICA
3. KINEMATICA
4. DE WETTEN VAN NEWTON
5. DE BEHOUDSWETTEN
DEEL III VLOEISTOFMECHANICA
6. STATICA VAN FLUÏDA
7. VISCOSITEIT
8. OPPERVLAKTESPANNING
Hoofdstuk 14: Trillingen
Hoofdstuk 15: Golfbeweging
Hoofdstuk 16: Geluid
Hoofdstuk 32: Licht, reflectie en breking
Hoofdstuk 34: Golfkarakter van licht, interferentie
Hoofdstuk 35: Diffractie en polarisatie
Hoofdstuk 37: Kwantumtheorie en het model van een atoom

Het programma van farmaceutische wetenschappen dat ik zou willen volgen zou volgende zijn:
https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opl ... 016977.htm

Er wordt bij vooropleiding duidelijk gezegd dat je het beste uit een richting komt met 6u wiskunde in het secundaire. Maar aangezien mijn traject zo speciaal is gelopen is het moeilijk inschatten of ik mijn niveau kan vergelijken met een 6u wiskunde na dit jaar. Ik zal wel een brede basis kennis hebben denk ik, maar ik zie dan bijvoorbeeld geen meetkunde of statistiek. Ook moeten we alle functies niet zo diepgaand kennen zoals ze in het middelbaar moeten. Regel van horner en veelterm delingen komen bijvoorbeeld ook allemaal niet aan bod. Het zijn allemaal kleine dingen maar tesamen bouwen ze toch wel een achterstand op. Ik zie wel een voordeel in bijvoorbeeld de labo ervaring die ik nu opdoe, die waarschijnlijk mij wel een kleine voorsprong zal geven. Maar voor de rest...

Wat is jullie mening en tips vanuit mijn situatie bekeken? Zou ik in 2021-2022 kunnen starten in farmaceutische na dit jaar BLT te hebben gedaan? Zou ik mijn niveau kunnen vergelijken met een wiskunde wetenschappen na dit jaar of ga ik waarschijnlijk achter lopen?

Ik heb een zo kort mogelijk proberen houden, wou zoveel mogelijk informatie meegeven zodat de situatie een beetje verduidelijkt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Tussen het rijtje onderwerpen staan gebruikelijke onderwerpen. Dat betekend niet dat het makkelijk is, dat is ook weer afhankelijk van de diepgang. Een polynoompje integreren doe je uit je hoofd, maar er zijn genoeg integralen waar de beste op dit forum nachtmerries van kunnen krijgen.

Als jij gedreven bent, dan kom je er wel. Een kennis van mij zat in een gelijkwaardige situatie, maar dan in de economische richting. Hij verwachtte ook dat wiskunde hem te kort zou schieten, maar was wel gedreven en kon goed zelf leren. Die heb ik toen het basisboek wiskunde van Jan van de Craats uitgeleend. Als je serieus bent en niet bij de antwoorden kijkt om tegen jezelf te zeggen: "oh dat wist ik wel ja..." zoals de gemiddelde puber doet, dan zou je dat boek eens kunnen kopen en doorwerken.
Daarnaast kun je online op Khan academy een account aanmaken. Dan pak je gewoon alle relevante onderwerpen. Daar ben je ook wel even zoet mee. Als in, afhankelijk van hoe volledig je het doet, en hoe ver je al bent, is dat zo duizend uur studiebelasting. Ik denk dan ook als je dat doet, dan gaan de eerste twee jaar behoorlijk wat vakken/aspecten je makkelijk af.

In principe is VWO-6 toch het benodigde instapniveau?
Download eens oude vwo-examens wiskunde/natuurkunde/scheikunde/biologie, tijd erbij, achteraf controleren. Dat moet ook een redelijke inschatting geven voor waar je staat.

Berichten: 29

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Bedankt voor je antwoord!

Ik maak momenteel indd gebruik van het basisboek van Jan van de Craats en heb ook al 1 jaar een account op Khan Academy. Ik gebruik beide voor wiskunde goed bij te houden.

Ik ben wel van België dus, 6 VWO is niet een bekende term voor mij. Ik veronderstel dat het gelijkaardig is als de wiskunde wetenschappen richting in België.

