Optica methodes ter afkoeling der atmosfeer !?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gesloten
Berichten: 567

Optica methodes ter afkoeling der atmosfeer !?

De stijging van de zeespiegel is geen acuut probleem.

De opwarming van oceaanwater met als gevolg zuurstoftekorten, plus tegelijk het minderen en/of stilvallen van onze aardse atmosferische temperatuurstabilisator - namelijk de 'oceaanstromen' . Minder oceaanstromen geven op hun beurt nog warmer water en nog minder zuurstof.  Het is voor mij een horror scenario moesten de eerste kwetsbare algen beginnen af te sterven.

Vandaar deze nieuwe poll.

 

​De clou van de poll is het volgende : " Is het mogelijk enkele (tientallen) geostationaire satellieten te creëren die met lichteffecten (bijv. laserlicht) de witte oppervlaktes van bewolking donkerder kunnen kleuren ? "

​Eventueel naar analogie met een fenomeen i.v.m. geluidsgolven : Ik vind het volgende niet meer terug op internet. Men heeft namelijk ooit geslaagde proefnemingen gedaan in een huis dicht bij een landings en -opstijgbaan van een vliegveld. Men plaatste een apparaat in de huiskamer van het betreffende huis dat geluidsgolven produceerde juist complementair of tegengesteld aan de geluidsgolven ontstaan door het vliegtuiglawaai in de huiskamer. Gevolg, geen lawaai meer!

​En inderdaad met licht geldt ook zoiets:

- Een draaiende schijf met alle kleuren van ons zichtbaar spectrum wordt gewoon wit omdat alle kleuren tezamen op de schijf (in beweging gemixed)  mekaar opheffen en dus wit worden.

​- Zo ook een TV scherm : groene, rode, en blauwe pixels creëren alle kleuren.

​- Ik weet niet of dit ook kan : Een blauw oppervlak dat neutraal (wit?) van kleur wordt met zijn complementaire kleur, dus rood licht ?

​Immers iedere kleur heeft een complementaire kleur, waardoor het tezamen bijna kleurloos of wit wordt.

​{ trivia: het mengen van verven is een ander verhaal: De chemische samenstelling en soms zelf chemische interactie van de kleurstoffen zijn hier ook bepalend }

​( Ik weet niet of het mogelijk is door middel van optica "te koelen" (bijv. een ijskast)  ?? )

 

​>>>    Betreffende witte wolken nu:

Misschien kan laserlicht vanuit satellieten wolken donkerder maken telkens op het moment dat de satelliet in het daglicht vertoeft ? En dit door bepaalde kleuren uit hun wit spectrum te neutraliseren waardoor er een donkerdere kleur overblijft ?  De vraag van deze poll dus !

                                                                    #                     #                      #

 

 

De gevolgen op het klimaat zijn nu even niet meer te overzien. Doch volgens mij kan alzo 'afkoeling' bekomen worden. Men zou natuurlijk eerst plaatselijk kunnen beginnen ( bijvoorbeeld eerst alleen boven de ganse Atlantische Oceaan ? ).

Ik probeer nu weerkundig te achterhalen wat de nog al verstrekkende gevolgen er zouden kunnen ontstaan :

Een hogeldrukgebied heeft minder bewolking en is dus warmer dan het lagedrukgebied ernaast, maar heeft een grotere totale massa aan lucht & waterdamp; vandaar de naam 'hoge luchtdruk gebied'. Het drukt meer op ons lichaam per cm2 ​.

De verhoogde massa van een hogedrukgebied heeft niet volledig te maken met de temperatuur. Immers warmere lucht zet uit, heeft een mindere densiteit, en weegt per kubieke meter inhoud minder.

De verhoogde massa lucht in een hogedrukgebied zou kunnen ontstaan door thermiek, opstuiving, en densiteitsverhogingen in de koudere grote hoogtes. Thermiek vanwege het zwarte warmere aard oppervlakte.  Het meer invallen van opwarmende lichtstralen geeft uitzetting en opstuiving . Er kunnen tegelijk ook gewoon allerlei densiteitsverhogingen zijn op grote hoogte waardoor de massa eveneens toeneemt in het hogedrukgebied.

