unificatie

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 442

Re: unificatie

Niet noodzakelijkerwijs. Een waterstof atoom straalt niet. Heeft niets met mijn theorie te maken. Jij zit dus fout. Als een waterstof atoom een elektron invangt en dus een foton uitstraalt, stopt het niet met bewegen maar draait gewoon zijn rondjes om het proton in een baan met constante energie. De baan moet wel van constante energie zijn want er wordt geen straling uitgezonden. Dat wordt ook niet gemeten. Niet in het laboratorium en ook niet vanuit het heelal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: unificatie

Een elektron draait geen rondjes. Dan zou het stralen.
Kwantumtheorie is het model dat hier toegepast moet worden.

Verdiep je in de natuurkunde.

Berichten: 442

Re: unificatie

geeft nu eens een natuurkundig bewijs dat een dipool altijd zou moeten stralen. Je redenering is vreemd: een elektron beweegt wel als het naar het proton toe beweegt maar niet als het ingevangen wordt. Waar blijft dan al die kinetische energie die overblijft na het invangen van het elektron?

Berichten: 442

Re: unificatie

Het heet kinetische energie, dat is energie van beweging!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: unificatie

Boormeester schreef: zo 18 aug 2019, 17:13 geeft nu eens een natuurkundig bewijs dat een dipool altijd zou moeten stralen.
Een draaiende dipool, zei ik. Waarom citeer je me niet correct?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: unificatie

Boormeester schreef: zo 18 aug 2019, 17:14 Het heet kinetische energie, dat is energie van beweging!!
Ja, want κίνησις betekent beweging.

Berichten: 442

Re: unificatie

waar is nu het bewijs dat een draaiende dipool zou moeten stralen, altijd. Ik kan het niet vinden in de boeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: unificatie

Dan moet je beter zoeken want dat is elementaire natuurkunde. Is in ieder boek over elektriciteit en magnetisme te vinden.

Als je daar tegenin wilt gaan dan ben jij degene die met bewijs moet komen.

Berichten: 442

Re: unificatie

Ok, ik ben even de boeken ingedoken maar zie nu dat jij geen onderscheid maakt tussen inwendige krachten en uitwendige krachten. De coulomb kracht is een inwendige kracht en er geldt gewoon behoud van energie. Een lading gaat pas stralen als er een uitwendige kracht op wordt losgelaten: de lading wordt versneld of vertraagd. De toegevoerde energie wordt deels uitgestraald.
In het systeem van waterstof is er geen uitwendige kracht en beweegt het elektron gewoon in een baan van constante energie en wordt er niets uitgestraald.

Berichten: 442

Re: unificatie

Uitstraling hoeft niet trouwens via een uitwendige kracht, het kan. Dit is bijv. het geval als het elektron niet wordt ingevangen door het proton.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: unificatie

Een versnellende lading straalt. Maakt niet uit waardoor de lading versnelt.

En een lading die een cirkelvormige baan beschrijft versnelt voortdurend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: unificatie

Opmerking moderator

Topic is opgeschoond en weer geopend. Nieuwe berichten moeten on-topic zijn, en geen herhaling van zetten.

@Boormeester: wetenschapsforum, inclusief dit subforum, bestaat in principe uit relatief korte berichtenseries (topics). Dit forumformaat is ongeschikt voor het poneren van een eigen theorie die fundamenteel in strijd is met de gangbare natuurkunde. Een veel beter formaat voor zoiets omvangrijks is een eigen website of blog, etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: unificatie

Xilvo schreef: zo 18 aug 2019, 18:02 Een versnellende lading straalt. Maakt niet uit waardoor de lading versnelt.

En een lading die een cirkelvormige baan beschrijft versnelt voortdurend.
Het ligt veel ingewikkelder:

https://www.mathpages.com/home/kmath528/kmath528.htm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: unificatie

Professor Puntje schreef: za 07 sep 2019, 10:03 Het ligt veel ingewikkelder:
Het ligt vrijwel altijd ingewikkelder. Maar voor dit topic is het niet van belang.

Laat ik het zo formuleren: Een lading die een periodieke beweging uitvoert straalt altijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: unificatie


Gesloten