uitdijing heelal noodzakelijk?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 426

Re: uitdijing heelal noodzakelijk?

Xilvo,

Heb je een bronvermelding voor het niet verwerpen van de gelimiteerde snelheid?

https://www.quantumuniverse.nl/het-principe-van-mach

Citaat uit het artikel: "Aangezien absolute ruimte en beweging, overigens ook volgens Newton, niet direct waarneembaar zijn, wou Mach deze concepten uit de natuurkunde verbannen. Hoewel hij niet is geslaagd in dat doel heeft zijn principe wel grote invloed gehad op een latere natuurkundige: niemand minder dan Albert Einstein. Mach gebruikte het naar hem vernoemde principe als argument tegen het wereldbeeld van Newton en heeft het nooit als een principe geformuleerd. Wat het principe precies inhoudt, is dan ook niet eenduidig te zeggen: er zijn meerdere interpretaties. Einstein interpreteerde Machs principe als volgt: ‘natuurwetten op lokaal niveau worden bepaald door de structuur van het universum op grote schaal’. Dit idee was heel belangrijk voor Einstein in zijn zoektocht naar een nieuwe theorie voor de zwaartekracht. In de taal van deze nieuwe theorie, de algemene relativiteitstheorie, vertaalde hij Machs principe als volgt: het is de verdeling van massa die de kromming van de ruimtetijd bepaalt, en het is deze kromming die bepaald welk coördinatenstelsel niet ronddraait. Het is ironisch dat de uiteindelijke theorie van Einstein juist in tegenspraak is met de filosofie van Mach. Ondanks de naam bevat de algemene relativiteitstheorie nog steeds absolute elementen en beschrijft het de ruimte als een echt toneel - veel meer dan alleen relaties tussen objecten."

De gelimiteerde snelheid komt voort uit de theorie van Einstein welke in tegenspraak is met de filosofie van Mach.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: uitdijing heelal noodzakelijk?

Heb jij een bronvermelding voor het wel verwerpen van de gelimiteerde snelheid door Mach?

Dus niet een citaat van een ander over wat hij/zij denkt dat Mach bedoelde?

Dat die snelheid begrensd was, was al veel langer bekend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: uitdijing heelal noodzakelijk?

zoeff schreef: do 05 dec 2019, 16:56 Heb je een bronvermelding voor het niet verwerpen van de gelimiteerde snelheid?
Je vraagt me dus aan te tonen dat iemand iets niet gezegd heeft? Vreemde vraag, nietwaar?

Berichten: 426

Re: uitdijing heelal noodzakelijk?

Of van het tegenovergestelde: dat hij onderschrijft dat het wel zo is.
Ik vrees dat we het moeten doen met een indirect antwoord volgend uit het vetgedrukte deel van mijn post van 05-12-19, 16:55. Gelimiteerde snelheid is een onderdeel van de theorie van Einstein welke door Mach niet werd geaccepteerd. Mach verwierp alle absolute elementen en Einstein niet.

"En waar is jou theorie dan...???": er hoeft niet meteen een kant en klaar nieuwe theorie te zijn als er vragen gesteld worden bij besttaande theorieën. Theorieontwikkeling is vragen, vragen, vragen ... en uiteindelijk misschien een (beter?) antwoord. Wat ik mij bijvoorbeeld afvraag is: als roodverschuiving zou worden veroorzaakt door ruimte rek, wordt blauwverschuiving dan veroorzaakt door ruimte krimp? Is de ruimte tussen de Andromedanevel en de Melkweg aan het krimpen? Is de snelheid van het licht afkomstig van de Andromedanevel gemeten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: uitdijing heelal noodzakelijk?

zoeff schreef: vr 06 dec 2019, 01:35 Gelimiteerde snelheid is een onderdeel van de theorie van Einstein welke door Mach niet werd geaccepteerd. Mach verwierp alle absolute elementen en Einstein niet.
Nogmaals, een bewering die je niet hebt onderbouwd.
zoeff schreef: vr 06 dec 2019, 01:35 "En waar is jou theorie dan...???": er hoeft niet meteen een kant en klaar nieuwe theorie te zijn als er vragen gesteld worden bij besttaande theorieën. Theorieontwikkeling is vragen, vragen, vragen ... en uiteindelijk misschien een (beter?) antwoord.
Dat is wel het begrip theorieontwikkeling erg oprekken. Ik zie nog geen spoor voor alternatieve verklaringen voor (overigens vaak alleen volgens jou) problematische zaken.
zoeff schreef: vr 06 dec 2019, 01:35 Wat ik mij bijvoorbeeld afvraag is: als roodverschuiving zou worden veroorzaakt door ruimte rek, wordt blauwverschuiving dan veroorzaakt door ruimte krimp? Is de ruimte tussen de Andromedanevel en de Melkweg aan het krimpen? Is de snelheid van het licht afkomstig van de Andromedanevel gemeten?
Nee, die is niet aan het krimpen. Je probeert weer een probleem te creëren waar dat niet is.
Als jij naar huis rijdt krimpt de ruimte tussen jou en jouw huis ook niet.

Wat heeft het meten van die lichtsnelheid ermee te maken? Mocht dat gedaan zijn, dan kwam daar zonder enige twijfel c uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: uitdijing heelal noodzakelijk?

Opmerking moderator

Dit forum heet 'theorieontwikkeling' en is bedoeld om 'eigen' theorieën hier aan anderen voor te leggen en indien nodig te verdedigen. Het is niet de bedoeling om vragen te stellen en vervolgens die vragen te weerleggen. Dat is de omgekeerde manier van werken. Lees er het sticky hierboven nog eens op na, waarin duidelijk staat
Het is niet de bedoeling om er in dit forum zo maar op los te speculeren of te filosoferen.
en
Stel jezelf voor plaatsing de vraag of jouw theorie aan de volgende minimale eisen voldoet:
- Is de theorie voldoende onderbouwd, daar waar nodig ook wiskundig?
- Is de theorie falsifieerbaar (kunnen anderen hem toetsen)?
- Is de tekst netjes opgemaakt en voor anderen goed leesbaar?
- Is de tekst duidelijk genoeg en daar waar nodig voorzien van verduidelijkende afbeeldingen?
TS heeft geen duidelijke theorie geponeerd en persisteert in het stellen van vragen zonder eigen inbreng. Dit topic wordt dus gesloten.

Gesloten