Maar nu komt het waar ik naar toe wil :

De aan de bovenzijde wit gekleurde bewolking zou in princiepe  een afkoelende werking kunnen hebben; met als gevolg dat de 'opstuif' van lucht in het hogedrukgebied (met allerlij densiteiten) ernaast nog meer in de hand wordt gewerkt. Dit door een eventuele luchtverplaatsing vanaf boven de bewolking (vanwege de lucht contractie daar) verder gericht naar het hogedrukgebied ernaast ? Inderdaad onwederswolken zijn zichtbaar gewoon platgedrukt of vlak aan hun bovenzijde !

Inderdaad donkerdere wolken oppervlaktes "verminderen" dit effect waarschijnlijk; dit met heden moeilijk te overziene gevolgen.

- De opstuif in het hogedrukgebied wordt dan waarschijnlijk geremd ?

- De luchtmassa van het totale hogedrukgebied neemt dan waarschijnlijk af ?

- De luchtdruk van een hoge -en lagedrukgebied begint minder verschil te tonen.

- Ik laat nu even het fenomeen achterwege dat lucht van een hoge densiteit stroomt naar een gebied met lucht met een lage densiteit. Met andere woorden zoals hierboven de verdere gevolgtrekkingen zijn : De 'massa'  lucht per kubieke kilometer  in een hogedrukgebied begint minder te verschillen te tonen met die van het lagedrukgebied ernaast.

 

 

Waarschijnlijk geven verschillende massas lucht naast mekaar ook een turbulentie effect ?  Kan men de luchtdruk of luchtmassa minder van elkaar laten verschillen zou in principe er minder turbulentie ontstaan ? 

 

De clou hier zou 'kunnen' zijn . . . . .

A. Minder turbulentie !

B. Diffusere of te wel meer verspreide of vernevelde bewolking !

C. Meer verspreidere bewolking alhoewel dunner of ijler !

D. Grote oppervlakten of gedeeltes van de aarde die dan minder lichtinval hebben !

E. Uiteindelijk afkoeling van de atmosfeer.

 

Ik heb me hier nu uitgeslooft om een manier te vinden de atmosferische bewolking meer te vernevelen, te verdunnen, uit te rekken, waardoor lichtinval gereduceerd wordt.   Maar misschien kan het ook anders of met veel meer correcties in bovenstaande ?

Aan jullie het woord aub  ...

Berichten: 12.262

Re: Optica methodes ter afkoeling der atmosfeer !?

Of je wolken -donkerder- kunt maken weet ik niet, maar ik vermoed in ieder geval niet via optische methodes. 
 
Maar als je opwarming wilt tegen gaan (of koeling wilt realiseren) wil je juist 'wittere' wolken die meer zonlicht terug de ruimte in sturen, in ieder geval overdag. Gedurende die nacht houden wolken ook thermische straling (IR) tegen, dat is wel vrij duidelijk te merken op een bewolkte zomeravond waarbij het amper afkoelt terwijl het op een heldere avond al snel voelbaar kouder wordt (bij gelijke dagtemperatuur). 
 
Wat je zou kunnen doen is dus smorgens wolken zaaien, en ze na zonsondergang weer laten uitregenen. Tot op zekere hoogte is het allebei mogelijk, maar om het op een schaal te doen die de temperatuur van de hele aarde significant beinvloed ontbreekt voor zover ik weet de technologie (of financiële middelen). 
 
Dergelijke weer-modificatie is gewoon tamelijk kostbaar. Men gebruikt het wel incidenteel om bijv een droge avond te creeeren voor een evenement of  om juist wat water te laten vallen tbv de chinese landbouw, maar het is niet gemeengoed. Maar techniek staat niet stil, dus wellicht gaan we het vaker zien als het goedkoper wordt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Optica methodes ter afkoeling der atmosfeer !?

Opmerking moderator

Gesloten voor moderatoroverleg.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gesloten