Ster ouder dan het heelal

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 338

Ster ouder dan het heelal

Ik heb een vraag nav dit artikel:

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/opmerk ... ar-AAFw1BD

Hoe kan 'n ster ouder zijn dat 't universum?

Wat ik zelf heb bedacht tot nu toe:

Theorie 1: Er is 'n tweede heelal buiten ons zichtbare heelal dat ouder is dan 't onze en waar deze ster uit is weggeslingerd oiv de zwaartekracht naar ons heelal.

Theorie 2: Er bestaat zoiets als 'n binnenstebuiten gekeerd zwartgat. Dus daar gaat de tijd juist sneller dan daarbuiten. Die ster is tijdelijk opgeslokt geweest door zo'n omgekeerd zwartgat en daarna weer uitgespuugd, waardoor die sneller verouderd is.

Theorie 3: Die ster is door 'n wormgat uit 'n parallel universum gekomen dat ouder is.

Theorie 4: Er moet een of andere correctieterm worden toegevoegd aan de vergelijkingen van de algemene relativiteitstheorie. Die correctietermen hebben wellicht te maken met donkere materie, donkere energie of 'n derde, nog onbekende factor die van invloed is/was op de ontwikkeling van het heelal as we know it today.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Ster ouder dan het heelal

In het stukje van faqt
http://www.faqt.nl/recent/mysterie-hoe- ... universum/
staat niet uitgelegd waaraan gezien zou zijn dat die ster ouder dan 13,8 miljard jaar is.
Evenmin staat er een link naar een serieus artikel.

Laat ik het voorzichtig zeggen: ik heb geen bijzonder hoge dunk van dat faqt.

Theorie 4: Het is onzin.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ster ouder dan het heelal

Alle vier deze opties zijn of onmogelijk of zeer vergezocht en speculatief.

Eerst maar de data:
Deze Methusalem ster (klik) is volgens waarnemingen tussen 13,66 en 15,26 miljard jaar oud. Het heelal is volgens de metingen van de Planck satelliet tussen 13,78 en 13,81 miljard jaar oud. De ster hoeft dus niet ouder te zijn dan het heelal.

Maar de leeftijd van het heelal is slechts een (goede) schatting. Ze is onder meer afhankelijk van de exacte waarde van de Hubble parameter (H0). De leeftijd van het heelal is te schatten met 1/H0. Maar juist deze Hubble parameter is nu onderwerp van discussie en onderzoek; verschillende meetmethoden geven redelijk uiteenlopende resultaten. Zie daarvoor onder meer DIT topic. Het zal mij niet verbazen als de leeftijd van het heelal nog een paar keer flink bijgesteld gaat worden.

Verder is de leeftijd van die ster zeker niet in steen gehakt want er is -logischerwijs- heel weinig vergelijkingsmateriaal. Misschien zit er ook een zwakke plek in de theorievorming mbt sterrenevolutie, de leeftijd van de ster wordt immers op basis daarvan geschat.

Kortom: Zoek het in onnauwkeurigheden, meetproblemen, foutieve of onvolledige aannames en niet in buitenissigheden.

Berichten: 12.262

Re: Ster ouder dan het heelal

Tja, ik neem aan dat het hierom gaat: https://en.wikipedia.org/wiki/HD_140283 en daarvan in de onzekerheid in leeftijd groot genoeg dat deze ster ook enige tijd na het ontstaan van het heelal kan zijn ontstaan, wat een logischer verklaring lijkt dan alle andere.

De meest logische verklaring lijkt me dus dat het gewoon aan de lage kant van de range ligt, en zo niet is de volgende mogelijkheid dat we de leeftijd van het heelal minder nauwkeurig bepaald hebben dan gedacht.

Beide redelijk plausibel, en naar mijn idee een stuk waarschijnlijker dan 1 van de 4 theorieën.

Berichten: 442

Re: Ster ouder dan het heelal

De leeftijd van een cyclisch heelal hangt af van de totale energie (massa zo u wilt) die in het heelal aanwezig is. Dat is niet echt bekend daar we niet verder kunnen kijken dan de waarneem horizon. Wat voor een hoeveelheid massa daar achter ligt is niet bekend. We zien sterrenstelsels tot op grote roodverschuiving. Een aanwijzing voor de leeftijd van het heelal is globaal de grens waarop we de versnelde expansie waarnemen, maar moet je wel rekenen met een totaal ander model dan dat nu wordt gedaan! En dat model kan een totaal andere leeftijd opleveren, veel groter dan de huidige 13,7 miljard jaar. En dan kan een ster zonder probleem tussen de 13,66 en 15,26 miljard jaar oud zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ster ouder dan het heelal

En dat model kan een totaal andere leeftijd opleveren, veel groter dan de huidige 13,7 miljard jaar. En dan kan een ster zonder probleem tussen de 13,66 en 15,26 miljard jaar oud zijn.
Als het heelal veel ouder is, waarom zijn er dan zo weinig oude sterren? We begrijpen inmiddels de evolutie van het heelal vrij redelijk, en de evolutie van sterren kennen we i.h.a. goed. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het heelal er vele miljarden jaren over gedaan heeft om tot de vorming van de eerste sterren te komen. En dan nog, waarom zou deze ene ster dan zoveel vroeger dan de miljarden andere geboren zijn?

Behalve dat jouw idee pure speculatie is, want gebaseerd op een enkele en redelijk onzekere meting van de leeftijd van één ster en tegengesproken door miljoenen andere metingen, is het ook om voorgaande redenen een zwak plan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Ster ouder dan het heelal

Boormeester schreef: zo 08 dec 2019, 13:07 Een aanwijzing voor de leeftijd van het heelal is globaal de grens waarop we de versnelde expansie waarnemen, maar moet je wel rekenen met een totaal ander model dan dat nu wordt gedaan!
Waarom zou je moeten rekenen met een totaal ander model?
Boormeester schreef: zo 08 dec 2019, 13:07 En dat model kan een totaal andere leeftijd opleveren, veel groter dan de huidige 13,7 miljard jaar. En dan kan een ster zonder probleem tussen de 13,66 en 15,26 miljard jaar oud zijn.
Een (fors) andere leeftijd geeft sowieso conflicten met de waarnemingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Ster ouder dan het heelal

Boormeester schreef: zo 08 dec 2019, 13:07 Een aanwijzing voor de leeftijd van het heelal is globaal de grens waarop we de versnelde expansie waarnemen, maar moet je wel rekenen met een totaal ander model dan dat nu wordt gedaan!
Net als Xilvo zie ik daar de noodzaak niet van.

Misschien kun je eens uitleggen, wat er moet worden waargenomen als het heelal cyclisch is, wat in strijd is met andere modellen?

PS.
Stephen Hawking heeft wel eens over een cyclisch heelal gefilosofeerd met een dubbele pool.
Dat model was niet strijdig met de gedachte van Big Bang.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Ster ouder dan het heelal

tempelier schreef: zo 08 dec 2019, 17:22 Stephen Hawking heeft wel eens over een cyclisch heelal gefilosofeerd met een dubbele pool.
Dat model was niet strijdig met de gedachte van Big Bang.
Net als Roger Penrose (Cycles of Time). Elegant idee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Ster ouder dan het heelal

Opmerking moderator

Topic ontdaan van niet wetenschappelijke bijdragen en reacties daarop. Topic is weer geopend.

Reageer