uitdijing heelal noodzakelijk?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Re: uitdijing heelal noodzakelijk?

Math-E-Mad-X schreef:
wo 25 sep 2019, 17:02
zoeff schreef:
di 24 sep 2019, 23:45
Je stelt dus dat de we de onderlinge beweging als gevolg van de uitdijing niet mogen meetellen bij de onderlinge beweging die is toegestaan door de relativiteitstheorie?
Daar komt het ongeveer op neer, maar laat ik het preciezer formuleren: volgens de speciale relativiteitstheorie kan niets sneller dan het licht. Later ontdekte men de algemene relativiteitstheorie, die stelde dat de ruimte zelf wel sneller dan het licht kan uitdijen, dus de optelsom van gewone snelheid en uitdijing van de ruimte kan hoger dan de lichtsnelheid komen te liggen.
De titel van dit topic is door mij niet zo handig gekozen: de lichamen in het heelal verwijderen zich van elkaar, dus het is daarom misschien ook logisch te stellen dat het heelal uitdijt. Om mijn vraag duidelijker te stellen had ik in plaats van heelal beter de term ruimte kunnen kiezen. Dus: “Is de uitdijing van ruimte noodzakelijk” (om de wereld te kunnen begrijpen?). In de reacties zie ik dat dit gelukkig al goed was overgekomen.

Wat we zien is dat sterrenstelsels zich van elkaar verwijderen op dezelfde manier als krenten in rijzend deeg. Maar: A:“sterrenstelsels verwijderen zich van elkaar op dezelfde manier als krenten die zich in rijzend deeg bevinden”, is niet hetzelfde als B: “sterrenstelsels staan stil in de ruimte en de ruimte zet uit”. A is alleen zo gesteld om de onderlinge bewegingen duidelijk uit te leggen. A is aangetoond. B is nodig om het postulaat dat niets sneller kan dan c staande te houden, hetgeen lukt door een deel van de snelheid niet mee te hoeven tellen.

Als sterrenstelsels zich achter onze waarnemingshorizon (buiten onze lichtkegel) bevinden, zal het van daar uitgezonden licht ons nooit te pakken kunnen krijgen. Filosofisch benaderd zou je kunnen zeggen dat die stelsels helemaal niet bestaan (voor ons ..). Van iets wat nooit waargenomen kan worden kun je net zo goed zeggen dat het niet bestaat nietwaar? De één zegt “ze kunnen niet sneller”. De ander zegt: “ze bestaan niet”. Worden ze het misschien toch nog met elkaar eens.

Reageer