Dubbele bachelor Natuur- en Wiskunde

Reageer
Berichten: 1

Dubbele bachelor Natuur- en Wiskunde

Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op gebied van Natuur- en Wiskunde en zie mezelf in de toekomst (volgend jaar) een dubbele bachelor doen (Natuur- en Sterrenkunde en Wiskunde).

Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel werk het is, ik ben wel extreem gemotiveerd. Ik doe op het moment VWO eenjarig aan het VAVO Lyceum Utrecht, waar ik examen doe in acht vakken onder het profiel NT&NG inclusief Wiskunde D en Economie (ik heb geen 2e vreemde taal). Ik sta voor Natuurkunde, Wiskunde B en Wiskunde D allemaal een acht. De periodes, om het in perspectief te plaatsen tot te stof (4,5 en 6 VWO stof) heel hard, en perfectie op gebied van cijfers is daarom ook extreem lastig.

Mijn vragen aan jullie:

Wat is jullie ervaring met deze studie(s)?

Waar hebben jullie deze studie(s) gevolgd, en is deze universiteit aan te raden?

Stel dat ik een van de studies laat vallen, moet ik dan veel bijwerken?

Stel dat ik moeite heb met een vak, hoe kan ik worden geholpen?

Hoe lang duurt een periode?

Een gemiddelde periode bestaat uit 18 EC ofwel 504 studieuren, is dit realistisch? 504 studieuren klinkt overweldigend.


Dit zijn al mijn vragen voor nu. Heel erg bedankt voor je tijd!

Groet Joppe

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Dubbele bachelor Natuur- en Wiskunde

Ik heb in 2000-2006 zelf een dubbele bachelor Technische Wiskunde en Technische Natuurkunde gevolgd aan de Technische Universiteit Eindhoven. Er waren dat jaar 4 studenten die deze dubbele bachelor deden. Speciaal voor ons werd er een speciaal curriculum samengesteld, hierin hadden we elk trimester een overleg met de studiebegeleiders van beide studies. Dit was in principe beide curriculi gecombineerd, maar voor sommige vakken kregen we vrijstelling (bijvoorbeeld geschiedenis van de natuurkunde, en maar één stage die telde voor beide). Aangezien er sowieso een flinke overlap is (veel wiskunde in het natuurkundecurriculum), schat ik dat het zo'n 20% tot 25% extra ECTS was, al weet ik niet meer de precieze getallen. Het feit dat ik er 6 jaar over deed was dat er nog geen harde knip was en ik dus al met de master begonnen was voordat ik de bachelor afrondde, en ik er een jaar fulltime uitgegaan ben om het bestuur van een studentenvereniging in te gaan.

Wat ik je aanraad is om dit idee direct op open dagen van universiteiten te vragen en te kijken hoe ze je hierin kunnen begeleiden. Het komt vaker voor, maar is niet zo normaal dat elke universiteit het standaard aanbiedt, en zonder speciaal curriculum kun je roostertechnisch in de knoop komen.

Reageer