Manipuleren van placebo-effect

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 287

Manipuleren van placebo-effect

Dag,

Ik speel al enige tijd met het idee om onderzoek te doen naar het 'manipuleren' van het placebo-effect. Het is uitvoerig onderzocht dat het placebo-effect ('de kracht van suggestie') ertoe kan leiden dat niet alleen de beleving van klachten verandert, maar dat ook objectieve, harde, meetbare uitkomsten bereikt kunnen worden (zoals het verdwijnen van peptische ulcera, het krimpen van tumoren, etc.). Dit is ook mijn ervaring in de kliniek. Vrijwel iedere aandoening lijkt 'te reageren' op suggestie/placebo-effect. Vanzelfsprekend moet hier een biologisch substraat voor zijn, de beruchte 'black box' van de psychosomatische link; mogelijk is er sprake van een immunologische reactie die gestuurd wordt vanuit ons autonome zenuwstelsel, op zijn beurt aangestuurd door centrale prikkels (zo zijn er in beenmerg bijvoorbeeld sympathische zenuwvezels met onduidelijke functie gevonden bij histologisch onderzoek).
Waarschijnlijk is het zo dat middels psychische suggestie hersenstructuren (frontaal? limbisch? --> Middels fMRI zou onderzocht moeten kunnen worden om welke hersenstructuren het hier gaat) gestimuleerd worden, waardoor downstream-effecten ontstaan, zoals activering van het autonome zenuwstelsel en mogelijk, zoals hierboven beschreven, immunologische reacties (toegenomen activiteit/aanmaak van selectieve cytotoxische lymfocyten, etc.?). Als middels psychische suggestie deze cascade in werking kan worden gezet, dan zou het ook mogelijk moeten zijn om deze cascade/betrokken hersendelen elektrisch (TMS?) of chemisch te stimuleren. Daarmee zou het placebo-effect feitelijk 'nagebootst' kunnen worden en waarschijnlijk zelfs fors versterkt kunnen worden, afhankelijk van de mate van elektrische of chemische aansturing. Door externe manipulatie/aansturing van de pathways betrokken bij het placebo-effect zou je dan een soort panacee in handen hebben, dat voor legio aandoeningen gebruikt kan worden als therapie.
Ik vroeg me af wat jullie ideeën hierover zijn; er kleven ongetwijfeld de nodige mitsen en maren aan, maar ik zie ze niet 1-2-3. Alvast bedankt voor het meedenken!

Reageer