kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

OOOVincentOOO schreef: ma 13 jan 2020, 20:49 Het gaat om gedachten. Volgens mij zou je iemand in een geblindeerde kamer naast het biljart moeten zetten. Om zo het fysisch contact zo klein mogelijk te houden.

Zodat alleen de gedachten "invloed" kunnen uitoefenen.

Zo zou ik een test uitvoeren of gedachten de realiteit kunnen beinvloeden.
Dat heeft geen zin om twee redenen.
De beïnvloeding is erg klein, maar door proberen ze te meten wordt een tweede beïnvloeding ingezet.
Het effect treed alleen op bij meting/waarneming (door onze hersenen)..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

tempelier schreef: ma 13 jan 2020, 20:57
OOOVincentOOO schreef: ma 13 jan 2020, 20:49 Het gaat om gedachten. Volgens mij zou je iemand in een geblindeerde kamer naast het biljart moeten zetten. Om zo het fysisch contact zo klein mogelijk te houden.

Zodat alleen de gedachten "invloed" kunnen uitoefenen.

Zo zou ik een test uitvoeren of gedachten de realiteit kunnen beinvloeden.
Dat heeft geen zin om twee redenen.
De beïnvloeding is erg klein, maar door proberen ze te meten wordt een tweede beïnvloeding ingezet.
Het effect treed alleen op bij meting/waarneming (door onze hersenen)..
Volgens mij gaat het topic erover of:

"Gedachten de realiteit kunnen beïnvloeden"

Dan moet je alle andere effecten uitsluiten. Zoals jij ook zegt je beïnvloed het te onderzoeken systeem door alleen al te kijken. Of door alleen maar aanwezig te zijn.

Ik geef alleen maar aan hoe je vraag zou moeten testen/toetsen op de gestelde vraag: kunnen gedachten de realiteit beïnvloeden.

Hier zijn volgens mij al tientallen zo niet honderden serieuze studies naar gedaan. De TS zou beter kunnen beginnen met een studie naar bestaande papers.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Er lopen nu inderdaad twee discussies door elkaar. Eén discussie gaat over het meetprobleem van de kwantummechanica, en de andere discussie gaat over psychokinese.

Dat gedachten via onze hersenfunctie en gedrag de realiteit beïnvloeden is wel duidelijk. Wat ik nu zit te typen is ook beïnvloed door mijn gedachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

OOOVincentOOO schreef: ma 13 jan 2020, 21:07 Ik geef alleen maar aan hoe je vraag zou moeten testen/toetsen op de gestelde vraag: kunnen gedachten de realiteit beïnvloeden.

Hier zijn volgens mij al tientallen zo niet honderden serieuze studies naar gedaan. De TS zou beter kunnen beginnen met een studie naar bestaande papers.
Dat is juist - de parapsychologie is al ruim honderd jaar oud. Dat er nog steeds geen overtuigende manier is gevonden om paranormale fenomenen te demonstreren geeft wel aan hoe lastig dit onderzoeksgebied is, als er überhaupt al zulke verschijnselen bestaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Professor Puntje schreef: ma 13 jan 2020, 21:15 Er lopen nu inderdaad twee discussies door elkaar. Eén discussie gaat over het meetprobleem van de kwantummechanica, en de andere discussie gaat over psychokinese.

Dat gedachten via onze hersenfunctie en gedrag de realiteit beïnvloeden is wel duidelijk. Wat ik nu zit te typen is ook beïnvloed door mijn gedachten.
Maar er naar kijken is meten.
Kijken doen we met ons brein, dus ons brein beïnvloed de omgeving.
Daar ons brein onze gedachten zijn..........

--------------------------
Het bewust beïnvloeden van de situatie valt uiteraard onder onwetenschappelijk gezwam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Volgens mij is dat een misvatting. Ons brein is voor kwantum-fysische experimenten irrelevant. De beïnvloeding van het biljart met de ballen geschiedt door de fysieke omgeving, en of die omgeving bestaat uit stoelen en tafels, dronkenlappen in een café, experimentele kwantumfysici of hersenloze spiedende camera's doet niet ter zake.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Het gaat om iets ander Puntje.

Dat een systeem niet kan worden bekeken zonder het te beïnvloeden is ook waar in de traditionele natuurkunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Inderdaad - maar je gebruikt hier "bekeken worden" op een dubbelzinnige manier. Het klopt dat er normaal gesproken enkel sprake is van "bekijken" wanneer daar een brein of gedachten aan te pas komen. Maar dat is nu precies het aspect van "bekijken" dat voor de beïnvloeding van fysische experimenten niet ter zake doet. De beïnvloeding die bij fysische experimenten en waarnemingen plaatsvindt komt niet door onze hersenwerking of onze gedachten maar door de meetopstelling en eventueel onze lichamelijke aanwezigheid.

Mijn voorbeeld van de spiegelende ruit diende om dat onderscheid te illustreren. Als je vindt dat onze hersenwerking of gedachten hier wel relevant zijn sta je voor het probleem te verklaren hoe een biljart met ballen kan worden beïnvloed door wat de personen achter de spiegelruit daarvan al dan niet wensen te bekijken. Hoe kan wat de personen achter de spiegelruit al dan niet wensen waar te nemen invloed uitoefenen op wat er met de ballen op het biljart gebeurt? Wat voor fysische signalen zouden die invloed terug door de spiegelruit op het biljart met ballen kunnen overdragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Professor Puntje schreef: di 14 jan 2020, 14:52 Wat voor fysische signalen zouden die invloed terug door de spiegelruit op het biljart met ballen kunnen overdragen?
Dat is dezelfde vraag als die men zich bij een delayed choice quantum eraser experiment zou kunnen stellen.

Reageer