Geneeskunde studeren

Reageer
Berichten: 189

Re: Geneeskunde studeren

Ik studeer aan de VUBrussel.

Wij hebben in het eerste semester de volgende vakken:

1. biologie

2. biomedische scheikunde

3. anatomie I (osteologie, artrologie, radio-anatomie en regiogebonden anatomie)

4. wetenschappelijk denken en informatica

5. medisce vaardigheden I

2de semester:

1. nog een stukje biomedische scheikunde (organische chemie)

2. cytologie/celbiologie

3. medische vaardigheden I

4. biomedische fysica

5. anatomie II (vnl. dissecties)

6. biochemie I

Ik vind dat jullie al redelijk specifieke vakken hebben gehad, als je vergelijkt met ons. De geneeskunderichting aan de VUB zou dan nog de meest praktisch gericht zijn van Vlaanderen. Ik meende me te herinneren van Nederlanders die bij ons zitten dat de opleiding geneeskunde in Nederland ook vanaf het eerste jaar direct concreet is, zonder algemene inleidende vakken (zoals schei(t)kunde, fysica,...).

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Geneeskunde studeren

Heel erg bedankt Ike!

Ik heb zelf ook eens effe gezocht en er is een interessante site die wel uitleg geeft wat je kan verwachten bij de studie Geneeskunde, (doktorworden.nl) dacht ik.

In iedergeval bedankt voor het informeren

Berichten: 1

Re: Geneeskunde studeren

Hee! Volgens mij is de vraag die ik heb nog niet beantwoord in dit forum(als dat wel zo is, sorry dan :P ). Oke. Komtie;

Ik studeer dit jaar af aan het Gymnasium met het profiel C&M, met op alle vakken ongeveer een 7 gemiddeld. Nu is het zo dat ik (een jaar nadat ik biologie etc heb laten vallen) heb besloten dat geneeskunde studeren me eigenlijk wel héél leuk lijkt. Nu hoorde ik dus dat je met een propedeuse van de HBO-Verpleegkunde opleiding ook mee mocht loten voor geneeskunde.. dit leek mij een mooie optie, want ik ben helemaal klaar met de middelbare school en om nou nóg een jaar natuurkunde etc in te moeten halen, zie ik niet helemaal zitten.

Maar.. (en nu komt de eigenlijke vraag); ik hoor ook de hele tijd, dat als je dus HBO Verpleegkunde propedeuse of zelfs de bachelor hiervan gehaald hebt, nog steeds niet mee kunt loten.. omdat je dan de vakken van NG/NT op het VWO niet hebt gehaald.. dus, ik zou nu eigenlijk wel eens duidelijkheid willen hebben ;)

Alvast bedankt!!

Berichten: 369

Re: Geneeskunde studeren

Sehri schreef:Hee! Volgens mij is de vraag die ik heb nog niet beantwoord in dit forum(als dat wel zo is, sorry dan ;) ). Oke. Komtie;

Ik studeer dit jaar af aan het Gymnasium met het profiel C&M, met op alle vakken ongeveer een 7 gemiddeld. Nu is het zo dat ik (een jaar nadat ik biologie etc heb laten vallen) heb besloten dat geneeskunde studeren me eigenlijk wel héél leuk lijkt. Nu hoorde ik dus dat je met een propedeuse van de HBO-Verpleegkunde opleiding ook mee mocht loten voor geneeskunde.. dit leek mij een mooie optie, want ik ben helemaal klaar met de middelbare school en om nou nóg een jaar natuurkunde etc in te moeten halen, zie ik niet helemaal zitten.

Maar.. (en nu komt de eigenlijke vraag); ik hoor ook de hele tijd, dat als je dus HBO Verpleegkunde propedeuse of zelfs de bachelor hiervan gehaald hebt, nog steeds niet mee kunt loten.. omdat je dan de vakken van NG/NT op het VWO niet hebt gehaald.. dus, ik zou nu eigenlijk wel eens duidelijkheid willen hebben =D>

Alvast bedankt!!
Je zult die propedeuse moeten halen en enkele deelcertificaten van het vwo, je doet dan mee met de loting en komt automatisch in klasse C. Ongeveer 50-60% van de mensen uit klasse C wordt ingeloot (afhankelijk van het aantal in klasse A en B).

Een beetje een cliché maar kies wat je wilt en ga daar voor. Je kunt dus via een omweg alsnog de studie van je dromen doen, het kost je alleen minimaal een jaar extra.

Met groet,

Bart
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 10

Re: Geneeskunde studeren

Met een HBO propedeuse ben je toelaatbaar tot geneeskunde, maar je bent ook nog deficiënt. Dit betekend dat je moet aantonen dat je op je HBO propedeuse voldoende kennis hebt opgedaan over de 4 béta vakken. Ga er maar van uit dat dit betekend dat je een toets zal moeten afleggen in al die vakken en geen vrijstelling krijgt.

Het lijkt me efficiënter om VWO op het VAVO te gaan volgen. Sommige universiteiten geven je vrijstelling voor Engels en/of Nederlands op basis van je HAVO diploma maar daar zou ik niet van uit gaan. Ik weet niet hoe goed je bent in die vakken maar als je ze via het JBI moet afleggen doe je letterlijk de VWO Nederlands en Engels eindexamens op de dag dat ze ook landelijk worden gedaan(makkelijk voor mij gelukkig).