Nu oude examens van het middelbaar maken zie ik ook niet zitten aangezien daar dan ook weer alle geometrie en dergelijke aanbod komen en in farmaceutische wetenschappen heb ik daar niet veel aan volgens mij.

Ik heb een vak Natuurkunde MIV Wiskunde, dus eigenlijk moet ik goniometrie, integralen, afgeleiden en differential vergelijking moeten kunnen denkik. In hoeverre het niveau etc heb ik geen idee. Momenteel heb ik nog geen van die hoofdstukken gezien.

Berichten: 13

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Voor alle universitaire richtingen in België kan je een ijkingstoets doen en dus ook zo voor Farmaceutische Wetenschappen.
Hiermee kan je een idee krijgen of je voldoende goed voorbereid bent om de studie aan te vatten.
Je kan op volgende link ook eens ijkingstoetsen van de vorige jaren bekijken onder de TAB "Voorbeeld".
Scoor je momenteel nog niet voldoende dan kan je er nog aan werken.

https://www.ijkingstoets.be/farmaceutis ... nschappen/

Ook kan je de leerplannen eens downloaden in PDF van wiskunde-wetenschappen 6 uur ASO
waarin gedetailleerd alle onderwerpen staan uit de wiskunde en chemie. Die leerplannen zijn
echter uitgebreid en veel om allemaal te lezen.

http://ond.vvkso-ict.com/lele/leerplannen.asp

Ik moet nog zeggen dat een TSO of Prof. Bachelor richting heel ver verwijderd zijn van een ASO of univ. studie.
Ik kan je zeggen dat de wiskunde in de 3 de graad van het ASO wisk-wetenschappen veel moeilijker en abstracter
is dan een prof. bachelor die je nu volgt. Maar als ik naar de ijkingstoetsen van Farmaceutische Wetenschappen kijk dan valt het nogal mee wat betreft wiskunde. De wiskunde van 6 uur wisk-wetenschappen ASO bereidt studenten ook voor om de zwaarste univ. richtingen wat betreft wiskunde zoals Master in Wiskunde/Fysica of burgerlijk ingenieur aan te kunnen vatten. Dus staar je daar niet blind op. Je kan ook altijd op 2dehands.be aan een voordelige prijs wiskunde boeken uit het ASO aanschaffen. De boeken van de uitgeverij Wolters Plantyn van de reeks Delta (Nova) 6/8 uur wiskunde zijn zeer goed en hebben tevens numerieke oplossingen achteraan zodat je feedback hebt of je een oefening al dan niet correct hebt opgelost. En je kan hier ( wetenschapsforum ) nog uitleg vragen als je vastzit ! Mocht je wiskunde boeken uit de 2 de graad nodig hebben neem dan Delta Nova Leerweg 5 ( 5 uren wiskunde ).

Als je de intelligentie en wil hebt om te slagen en er voor te werken dan lukt het wel !

Je schreef aanvatten univ. studie op latere leeftijd en je bent 21 lol :)
Er zitten soms wel gepensioneerde studenten van 70 jaar in de aula dus jouw leeftijd valt nog goed me :)

Berichten: 29

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

@cadbe

Bedankt voor het advies! :)

Zal ik het op mezelf studeren? Moest ik na een jaar nu nog altijd niet die ijkingstoets kunnen maken, zou ik dan bijvoorbeeld via het volwassenenonderwijs 2 jaar traject volgen voor een wiskunde wetenschappen diploma? Of zou ik mss een 7de jaar bijzondere wetenschappelijke vorming volgen?

Of gewoon toch volgend jaar in september beginnen in farmacie?

Berichten: 29

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Dan ben ik natuurlijk wel super goed voorbereidt, maar dan doe ik wel een stap terug van het Hoger Onderwijs terug naar het "secundaire onderwijs" en dit dan weer voor 2 jaar of 1 jaar waardoor ik pas op mijn 23 of 24 start aan de univ. Maar dan zijn mijn slaagkansen natuurlijk wel beter.

