Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 656

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Inderdaad is er ook nog de ruimte/tijd kromming maar in mijn voorbeeld doelde ik op een massaloze omgeving en dan is een geodeet recht. Dat recht relatief is en er altijd wel zwaartekracht aanwezig liet ik even buiten beschouwing.
 
Dan volgt de volgende stelling en dat is: Als alles uitdijt dan dijt de toekomst uit en krimpt het verleden.

Berichten: 656

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Stel dat alles uitdijt dan zou dit een nieuw licht kunnen werpen op zwaartekracht. Immers als de aarde net zoals bij een versnelde raket versnelt zou uitdijen heb je gravitatie. Omdat het voor alles geldt zouden we dit uitdijen niet kunnen meten of weten maar wel de zwaartekracht die daarvan het gevolg zou zijn.
 
Voorwaarde is sowieso dat dan alle natuurwetten blijven gelden.
 
Kent iemand een natuurwet die dan niet zou gelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Wat versta je onder alles in "als alles uitdijt"? Als lengtes een factor A groter worden dan worden oppervlaktes een factor A2 en inhouden een factor A3 groter. En als lengtes uitdijen maar tijdsduren niet zouden snelheden veranderen. Met andere woorden de kreet "als alles uitdijt" is veel te vaag! Je moet véél preciezer aangeven wat er uitdijt en in welke verhoudingen die uitdijing staat tot de uitdijing van lengtes.

Berichten: 656

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Als de uitdijing versnelt vertraagt de massa. Dus als in een kubus een bol is waar een andere bol omheen draait en alles dijt uit dan zullen jouw metingen in de kubus hetzelfde blijven, als je onderdeel uitmaakt van de uitdijing.
 
Buiten de kubus zul je meten dat de bol die om de bol draait een langere weg aflegt maar in de kubus zul je dat niet meten. De bol die om de bol heen draait vertraagt als jij buiten de kubus verblijft maar maak je onderdeel uit van de uitdijing dan verandert er voor jou niets, ook niet de snelheid.
 
Buiten de kubus lijkt de tijd te vertragen in de kubus doch voor jou in de kubus blijft de tijd hetzelfde. Immers alle klokken zullen dan ook vertragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Het wordt er zo niet duidelijker op... :?
 
Maar ik ben nogal traag van begrip, daar zal het wel aan liggen. ;)

Berichten: 656

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Het is een "wat als" vraag en dat betekent niet dat het dan ook zo is. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Op zich vind ik dit een interessant topic, maar waar het aan ontbreekt is een logische opbouw van veronderstellingen en gevolgtrekkingen. Men roept hier maar wat. En kritische vragen worden genegeerd. Zo kom je nergens.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Laten we dan kleine stapjes nemen:
Als we Einstein postulaat als uitgangspunt nemen
 
Einsteins postulaat:
  1. De lichtsnelheid heeft in elk inertiaalstelsel dezelfde waarde.
  2. In elk inertiaalstelsel gelden dezelfde natuurwetten.   
 
Onderschrijven we dit, of willen we dit te discussie stellen...want volgens mij
wil Hendrik dat.
 
Dit uitgangspunt heeft consequenties voor de hier lopende discussie.
 
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Goeie aanpak! Laten we eerst eens duidelijk krijgen welke uitgangspunten voor dit topic gekozen worden.
 
De eerste vraag is dan of er in een heelal "waarin alles uitdijt" nog wel inertiaalstelsels zijn. Zo nee - dan kom je met de SRT niet uit en moet je de ART gebruiken.

Berichten: 656

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Nou ik heb het volgende probleem.
 
Als het waar is dat alles expandeert dan bestaat de wereld buiten de kubus in mijn voorbeeld niet (immers alles expandeert) en het is dan ook niet van belang welke lichtsnelheid je buiten die kubus meet. Binnen de kubus is de lichtsnelheid gewoon 300.000 km/sec. Hetzelfde geldt voor het tweede postulaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Juist - en zo fantaseren we rustig verder. Gegroet!

Berichten: 656

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Laten ik mijn beweringen eens een voor een onder de loep nemen.
 
Als een massa versneld expandeert dan vertraagt de massa. Is dit natuurkundig gezien juist?
Er is sprake van versnelling en massa vertraagd bij versnelling.

Berichten: 656

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Professor Puntje schreef: Juist - en zo fantaseren we rustig verder. Gegroet!
 
Hier herken ik me niet in

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Als niet alleen het heelal uitdijt maar alles

Opmerking moderator

De wetenschappelijke methode wordt hier niet gehanteerd, en dus is de topic gesloten.

Gesloten