Verdampingswarmte H2Og chemisch vast kunnen leggen in (kool)waterstof ?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 58

Verdampingswarmte H2Og chemisch vast kunnen leggen in (kool)waterstof ?

Na aanleiding van dit topic : https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/207768-zonder-omweg-van-zon-naar-waterstof/

Als je waterdamp hebt, bevat dit natuurlijk de verdampingswarmte. Zou je waterdamp direct kunnen omzetten in (kool)waterstof of NH3 kost deze endothermische reactie natuurlijk wel energie. Maar als je deze (kool)waterstof later verbrandt komt behalve deze energie natuurlijk ook de verdampingswarmte van de dan te condenseren waterdamp vrij.

Gratis waterdamp is het gehele jaar aanwezig. Zou je dus waterdamp op een of andere manier chemisch vast kunnen leggen en deze derhalve later om kan zetten in vloeibaar water dan beschik je dus over een nieuwe energiebron. De condensatiewarmte van verbrandt waterstofgas bedraagt 18 % van de verbrandingswarmte (onderwaarde).

Ik denk bijvoorbeeld aan het bericht van de Universiteit Van Leuven dat zij een zonnepaneel hebben ontwikkeld dat waterdamp uit de lucht direct door zonlicht om kan zetten in waterstof. Het hiervoor noodzakelijke water wordt in dat paneel middels silicagel uit de lucht gehaald, in de vorm van waterdamp.
En dat met een vrij hoog rendement want als ik de genoemde gemiddelde dagproductie van 250 liter waterstofgas omreken naar kWh kom ik aardig in de buurt van de kWh opbrengst van mijn 270 Wattpiek panelen. In sommige reacties in genoemd topic wordt gezegd dat het een simpele opwekking van elektriciteit is (door een (Multi-junction)paneel dat sowieso een hoger PV-rendement heeft) dat vervolgens middels het alom bekende elektrolyse, met een rendement van ten hoogste 80 %, wordt omgezet in waterstof. Omdat een onderzoeker schreef dat zij in het begin slechts een opbrengst hadden van slechts 1 ml waterstof per dag (gewone omzetting van elektriciteit naar waterstof kan nooit een probleem zijn geweest, tenzij het probleem was om middels silicagel waterdamp op te vangen en die vervolgens te kunnen elektrolyseren.) houdt ik het er op dat er met deze panelen direct waterdamp wordt omgezet in waterstof. En er derhalve ook de verdampingswarmte in de waterdamp chemisch wordt vastgelegd. Verdampingswarmte die je later dus kan benutten.

En der halve een voorbeeld zou zijn van het chemisch vast kunnen leggen van waterdamp met zijn verdampingswarmte.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verdampingswarmte H2Og chemisch vast kunnen leggen in (kool)waterstof ?

Nou, zeg dat wel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 58

Re: Verdampingswarmte H2Og chemisch vast kunnen leggen in (kool)waterstof ?

Osmotor schreef: wo 13 mar 2019, 13:32 Ik denk bijvoorbeeld aan het bericht van de Universiteit Van Leuven dat zij een zonnepaneel hebben ontwikkeld dat waterdamp uit de lucht direct door zonlicht om kan zetten in waterstof. Het hiervoor noodzakelijke water wordt in dat paneel middels silicagel uit de lucht gehaald, in de vorm van waterdamp.
Een quote uit mijn eigen bericht. Silicagel zet de waterdamp in de lucht om in vloeibaar water. Helaas komt de verdampingswarmte van de waterdamp dan al vrij in de silicagel. En is, in dit voorbeeld, dus helaas geen sprake van een directe omzetting van verdampingswarmte in chemische energie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.962

Re: Verdampingswarmte H2Og chemisch vast kunnen leggen in (kool)waterstof ?

Aan silicagel geadsorbeerd water zou ik niet zonder meer vloeibaar water noemen.

Berichten: 58

Re: Verdampingswarmte H2Og chemisch vast kunnen leggen in (kool)waterstof ?

Xilvo schreef: di 26 nov 2019, 12:39 Aan silicagel geadsorbeerd water zou ik niet zonder meer vloeibaar water noemen.
Voor wat betreft het nog wel of niet bevatten van de verdampingswarmte helaas wel.

Om dat water weer vrij te krijgen van de silicagel kost het ook energie zoals bij de werking van een elektrische adsorpie luchtontvochtiger. (Dat dan overigens weer vrijkomt wanneer die waterdamp weer in dat apparaat op een op omgevingswarmte kouder oppervlak condenseert.) https://www.qualityhygiene.nl/luchtkwal ... vochtiger/
Laatst gewijzigd door Osmotor op di 26 nov 2019, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.962

Re: Verdampingswarmte H2Og chemisch vast kunnen leggen in (kool)waterstof ?

Tja, als het geen energie zou kosten om het water er weer uit te krijgen zou het om te beginnen al niet adsorberen.

Reageer