Berichten: 13

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Beste Eragonas ,

Ik zou het volgende aanbevelen :

1) Volgend academiejaar starten met Farmaceutische wetenschappen aan de univ.
Je hebt dan dit academiejaar nog de tijd om wat extra wiskunde te leren.
Eventueel met een privéleraar wiskunde die je ook op 2dehands.be kan vinden
onder de Tab " Diensten en vakmensen " of op Wattedoen.be onder lokale zoekertjes of op
listminut.be
De tarieven gaan van 15 euro per uur tot 30 euro per uur en met 2 uren per week les kan
je echt grote stappen zetten indien je er met zelfstudie voelt niet te komen kan een begeleiding
door een wiskunde leraar heel nuttig zijn.

2) Ofwel kan je gewoon je Prof. bachelor biomedische laboratoriumtechnologie eerst volledig afmaken
dan heb je al een mooi diploma en kan je daarna nog verder studeren aan de univ. en heb je eventueel
de mogelijkheid tot een verkort programma ( schakeljaar ). Maar voor de details daarvan kan je best
eens contact opnemen met de Kuleuven faculteit Farm. Wetenschappen zelf omdat dit heel specifiek is.

Berichten: 29

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

cadbe schreef: di 20 okt 2020, 15:25 Beste Eragonas ,

Ik zou het volgende aanbevelen :

1) Volgend academiejaar starten met Farmaceutische wetenschappen aan de univ.
Je hebt dan dit academiejaar nog de tijd om wat extra wiskunde te leren.
Eventueel met een privéleraar wiskunde die je ook op 2dehands.be kan vinden
onder de Tab " Diensten en vakmensen " of op Wattedoen.be onder lokale zoekertjes of op
listminut.be
De tarieven gaan van 15 euro per uur tot 30 euro per uur en met 2 uren per week les kan
je echt grote stappen zetten indien je er met zelfstudie voelt niet te komen kan een begeleiding
door een wiskunde leraar heel nuttig zijn.

2) Ofwel kan je gewoon je Prof. bachelor biomedische laboratoriumtechnologie eerst volledig afmaken
dan heb je al een mooi diploma en kan je daarna nog verder studeren aan de univ. en heb je eventueel
de mogelijkheid tot een verkort programma ( schakeljaar ). Maar voor de details daarvan kan je best
eens contact opnemen met de Kuleuven faculteit Farm. Wetenschappen zelf omdat dit heel specifiek is.
Bedankt voor je antwoord!
Een schakeljaar is wel niet mogelijk voor farmacie, maar ik kan wel wat vrijstellingen krijgen dus het zou 4 tal jaar duren ipv 5 jaar voor master in de farmacie te behalen. (hier had ik al voor geïnformeerd)

Dit zijn beide inderdaad de opties die ik momenteel voor ogen had. Optie 2 zie ik wel het minste zitten. Optie 1 is natuurlijk het beste maar momenteel kan ik zelfs geen tweedegraadsfunctie perfect oplossen. Dus mijn kennis is zeker niet goed, dit jaar zal ook al zwaar worden op wiskunde vlak. Maar eind van de rit ga ik alles wel gezien hebben.

Nu ben ik enorm hard aan 't twijfelen of ik dit schooljaar gewoon zal uitdoen in BLT en dan volgend jaar gewoon start in het CVO in een wiskunde wetenschappen traject dat zou dan 2 jaren duren en hierin begin ik dan van een 1+1 tot en met de analyse enzo. In tussentijd zou ik dan ook wat vakken zoals Nederlands kunnen volgen. Wat is je mening hierover? Of lijkt dit nogal een overbodige en tijdverspillende stap?

Ik vind het nu ook al redelijk moeilijk soms om te kunnen volgen in de lessen chemie en analytische chemie. Maar nu veranderen gaat niet meer lukken (financiëel), ik zal hoe dan ook dit jaar uitdoen in deze richting.

Berichten: 13

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Tweedegraadsfuncties is leerstof uit het 4 de middelbaar ASO en TSO !

Ik persoonlijk vind dat een stap terug zetten na een 1 ste prof. Bach.
terug naar secundair. Dat gaat niet echt motiverend zijn.

Uiteindelijk moet je zelf beslissen over je studieloopbaan.

Je kan ook altijd eens een vraag stellen aan het monitoraat Farmaceutische Wetenschappen.
Hier is een link van enkele Proffen die zich daarmee bezig houden.
Als je op hun "naam" clickt dan heb je hun email/telefoon.

https://wet.kuleuven.be/apps/monitoraat ... c=farmacie

Succes !

