gravitatie constante G niet constant

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 3.860

gravitatie constante G niet constant

in dit topic:
viewtopic.php?f=66&t=205062&p=1121565#p1121565
loopt een discussie die er voor mij toe leidde om dit af te splitsen.

De Theorie op dit moment is dat zwarte gaten een extreem gedrag van de natuur zijn wat volgt uit de algemene relativiteitstheorie (ART) op basis van de aanname dat er een universele waarde is van c (lichtsnelheid) en G (gravitatieconstante) Dat leidt volgens de ART tot een eenvoudige formule om de plaats van de waarnemingshorizon van een zwart gat te kunnen berekenen.

Rs=2 x G x m/c^2. als G en c conatant zijn dan is de straal van de waarnemingshorizon (Rs) dus evenredig met de massa m die erbinnen zit.

Rs is het punt waar de ruimtetijd oneindig wordt vervormd en daarbinnen kan niets meer ontsnappen omdat de ontsnappingssnelheid groter wordt dan de lichtsnelheid. Het resultaat is dat er een singulariteit is waarin alle massa geconcentreerd is in een oneindig klein punt.

Zelfs voor Einstein was deze conclusie van zijn theorie intuitief erg vreemd.

Nu is er ook een ander 'probleem' nl. dat de beweging van de buitenkant van grote melkwegstelsels zich niet lijkt te houden aan de formule voor zwaartekracht

F=m1 x m2 x G/r^2

Door voor grote afstanden G evenredig met r te maken zou het gedrag wel weer passen en de noodzaak voor donkere materie overbodig maken. Hoewel deze gedachte lang is verworpen wordt dit nu wel serieus bekeken omdat het goed het gedrag van melkwegstelsels kan beschrijven.

Op basis van dit idee kwam ik op de gedachte dat indien G kan toenemen over grote afstanden, dat het dan ook logisch zou zijn dar G kan afnemen over korte afstanden. Misschien dat het niet de afstand alleen is maar ook de massa die in de buurt zit die G zou vastleggen.

in dat geval zou G wel eens af kunnen nemen in de buurt van gebieden met heel veel massa geconcentreerd, zoals in zwarte gaten. Mijn stelling is daarom alsvolgt:

we definieren een punt p met afstand r tot het centrum van de zware massa.
in punt p geldt een waarde voor G.
voor een punt p In de buurt van zware compacte massa's met middelpunt q zal G zodanig verkleinen dat de waarnemingshorizon zoals volgt uit de ART:

Rs=2 x G x m/c^2 (of de variant op deze formule zie dan zou volgen uit variabele G)

altijd kleiner is dan de afstand van punt p tot het centrum q van de zware massa.
Hierbij is G=F(massa binnen de bol met q als middelpunt) dus niet constant maar een functie van de massa binnen de bol met q als middelpunt.

Het gevolg hiervan is dat er nooit een punt kan ontstaan waar de kromming van de ruimtetijd oneindig wordt. Daardoor kan er ook nooit een singulariteit ontstaan omdat voor p dichterbij het centrum van de zware massa er steeds meer massa buiten de bol met middelpunt q komen te liggen waarop punt p ligt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: gravitatie constante G niet constant

De kromming van de ruimtetijd is niet oneindig op de waarnemingshorizon maar in de singulariteit, het middelpunt van een zwart gat.

Berichten: 3.860

Re: gravitatie constante G niet constant

misschien moet ik het dan anders formuleren:

Rs is het punt waar de ruimtetijd zodanig wordt vervormd dat van daarbinnen kan niets meer ontsnappen omdat de ontsnappingssnelheid groter wordt dan de lichtsnelheid.

Berichten: 1.223

Re: gravitatie constante G niet constant

Ik zou hier even moeten nadenken, dus nu even een snelle linkdump: kijk ook es naar Milgroms "Modified Newtonian Dynamics (MOND)":

https://en.wikipedia.org/wiki/Modified_ ... n_dynamics

en Brans-Dicke theorie,

https://en.wikipedia.org/wiki/Brans%E2% ... cke_theory

Die laatste is een poging geweest om de ART meer Machiaans te maken, maar vervangt in essentie Newtons gravitatieconstante door een scalair veld, zodat zwaartekracht door zowel de metrische tensor als een scalair veld wordt beschreven.

