waargenomen extra expansie van het heelal

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer

waargenomen extra expansie van het heelal

Ik had enige maanden geleden beweerd dat niet de ruimte expandeert in het heelal maar de vacuüm energie. De moderatoren van dit forum hebben mij toen van dit forum verbannen voor 2 maanden omdat voor mijn bewering geen wetenschappelijk bewijs zou zijn. Deze censuur heeft mij natuurlijk nog meer aan het denken gezet.
Ik kwam op mijn gedachte omdat de Friedmann vergelijking de uitdijing van dichtheden beschrijft met als variabelen de tijd en de ruimte coördinaten, in dit geval bolcoördinaten (de straal van het heelal; de hoek coördinaten spelen hier geen rol vanwege de uniforme verdeling van de betrokken dichtheden)).
Ruimte is helemaal helemaal geen dichtheid. Maar goed.
In de tijd van Einstein (rond de jaren 1920 ) wist men nog niet af van vacuüm energie en dus redeneerde Einstein dat dan maar de ruimte uitdijde. Dat veranderde nog even toen er sprake kon zijn van een statisch heelal en dan kon hij een constante energie dichtheid invoeren zonder dat dat zijn vergelijkingen aantastte. Helaas bleek dat een statisch heelal niet stabiel was en dus trok hij die kosmologische constante weer in.
Omdat waargenomen werd dat het heelal expandeerde kon dat niet door materie komen (dat zorgt immers voor contractie) en dus moest het wel de ruimte zijn die expandeerde. Eerst door de oerknal, gevolgd door inflatie (veroorzaakt door de kosmologische constante, later weer ingevoerd om de inflatie te verklaren) en een verdere expansie van de ruimte.
Echter dat zorgt wel voor een vreemde situatie wat er zich dan buiten de rand van het heelal zou bevinden! Niets???? Ook geldt, vanwege de kosmologische constante, dat de wet van behoud van energie niet meer geldt. Door de expansie wordt er immers steeds energie bijgemaakt vanwege het constant zijn van de kosmologische constante.
Dit veroorzaakt tevens het grote verschil tussen de theoretisch berekende vacuüm energie dichtheid en de in de praktijk gemeten dichtheid.
Het hedendaagse model kan ook niet de waargenomen extra versnelde expansie verklaren die waargenomen wordt op een afstand van ongeveer 6 miljard lichtjaren
Er mankeert dus nogal wat aan dat hedendaagse model.

Al deze problemen kunnen opgelost worden door niet de ruimte te laten expanderen (die is er gewoon, in principe oneindig) maar een bol van vacuüm energie. Het experimentele bewijs hiervoor is de waargenomen extra versnelde expansie!
Dit betekent een iets ander model dan tot nu toe is aangenomen. Het nieuwe model is dan een cyclisch heelal: instorten tot een oerknal gebeurt (materie wordt bij die oerknal omgezet naar vacuüm energie), radiële expansie van vacuüm energie, creatie van materie vanuit de vacuüm energie nadat de expansie snelheid beneden de lichtsnelheid is gekomen (deeltjes kunnen immers niet sneller bewegen dan de lichtsnelheid). Deze conversie van vacuüm energie naar materie is een continu proces (nu 69% vacuüm energie en 31 % materie) en gaat gewoon door totdat bijna alle vacuüm energie is omgezet naar materie (voor het grootste deel donkere materie).
Als rond 50% van de vacuüm energie is omgezet naar materie dan zal rond dat tijdstip de expansie overgaan naar een contractie en zal er uiteindelijk weer een oerknal optreden.
De waargenomen extra expansie is het bewijs hiervoor. Die extra expansie zal optreden wanneer na de oerknal een substantiële hoeveelheid materie is gevormd die de expansie zal doen afremmen! Dit bekeken vanuit het centrum van de oerknal, de oorsprong van het coördinaten stelsel. Wij, de waarnemer op Aarde, bevinden ons in het heden en zijn al onderdeel van die vertraging. Terug kijkend in de tijd zien we dus een versnelling wanneer er zoveel materie is gevormd dat dat daadwerkelijk een waarneembare extra vertraging van de expansie oplevert (bekeken vanuit het centrum van de oerknal). Deze waargenomen extra versnelde expansie vanuit de Aarde is dus een bewijs voor de omzetting van vacuüm energie naar materie.
Zie voor dit heelal model de website theorievanalles.nl
Op dit forum staat bij theorie ontwikkeling ook het model beschreven maar dat is een oude versie. Op de website staat een verbeterde versie met name wat betreft de contractie. Een deeltje kan immers niet sneller bewegen dan de lichtsnelheid. Eén deeltje zou dan in principe een oneindige massa verkrijgen en dat kan niet.
De oerknal treedt op wanneer de contractie snelheid van de materiebol de lichtsnelheid wordt en dat kunnen alleen vacuüm energie golven zijn (fotonen, gluonen en gravitonen). Er moet dus een conversie optreden van rustmassa deeltjes naar vacuüm energie golven. Hierbij komt de Planck lengte om de hoek kijken als minimale golflengte van een deBroglie golf. Zie daarvoor de website.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Re: waargenomen extra expansie van het heelal

Boormeester schreef:
zo 01 dec 2019, 22:23
Dit bekeken vanuit het centrum van de oerknal, de oorsprong van het coördinaten stelsel.
Voor de zoveelste keer, er is geen centrum van de oerknal.

Boormeester schreef:
In de tijd van Einstein (rond de jaren 1920 ) wist men nog niet af van vacuüm energie en dus redeneerde Einstein dat dan maar de ruimte uitdijde. Dat veranderde nog even toen er sprake kon zijn van een statisch heelal en dan kon hij een constante energie dichtheid invoeren zonder dat dat zijn vergelijkingen aantastte. Helaas bleek dat een statisch heelal niet stabiel was en dus trok hij die kosmologische constante weer in.
Naar mijn weten deed Einstein alle moeite ervoor te zorgen dat het Heelal statisch was en niet uitdijde. Volgens mij moet je voorzichtig zijn wat je zegt. De uitdijing werd door Hubble als eerste aangetoond. Waardoor Einstein het als zijn grootste blunder ooit specificeerde.

De volgende website geeft prachtige artikels hoe men alle mooie theorien uit de hoed toverde. Bij deze artikels is meestal vermeld hoe men uit meetgevens en observaties tot die conclusies komt.

Voorbeeld:
http://www.quantumuniverse.nl/leven-een ... d-heelal-2

Naar mijn weten is het belangrijk ook de historie te kennen hoe men tot bepaalde theorien komt. De echte grootten moeten zich ook beraden wat anderen al bedacht hebben.

Sorry mijn link was naar artikel 2. Een goed startpunt:

http://www.quantumuniverse.nl/de-wet-van-hubble

Op deze website staan tal van artikelen zelfst over de meest recente ontwikkelingen (wat de meeste van ons niet eens kunnen omvatten).

Het blijft echter mooi dat vele mensen enthousiast worden hierover en hun eigen denkbeeld proberen te omschrijven. Maar we leven in een wereld waar ook velen spreken over fake news! Ik ben benieuwd wat sommige zullen denken hierover!

Boormeester schreef:
Al deze problemen kunnen opgelost worden door niet de ruimte te laten expanderen (die is er gewoon, in principe oneindig) maar een bol van vacuüm energie. Het experimentele bewijs hiervoor is de waargenomen extra versnelde expansie!
Nu kun je maar in weinig gevallen iets experimenteel bewijzen, hooguit onderbouwen of falsificeren.

Maar het begrip 'experimenteel bewijs' was zelden zo misplaatst als hier.

Reageer