Overigens kom je hiermee in de inlotingscategorie 'C' terecht. Helemaal niet zo laag, vind ik. Maar het blijft maar ongeveer 45%. Ook geeft het je het voordeel dat je niet mee hoeft te loten voor je plaatsing, je wordt altijd geplaatst aan de universiteit waar je je colloquium doctum (toelatingstoetsen) hebt aangevraagd nadat je door de eerste loting heen bent gekomen.

Ook zou je kunnen overwegen om dat jaar te gaan werken in de zorg als je toch maar 4 of 6 VWO vakken doet. Hiermee kan je een CV opbouwen voor de decentrale selectie.

Overigens zag ik ook dat Wiskunde B1-2 genoemd werd. Maar door de vernieuwde VWO profielen voldoet Wiskunde A nu ook.

Ik doe zelf 'sprint' VWO dit jaar op het VAVO. Wiskunde A is een stuk makkelijker vergeleken met Wiskunde B op HAVO. Scheikunde en Natuurkunde zijn eigenlijk hetzelfde maar gaan overal net iets verder op in. Alleen Biologie is echt anders, maar dat is nou niet het lastigste vak als je er maar tijd in stopt. Als je op HAVO niet te lui bent geweest, als je dat wel bent geweest (zoals ik) kost het je wat extra studietijd maar het is met gemak te doen.

Je kan ook overwegen om minder te werken en je echt te focussen op de VWO vakken. Met maar 6 vakken kan ik je uit ervaring vertellen dat het redelijk makkelijk is om achten te halen. Er is namelijk niet de tijdsdruk die er normaal op een vol VWO pakket rust. Hierdoor houd je de mogelijk over om (als je niet door de loting komt) het jaar erna je VWO af te maken en met een 8+ direct in te loten.

Berichten: 10

Re: Geneeskunde studeren

Ik was eigenlijk benieuwd: is voor de Geneeskunde studie een start leeftijd van 21/22 te oud?

Berichten: 369

Re: Geneeskunde studeren

Ik was eigenlijk benieuwd: is voor de Geneeskunde studie een start leeftijd van 21/22 te oud?
Nee, je bent nooit te oud om te studeren, als je jezelf daar maar toe aanzet en je het leuk vind. Ik wil zelf ook Geneeskunde studeren en ook ik ben in het nieuwe studiejaar al 20. Er zijn zelfs mensen die 30 zijn en nog Geneeskunde willen gaan doen. Ik heb ze zelfs op dit forum voorbij zien komen.

En je moet bedenken dat er ook mensen zijn die voor de derde keer meeloten, die zijn dus ook 20/21, misschien wel 22.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 1

Re: Geneeskunde studeren

Ik heb zelf vorig jaar de havo afgerond en besloot ook geneeskunde te willen doen.

Toen ik meldde op mijn huidige middelbare school vwo te willen doen werd dit verzoek afgewezen wegens gebrek aan cijfers en inzet.

Vervolgens ben ik via mijn decaan uitbesteedt aan de Vavo (sprintvwo in Enschede).

De Vavo is een school voor mensen die snel een diploma willen halen of die op een enkeling vakken gezakt zijn en deze hier over komen doen (anders moet je weer een jaar alle vakken op vwo).

Ik heb dit dus het afgelopen jaar gedaan en gehaald maar zoals bij heel wat meer mensen zijn mijn cijfers niet bepaald geweldig.

Ik zit zelf in lotingscategorie E; 'gemiddeld 6,5 of lager'.

Ik doe wel mee aan de loting maar verwacht niet te worden toegelaten en ben nu bezig met een tweede optie zoeken, dit zal zijn een verwante studie van de geneeskunde.

Er is mij ter ore gekomen dat je, via de Biologie in Nijmegen, na het afronden van je Bachelor, kunt instromen in het 2e jaar van de Geneeskunde daar.

Ook is het zo dat als je een universitaire propedeuse hebt gehaald je in lotingscategorie C; 'gemiddeld 7 tot 7,5', terecht komt (hoe dit voor een hbo-propedeuse geldt weet ik niet).

Ook weet ik dat België andere toelatingseisen heeft dan Nederland voor de geneeskunde, het nadeel is wel dat wanneer je in België begint je niet kunt overstappen naar een universiteit in Nederland (tenzij je weer meeloot maar dan kom je wel weer in het eerste jaar). Ook wordt België op gebied van geneeskunde vaak afgeraden om zijn traditionele en theoretische aanpak.

Ik moet wel toegeven dat ik nog niet echt heb uitgezocht hoe de kansen via de hbo verpleegkunde eruit zien.

Mijn advies is wel, zoals als eerder vermeld; sprint-vwo, vervolgens meeloten en een sterk verwante tweede keus opstellen om zo via een volgende loting of een dergelijke instroommogelijkheid de geneeskunde binnen te komen. Via de hbo lijkt het mij dat je het jezelf alleen maar lastiger maakt. Maar zoals ik al zei; ik heb me daar niet echt in verdiept.

Heel veel succes met je verdere studieloopbaan!

Groet,

Reageer