Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Even een opmerking: dat paper is geschreven door een paar tweedejaars natuurkunde studenten als onderdeel van een project binnen de studie.  Dat weet ik omdat ik met hen samen studeerde en in datzelfde jaar zat. Je moet dit paper dus niet al te serieus nemen.
 
Aan de andere kant werden ze natuurlijk wel begeleid door Dijkgraaf en Verlinde,  dus het zal ook weer geen onzin zijn wat er in staat.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Dat was me ook al opgevallen. Maar klopt de berekening?

Berichten: 442

Re: Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Hier is nog een bestand over het vacuum. Ter info. Het maakt goed duidelijk dat er iets niet goed is bij de kwantummechanica.
Bijlagen
Energie van het Vacuüm.pdf
(559.6 KiB) 75 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Ik heb de berekening gelezen en die lijkt wel te kloppen maar dat is het punt van mijn vraag niet.
 
Aan kleinere lengtes dan de plancklengte kan met behulp van de huidige theorie¨en geen betekenis gegeven worden
Dit wordt er gewoon geponeerd alsof dit een vanzelf sprekendheid is. Het plaatsen van die cut-off energie is waar het mij omgaat. Waarom zijn lengtes korter dan de planck lengte zo speciaal?

Berichten: 442

Re: Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Dat lomt omdat de huidige kwantummechanica stelt dat een rustmassa deeltje ook een golf is!!!  De plancklengte geldt dan ook voor rustmassa deeltjes. Een rustmassa deeltje kan dus geen golflengte hebben kleiner dan de Planck lengte. Dat is vreemd want diezelfde huidige kwantummechanica stelt notabene dat een rustmassa deeltje een puntmassa is. Dit betekent een deeltje met een straal van nul meter, kleiner dus dan de Plancklengte.
Het wordt nog gekker want om te voldoen aan de relatie E2 = (m0.c2)2 + (p.c)2  is er een fasesnelheid nodig van c2/v. Dat levert de vreemde situatie op dat als een deeltje stilstaat de golflengte naar oneindig gaat en tevens de fasesnelheid! Dus als een elektron stil zou staan dan spreidt het zich uit over het gehele universum en is de kans om het ergens in het heelal aan te treffen overal geijk is. Het zou zich op de aarde kunnen bevinden maar ook in de Andromeda nevel.
De huidige kwantummechanica verklaart dat met de sprookjes achtige opmerking: welkom in de wonderlijke wereld van de kwantummechanica.
Het bekende verstrengelings experiment toont ondubbelzinnig aan dat er absoluut geen sprake is superpositie van kwantumtoestanden zoals men ons wil doen geloven. Er is ook geen sprake van verborgen variabelen, maar bekende variabelen (de behouds wetten). Immers E = h.f geldt enkel voor deeltjes die met de lichtsneheid bewegen (hebben geen rustmassa) en niet voor rustmassa deeltjes.
Het experiment van Alain Aspect toont enkel aan dat het geldt voor deeltjes die met de lichtsnelheid bewegen (en daarvoor gelden ook de Bell ongelijkheden) maar niet voor rustmassa deeltjes. Het experiment van Aspect lukt alleen met fotonen maar met rustmassa deeltjes is het niet gelukt om het gelijk van de huidige kwantummechanica aan te tonen. Om dat te verklaren spreekt men over loopholes in het experiment.Het moet niet gekker worden.
De oplossing ligt in het feit dat wel geldt dat p.c = h.f en met een fasesnelheid van c kom je dan op p = h/λ. Waarvan λ de golflengte is van de golf die het deeltje opwekt in het vacuum als het begint te bewegen. Kwantisatie treedt dan op als je een deeltje opsluit cq gebonden raakt. De omtrek van de omloopbaan is dan een geheel aantal malen de opgwekte golflengte. Een interessante toepassing van deze geachte is de covalente binding die veroorzaakt wordt doordat de 2 deelnemende elektronen dan in een soort achtbaan om de 2 kernen van de deelnemende 2 atomen draaien. De omtrek van deze achtbaan is dan een geeel aantal malen de opgewekte golflengte (er zijn meer aspecten: de tegengestelde spin waarden van de deelnemende elektronen, een bepaalde afstand tussen de beide elektronen (in stand gehouden door zwevingen van de opgewekte golven en de afstotende werking van de gelijke elektronen lading)).
Ik ben bezig daar een artikel over te schrijven en te publiceren op mijn website. Het eenvoudigste model is dat van het waterstof molecuul. Voor het waterstof atoom is de K schil immers een cirkel.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Je beantwoord nog steeds niet mijn vraag waarom de plancklengte speciaal is. Hoezo "geldt die voor rustmassa deeltjes" waar slaat dit op? Hoe kan een eenheid nu enkel gelden voor rustmassa deeltjes? Wordt ook helemaal niet beweerd in de paper die je gaf.
Je stelt het golfkarakter van deeltjes in vraag, hoe verklaar je dan al die interferentie experimenten met deeltjes? Je wijkt helemaal af van mijn vraag en je springt van de hak de tak. Als je problemen hebt met bepaalde zaken in de QM open dan over elk een eigen topic waar we het geval per geval kunnen bespreken maar ga niet elk topic dat geopend wordt door anderen bevuilen met alternatieve theorieën die je niet uiteenzet en waar je met korte slogans van het ene probleem naar het andere probleem slingert. De schending van de bell ongelijkheden kan echt niet in 2 zinnen worden uitgelegd. Je stelt het deeltjes karakter ter sprake maar komt dan gelijk af met een "vacuum" golf die precies hetzelfde doet? Ben je niet gewoon aan het spelen met terminologie? Als je het beestje een andere naam wil geven mag dat gerust hoor maar je berekeningen moeten juist zijn.
 
Ik heb me constructief opgesteld in je topic in theorie ontwikkeling en heb uiteindelijk gevraagde naar een concrete berekening van de bindings energieën van het waterstof atoom. Ik heb hier nog steeds geen antwoord van gezien.
 
Moraal van het verhaal: on topic blijven. Wat is er bijzonder aan de plancklengte?

Berichten: 442

Re: Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Ik geef het op. Kijk maar op mijn website, dan weet je hoe ik erover denk **modknip**.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Plancklengte-cutoff-golflengte idee

Opmerking moderator

Deze topic is tijdelijk gesloten voor moderatoroverleg
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten