Tijdreizen door verdichting massa

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gesloten
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Wat er anders is, is dat daar de tijd sneller loopt vergeleken met 'hier'. Had ik dat nog niet verteld?
 
Het is verzet tegen de huidige, ontelbare malen geverifieerde inzichten.
 
Er is een forumonderdeel 'theorieontwikkeling'.
Als je denkt dat de huidige inzichten onjuist zijn, begin dan daar een draadje. Het zal geen lang leven beschoren zijn.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Xilvo schreef: Wat er anders is, is dat daar de tijd sneller loopt vergeleken met 'hier'. Had ik dat nog niet verteld?
 
Het is verzet tegen de huidige, ontelbare malen geverifieerde inzichten.
 
Er is een forumonderdeel 'theorieontwikkeling'.
Als je denkt dat de huidige inzichten onjuist zijn, begin dan daar een draadje. Het zal geen lang leven beschoren zijn.
 
Dat de tijd daar sneller gaat staat al in mijn eerste bericht, daar gaat het nog steeds niet om. Je kunt het alleen niet meten vanuit een toestand die meer verdicht is, dat is mijn punt. Het is geen verzet tegen huidige geverifieerde inzichten omdat het een aanvulling is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Tijdreizen door verdichting massa

OK, we doen een geldachtenexperiment.
 
Er zijn twee (uiterst nauwkeurige) klokken. Die staan gelijk.
 
Nu wordt er eentje naar bovenin een hoge toren gebracht, wel zodanig dat jij, bij die andere klok op de begane grond, 'm voortdurend kunt zien.
 
Je ziet die klok dan iets achterlopen bij de jouwe, simpelweg omdat die op afstand staat en het licht ervan er even over doet jou te bereiken.
 
Je bent het er mee eens dat een klok op hoogte sneller  loopt, dus als die na verloop van tijd bij je teruggebracht wordt, zal die vóór lopen, vergeleken met jouw klok. Hoe langer die boven bleef, hoe groter het verschil. Eens?
 
Dan kan het toch niet anders dan dat je die klok op die toren ook sneller ziet lopen?

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Xilvo schreef:
 
Dan kan het toch niet anders dan dat je die klok op die toren ook sneller ziet lopen?
 
Nee en ik zal het je nog moeilijker maken.
Een camera neemt de twee lorenzklokken op bij nacht en dan worden de klokken sterk vertraagd afgespeeld en dan gebeurt er iets raars want de klok boven in de toren lijkt vanaf de grond net langzamer te gaan omdat de weg die het foton aflegt langer is, tegen de achtergrond van de avondhemel. De bovenkant van de toren gaat immers sneller dan jij die op de bank zit. Ook de centrifugaalkracht van de aarde is groter in de toren. En toch blijkt als je naar beneden komt de klok juist voor te lopen.
 
Rara hoe komt dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Tijdreizen door verdichting massa

"Nee en ik zal het je nog moeilijker maken."
 
Kortom, je gaat nergens op in. Ik heb het je duidelijk te lastig gemaakt.
 
Een foton gaat niet langzamer, en dat een foton (voor ons) enige tijd nodig heeft om een afstand te overbruggen maakt dat we een klok iets achter zien lopen, niet langzamer.
 
Maar dat heeft die hanze je al eerder proberen uit te leggen en ook dat snap je blijkbaar nog steeds niet.
 
Dat die bovenkant sneller gaat heeft niet (voldoende) invloed, evenals die centrifugaalkracht. En dan, we kunnen het experiment ook op een pool doen.
Bij nacht? Denk je nu echt dat dat uitmaakt of is het onderdeel van je tactiek je onkunde te verdoezelen?
 
Denk je echt dat je, als leek zonder natuurkundige opleiding, nieuwe inzichten op een dergelijk elementair niveau kunt ontdekken?
 
Maar ik en anderen hebben onze best gedaan. You can lead a horse to water but you can't make it drink.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Xilvo schreef: "Nee en ik zal het je nog moeilijker maken."
 
Kortom, je gaat nergens op in. Ik heb het je duidelijk te lastig gemaakt.
 
Een foton gaat niet langzamer, en dat een foton (voor ons) enige tijd nodig heeft om een afstand te overbruggen maakt dat we een klok iets achter zien lopen, niet langzamer.
 
Maar dat heeft die hanze je al eerder proberen uit te leggen en ook dat snap je blijkbaar nog steeds niet.
 
Dat die bovenkant sneller gaat heeft niet (voldoende) invloed, evenals die centrifugaalkracht. En dan, we kunnen het experiment ook op een pool doen.
Bij nacht? Denk je nu echt dat dat uitmaakt of is het onderdeel van je tactiek je onkunde te verdoezelen?
 
Denk je echt dat je, als leek zonder natuurkundige opleiding, nieuwe inzichten op een dergelijk elementair niveau kunt ontdekken?
 
Maar ik en anderen hebben onze best gedaan. You can lead a horse to water but you can't make it drink.
 
Hoezo heb jij het mij lastig gemaakt? Het enige waarin we van gedachte verschillen is dat ik zeg dat je die klok niet sneller kunt zien gaan, toch herhaal je twintig keer iets dat al lang duidelijk is.
 
Nergens beweer ik dat een foton langzamer gaat dit is een onjuiste voorstelling van zaken, ik beweer namelijk dat het een langere weg aflegt.
 
"Denk je echt dat je, als leek zonder natuurkundige opleiding, nieuwe inzichten op een dergelijk elementair niveau kunt ontdekken?"
 
Hier herken ik me niet in en dit zegt dus niets over mij.
 
Het is dus maar afwachten of nog iemand het tweede deel van mijn gedachte experiment begrijpt, het derde deel is nog moeilijker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Je gaat op geen enkele manier in op wat ik in #78 schreef. Blijkbaar kun je dat niet weerleggen. Je komt slechts met een omslachtig verhaal waarin je er allemaal irrelevante zaken bijhaalt zonder tot de kern te komen.
 
Je hebt inderdaad niet gezegd dat een foton langzamer gaat. Mijn fout.
 
"Hier herken ik me niet in"
Heb je dan wel een natuurkundige opleiding gevolgd?
 
Tenslotte, we verschillen niet van mening. Wetenschap is niet 'ook maar een mening'.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

In #78 schrijf je niets wat niet allang duidelijk is, het verschil in inzicht blijkt alleen uit je laatste zin. Verder doe je een beroep in jouw volgende reacties op autoriteit, dit mag voor mij, alleen komen we dan geen steek verder.
 
Het is alsof je boven in die toren met die klok zit en roept of ik hem sneller zie gaan en ik steeds zeg: "NEE"
Dan kom je naar beneden en zegt: "kijk hier het bewijs dat jij die klok sneller hebt zien gaan"
 
Overigens als de klok gewoon mechanisch sneller zou gaan zou ik dit wel zien doch dat is het niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Klokken staan gelijk. Eentje gaat omhoog. Na verloop van tijd komt-ie weer terug. Loopt voor.
 
Als je die andere klok voortdurend hebt kunnen zien, dan heb je 'm (gemiddeld) sneller zien lopen. Probeer dàt nu eens te weerleggen.
 
Die 'autoriteit' is het huidige inzicht van de wetenschap over deze zaak, door metingen ondersteund. Je moet van bijzonder goede huize komen, met een heel goede nieuwe theorie komen (die ook nog eens al die metingen moet kunnen verklaren) om dat soort zaken nog omver te kunnen werpen.
 
En weer sla je een vraag over: Heb je een natuurkundige opleiding gevolgd?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Het verschillend lopen van klokken komt toch door het trillen van de atomen. Verder volg ik niet meer.

@Hendrikus is het door dat je in sterk opgerolde ruimte dit dat je de klok niet kan zien?
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Nee, die atomen doen precies wat in hun functieomschrijving staat. Maar de tijd loopt niet op elke plaats even 'snel'.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Xilvo schreef: Klokken staan gelijk. Eentje gaat omhoog. Na verloop van tijd komt-ie weer terug. Loopt voor.
 
Als je die andere klok voortdurend hebt kunnen zien, dan heb je 'm (gemiddeld) sneller zien lopen. Probeer dàt nu eens te weerleggen.
 
 
In deze bedoel ik met beroep op autoriteit dat je denkt het beter te weten om je opleiding, ik betwijfel geen bewezen feiten. Dat staat ook nergens. Jouw bovenstaande conclusie is niet bewezen, die is van jezelf tenzij jij een bron hiervoor hebt.Dus een bron dat je een klok sneller kunt zien gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Ik heb je de artikels gegeven, heb je die al doorgenomen? De bronnen heb ik je letterlijk gegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Als een klok sneller gaat en je kunt 'm zien, dan kun je toch zien dat-ie sneller loopt?
 
Hoe wil je daar onderuit komen?
 
Ik dènk het niet beter te weten, in dit geval wèèt ik het inderdaad beter.
 
Als ik twijfel houd ik m'n mond of zeg ik dat ik niet zeker ben.
 
Moest je ook eens doen.

Berichten: 656

Re: Tijdreizen door verdichting massa

megabon schreef: Het verschillend lopen van klokken komt toch door het trillen van de atomen. Verder volg ik niet meer.

@Hendrikus is het door dat je in sterk opgerolde ruimte dit dat je de klok niet kan zien?
 
Een gravitatieveld veroorzaakt een vertraging van de tijd. De klok in de toren heeft meer energie dan de klok beneden en daarom zal die in de toren iets sneller lopen. Dus de atomen in de klok boven in de toren trillen iets sneller dan in de klok beneden.
 
Als je de klok van de toren laat vallen, dan gaat de tijd trager en verliest de klok energie omdat de totale energie constant moet blijven wordt de overige energie omgezet in beweging. Daarom spreken we van gravitatie en niet van zwaartekracht. Er werk immers geen kracht op de klok bij het vallen.
 
Ik beweer dus dat je in een gravitatieveld (rood verschuiving) niet kunt zien dat de klok in een hoge toren (blauwverschuiving) sneller gaat.
 
Het gaat dus om de waarneming.......

Gesloten