Re: gravitatie constante G niet constant

Hoi HansH

In het vorige topic zei je:

"Als je c dus een functie maakt van de massa binnen de waarnemingshorizon zodanig dat de waarnemingshorizon altijd binnen de plek zit waar die waarde van c geldig is dan krijg je dus nooit een waarnemingshorizon."

Ik wou vragen hoe wil je dit dan wilde doen, maar (gelukkig) heb je hier afstand van genomen want dit brengt zovéél problemen met zich mee. En als ik moest kiezen tussen een variabele c of een variabele G, dan maar een variable G.

Maar dit geeft natuurlijk ook veel problemen. (Vandaar dat men van donkere materie uitgaat).

"In dit geval zou G wel eens af kunnen nemen in de buurt van gebieden met heel veel massa geconcentreerd."

Uhm .. (pff. Bij meer tijd, zal ik er wat meer tijd aan besteden) .. maar iig betekent een kleinere waarde van G een hogere waarde voor m (bij een gelijke c), oftewel de dichtheid in het zwart gat wordt groter. Dus in jouw voorstel 'so far so good'. Maar dit zal alleen maar eerder leiden tot een singulariteit in een zwart gat. (Een hogere dichtheid of massa geeft een hogere kromming in de ruimtetijd.)

Wanneer de massa niet groter zou worden, zou de radius afnemen. Of eventueel beide. Maar naar mijn mening leidt dit tot nog bizarre-re toestanden in de kosmos dan het verschijnsel van een zwart gat.

Re: gravitatie constante G niet constant

Quote 3: "Het gevolg hiervan is dat er nooit een punt kan ontstaan waar de kromming van de ruimtetijd oneindig wordt. Daardoor kan er ook nooit een singulariteit ontstaan omdat voor p dichterbij het centrum van de zware massa er steeds meer massa buiten de bol met middelpunt q komen te liggen waarop punt p ligt."

Dit is niets anders dan shell theorem. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bolschilstelling

PS. Geloof je in het bestaan van zwarte gaten?

Berichten: 3.860

Re: gravitatie constante G niet constant

Gast044 schreef: vr 02 aug 2019, 19:44 Quote 3: "Het gevolg hiervan is dat er nooit een punt kan ontstaan waar de kromming van de ruimtetijd oneindig wordt. Daardoor kan er ook nooit een singulariteit ontstaan omdat voor p dichterbij het centrum van de zware massa er steeds meer massa buiten de bol met middelpunt q komen te liggen waarop punt p ligt."

Dit is niets anders dan shell theorem. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bolschilstelling

PS. Geloof je in het bestaan van zwarte gaten?
Het is eigenlijk andersom: ik gebruik deze stelling om te laten zien dat je bij voldoende lage massa binnen een bol geen zwart gat hebt.

Berichten: 3.860

Re: gravitatie constante G niet constant

Gast044 schreef: vr 02 aug 2019, 19:32 "In dit geval zou G wel eens af kunnen nemen in de buurt van gebieden met heel veel massa geconcentreerd."

Uhm .. (pff. Bij meer tijd, zal ik er wat meer tijd aan besteden) .. maar iig betekent een kleinere waarde van G een hogere waarde voor m (bij een gelijke c), oftewel de dichtheid in het zwart gat wordt groter. Dus in jouw voorstel 'so far so good'. Maar dit zal alleen maar eerder leiden tot een singulariteit in een zwart gat. (Een hogere dichtheid of massa geeft een hogere kromming in de ruimtetijd.)
Dan zeg je dus dan G,m en c hard aan elkaar gekoppeld zijn. Is dat niet zo omdat je juist aanneemt dat G constant is met de waarde die wij op aarde meten? Waarom zou m toenemen als G afneemt? De aaname was juist dat m een gegeven is. m kan ik toch gewoon kiezen?

Re: gravitatie constante G niet constant

Huh? Ja natuurlijk mag je de massa zelf bepalen. Maar ik bedoelde dat de waarde van de kg dan toeneemt als c gelijk blijft. Beetje haastig was dat.

Maar ik lees nu dat je de straal r evenredig wilt veranderen met G. Hmm.

Maar als ik goed begrijp wat je bedoeld zou dit betekenen dat straal r ook toeneemt met de variabele G.

That makes no sense to me.

Reageer