Berichten: 29

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

cadbe schreef: wo 21 okt 2020, 02:18 Tweedegraadsfuncties is leerstof uit het 4 de middelbaar ASO en TSO !

Ik persoonlijk vind dat een stap terug zetten na een 1 ste prof. Bach.
terug naar secundair. Dat gaat niet echt motiverend zijn.

Uiteindelijk moet je zelf beslissen over je studieloopbaan.

Je kan ook altijd eens een vraag stellen aan het monitoraat Farmaceutische Wetenschappen.
Hier is een link van enkele Proffen die zich daarmee bezig houden.
Als je op hun "naam" clickt dan heb je hun email/telefoon.

https://wet.kuleuven.be/apps/monitoraat ... c=farmacie

Succes !
Ik weet het maar heb een speciaal traject gehad dus niet ik kan het moeilijk vergelijken met het middelbaar.

Kan ik de eerste bachelor niet verspreiden over 2 jaar zodat het wat haalbaarder wordt en zodat ik goed mijn tijd kan benutten om die 1ste bachelor vakken (basis) goed te beheersen?

Wie zou ik het beste contacteren, omtrent mijn voorkennis, hoe ik het beste alles aanpak en evt samen bekijken hoe mijn traject er zou uitzien?

Zou ik dit ook nu doen of zou ik eerst wachten tot na de eerste examens (dan heb ik ook mss al wat meer zicht op hoe ik deze bachelor doe).

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Je gaat nu een beetje in rondjes lopen. Je bent zenuwachtig dat je niet goed genoeg bent, maar wilt geen middelbaar eindexamen oefenen omdat er misschien een onderwerp in voor komt dat je niet veel gebruikt.

Cadbe gaf je in link voor de ijkingstoets, onder voorbeeld staat daar:
https://www.usolvit.be/servlet/rtd/6S7Y ... D%3D%3D%3D
Maak dan eens gewoon 30~100 vragen. Je ziet de resultaten, de uitwerkingen, en hoeft niet eens een e-mail adres in te vullen.
Dan zeg je hier hoeveel je er fout had.

Berichten: 29

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

kwasie schreef: wo 21 okt 2020, 15:08 Je gaat nu een beetje in rondjes lopen. Je bent zenuwachtig dat je niet goed genoeg bent, maar wilt geen middelbaar eindexamen oefenen omdat er misschien een onderwerp in voor komt dat je niet veel gebruikt.

Cadbe gaf je in link voor de ijkingstoets, onder voorbeeld staat daar:
https://www.usolvit.be/servlet/rtd/6S7Y ... D%3D%3D%3D
Maak dan eens gewoon 30~100 vragen. Je ziet de resultaten, de uitwerkingen, en hoeft niet eens een e-mail adres in te vullen.
Dan zeg je hier hoeveel je er fout had.

Bedankt die link ga ik zeker maken tegen juni. Voorlopig zijn die hoofdstukken nog onbekend bij mij. Ik zal maar beginnen met algebra 1 en 2 te voltooien op khan academy de komende weken.

Daarna de precalculus en calculus op khan academy ondertussen heb ik tegen dan ook afgeleiden, limieten en integralen op school dan zal het wel lukken zeker?

Maar is het nu eigenlijk mogelijk om de 1ste bachelor op te splitsen in 2 jaar zodat mijn slaagkansen vele groter zijn?

Berichten: 13

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Eragonas schreef: wo 21 okt 2020, 23:49 Maar is het nu eigenlijk mogelijk om de 1ste bachelor op te splitsen in 2 jaar zodat mijn slaagkansen vele groter zijn?
Een academische bachelor- of masteropleiding hoef je niet voltijds op te nemen. Je kan ook kiezen om deeltijds te studeren door tussen de 25 en 35 studiepunten op te nemen per academiejaar. ( Bron KULeuven )

Berichten: 29

Re: Farmaceutische Wet. op latere leeftijd + voorkennis?

Bedankt voor het antwoord. Ik zal mijn best dan doen om alles goed te leren dit jaar en dan eens een afspraak te maken met de trajectbegeleiding. Liever een jaartje langer dan zitten sukkelen met een vak van het eerste.

Reageer