Swartzschildradius

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 1

Swartzschildradius

Bij een alternatieve, maar vooral eenvoudiger, berekening van de Swartzschildradius ofwel de straal van de waarnemingshorizon van een zwart gat kom ik uit op een straal die twee maal kleiner is dan de gebruikelijke.
Weet iemand waar ik de fout in ga?
Zie: http://druiven.info/Download/Alternatie ... radius.pdf

Berichten: 442

Re: Swartzschildradius

Ik denk dat ik je wel kan helpen. Je kan de Friedman vergelijking gebruiken voor de contractie van een homogene bol materie. Als je dat doet dan treden er 2 grensgevallen op:
1) de contractie snelheid nadert tot nul, dit levert dan de Schwarzschild straal op (bijv. een neutronenster (groeit normaal gesproken niet meer aan) of zwart gat (groeit wel aan door absorbtie van materie))
2) de contractiesnelheid nadert de lichtsnelheid (dit is de straal die jij krijgt en is een factor 2 kleiner dan de Schwarzschild straal). Hoe is dit nu te interpreteren?
Wellicht is deze straal gelijk aan de straal van de oerknal explosie wanneer materie dan omgezet wordt naar vacuum energie en er een nieuwe cyclus begint van expansie, omzetting vacuüm energie naar materie en contractie van materie.
Een ander voorbeeld kan zijn: de annihilatie van een elektron en positron. De 2 deeltjes smelten samen tot de straal die jij hebt berekent, dan volgt omzetting naar vacuum energie waarna dit mini oerknal bolletje expandeert en zodra de expansie snelheid de lichtsnelheid naar beneden toe passeert worden de 2 fotonen gegenereerd. Het vacuüm energie bolletje start de expansie namelijk met √3.c

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Swartzschildradius

Boormeester schreef: do 15 jul 2021, 11:59 1) de contractie snelheid nadert tot nul, dit levert dan de Schwarzschild straal op (bijv. een neutronenster (groeit normaal gesproken niet meer aan) of zwart gat (groeit wel aan door absorbtie van materie))
De straal van een neutronenster is groter dan z'n Schwarzschildstraal
Zowel neutronensterren als zwarte gaten groeien als er materie in/op valt. Geen van beide groeit als er niet naar toe valt.
Boormeester schreef: do 15 jul 2021, 11:59 Een ander voorbeeld kan zijn: de annihilatie van een elektron en positron. De 2 deeltjes smelten samen tot de straal die jij hebt berekent, dan volgt omzetting naar vacuum energie waarna dit mini oerknal bolletje expandeert en zodra de expansie snelheid de lichtsnelheid naar beneden toe passeert worden de 2 fotonen gegenereerd. Het vacuüm energie bolletje start de expansie namelijk met √3.c

Opmerking moderator

Niets in de huidige natuurkundige inzichten wijst op gebeurtenissen zoals je hier beschrijft.
Dit verhaal graag onderbouwen met experimentele dan wel theoretische bronnen.

Verder ononderbouwde berichten die strijdig zijn met de wetenschappelijke inzichten worden verwijderd

Berichten: 442

Re: Swartzschildradius

Tja, de Friedman vergelijking is eenvoudig op te stellen en op te lossen. Het gaat enkel om de interpretatie van de oplossingen, waarbij het geval van een contractie snelheid van bijna c, heel interessant is. Dit is het geval waar het in dit geval om gaat. Dit onderdeel van het forum heet theorie ontwikkeling dus daar mag vrijlijk over gespeculeerd worden, is het niet? Van uw kant, Xilvo, hoor ik geen interpretatie. Ik geef er 2 en daar mag gewoon over gepraat worden.

Berichten: 442

Re: Swartzschildradius

Men kan dezelfde friedman vergelijking gebruiken voor de expansie van een vacuum energie bolletje en dan kom je op een begin expansie snelheid van √3.c

Reageer