Tijdreizen door verdichting massa

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gesloten
Berichten: 656

Tijdreizen door verdichting massa

Het enige probleem is dat er geen weg terug is.
 
Stel je zit op een bank en tegenover je is een kerk en je kunt de kerkklok zien, verder draag je een horloge.
 
Je hebt een manier uitgevonden om je eigen lichaam te verdichten, inclusief horloge. Dit houdt in dat je kleiner wordt maar hetzelfde blijft wegen. De massa blijft dus gelijk en het volume neemt af.
 
Hoe meer je verdicht hoe sneller de kerkklok gaat en jouw klok loopt achter.
 
Op een gegeven moment terwijl je nog meer krimpt begint die kerkklok op hol te slaan je kunt de minutenwijzer nauwelijks nog volgen en vervolgens geldt dit ook voor de urenwijzer. Daarna krijg je weer het normale volume en alles lijkt weer normaal behalve dat je jaren verder bent in de tijd.
 
Alleen is er een probleem en dat is het licht, dat gooit altijd bij zulke gedachte-experimenten roet in het eten. Of toch niet?
 
Dat ligt er maar aan
 
Het licht kan niet sneller dan +/- 300.000 km/s gaan en dat betekent dat je helemaal niet die kerkklok sneller kunt zien gaan want dan zou het licht sneller moeten gaan, dus gebeurt er iets anders.
 
De ruimte om je heen gaat namelijk heel erg krommen als je in volume krimpt  en dat betekent dat het licht gewoon dezelfde snelheid blijft behouden alleen duurt het veel langer dat het je oog bereikt, dus jammer het experiment is mislukt. Toch?
 
Niet helemaal want als je weer je normale volume aanneemt dan gebeurt er iets vreemds want dan gaat de tijd ineens wel sneller en ook die kerkklok slaat op hol. En dat is dan toch helemaal volgens Einstein want het licht gaat niet sneller maar de weg en de tijd worden korter. en poef zit je jaren verder in de tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Dit lijkt op de synopsis van een slecht sci-fi jeugdboek.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Helemaal juist het "lijkt" maar is het niet, er zijn wel genoeg redenen om aan te nemen dat het realistisch niet mogelijk is omdat je verdichting hoogstwaarschijnlijk niet zult overleven. Gassen worden vloeibaar, vloeistoffen worden vast.
 
Gedachte-experimenten zijn er om inzicht te krijgen en net zoals je in het middelpunt van de aarde niet kunt zweven (krachten heffen elkaar op) dienen ze geen ander belang, dan het belang van inzicht.
 
Heb verder geen vragen over de inhoud?

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Goed idee overigens ik ben schrijver weliswaar van een maandblad maar nu zelfs een moderator jouw niet inhoudelijke reactie steunt moet het toch zo zijn. Tijd voor een nieuwe uitdaging......

Berichten: 1.367

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Ik had het al 10 maal zitten lezen, maar kan er geen touw aan vastknopen.
Je 'gedachte experiment' gaat al de fout in bij de aanname dat deze 'verdichting' überhaupt kan zonder dat je uitlegt hoe dan wel. (En hoewel de beleving van tijd aan bod komt in de relativiteitstheorie is de praktische uitvoerbaarheid van tijd reizen zeer bedenkelijk)
 
Als je gaat kijken wat echter de definitie is van een gedachte experiment dan staat er dat dit de overweging inhoud van een hypothese, theorie of principe en wat daar de mogelijke consequenties van zijn. Het is een manier om iemands theorie beter uiteen te kunnen zetten.
Dat betekent dus dat er op zijn minst een hypothese moet zijn die probeert uit te leggen waarom iets gebeurt c.q. wordt waargenomen. Dat ontbreekt hier dus...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Ik zie geen probleem, behalve natuurlijk dat dat verdichten lastig is.
 
Als je afdaalt in een kilometers diepe mijnschacht zie je een klok bovenaan ook (iets) sneller lopen. Als je weer boven komt is er boven meer tijd verstreken dan op jouw horloge.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Een van de inzichten is dat je de klok niet sneller kunt zien lopen omdat het licht dan sneller zou moeten gaan. Je kunt alleen maar redeneren dat deze sneller loopt op de basis van de kennis die je hebt.
 
Als een lichaam verdicht dan kromt de ruimte om dit lichaam meer en kromming betekent een langere weg voordat het licht je oog bereikt.
 
verdichten kan nu nog alleen via hoge druk maar misschien dat men in de toekomst hier iets anders op vindt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Nee. In een zwaartekrachtsveld gaat de tijd nu eenmaal trager. Niet alleen de ruimte kromt, de tijd eveneens.
 
Je ziet die andere klok dus wèl sneller lopen, een waarnemer bij die andere klok ziet jouw horloge trager lopen.
 
Verdichten is niet nodig, zoals het voorbeeld met de mijnschacht laat zien. Je kunt het zwaartekrachtsveld van een ander voorwerp gebruiken, in dit geval van de aarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Je ziet klokken altijd trager lopen geloof ik, nooit sneller..... Geef mij eens een voorbeeld waarin een waarnemer een klok in een ander referentie stelsel sneller ziet lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Je ziet bijvoorbeeld een klok op een hoge toren sneller lopen als je zelf op de grond staat.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Xilvo schreef:  
 
Je ziet die andere klok dus wèl sneller lopen, een waarnemer bij die andere klok ziet jouw horloge trager lopen.
 
 
 
Nee je ziet de klok niet sneller lopen omdat het licht dan sneller moet gaan want je meet in de verdichte omgeving dezelfde lichtsnelheid. Pas als de verdichting stopt zie je het verschil.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Je kunt het geloven of niet.
 
Het is zoals ik schreef.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Nee wel begrijpen, je redenering dat een klok boven in de toren sneller loopt dan op de grond klopt. Doch als je van onder naar boven kijkt zal de klok gelijk lopen aan je eigen klok. En dat is nu juist mijn punt. Het ligt wel aan mij als dit bij anderen niet duidelijk is dan leg ik het niet goed uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Oeps, sorry was in speciale relativiteit aan het denken. In gravitatie velden kan dat wel natuurlijk. Het experiment met de toren in oxford is mij bekend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Nee, je ziet die klok wel degelijk sneller lopen.

Gesloten