klimaatverandering

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 15

klimaatverandering

Ik was aan het denken over de klimaatverandering, is deze wel geheel te wijten aan de co2 uitstoot. In de jaren 50-60 zijn namelijk heel veel kernproeven (600) gedaan in de Nevada woestijn. Met kraters van 100 meter diep die volgens mij de inslag van een meteoriet nabootsen.
Nevada bevindt zich op het noordelijk halfrond en dus zullen de meeste krachten op het noordelijkste deel op de draaias van de aarde uitgeoefend worden. Mijns inziens zou de aarde dus ietwat gekanteld kunnen zijn door de vele kernproeven, wat ook een invloed heeft op het klimaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: klimaatverandering

Als de aarde door die knallen echt gekanteld zou zijn, dan had iedereen dat kunnen merken doordat de tijden van zonsopkomst en zonsondergang zouden wijzigen. En als dat zo was dan hadden we dat allang geweten.
Dus ik denk dat het wel meevalt met die kanteling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: klimaatverandering

Voor de massa van de aarde zijn die explosies niet meer dan nietige speldenprikjes.

Een eventuele verandering van de stand van de aardas zou al lang geleden gemeten moeten zijn. Dat is niet het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: klimaatverandering

Zoals Xilvo al schreef het zijn nauwelijks speldenprikken.

Probeer dit eens.

Neem een wereldglobe met een diameter van 60cm.
Bereken dan het verschil in straal van de hoogste berg en de diepste trog, dan zie hoe nietig deze klappen waren.

PS.
De zwaarste bom van de Sovjet Unie sloeg bij mijn weten slechts een krater van 80meter diep.
Maar ik kan me daar in vergissen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: klimaatverandering

Het zou opzich wel interessant zijn als iemand hier kon uitrekenen hoeveel atoombommen er nodig zijn om de aardas bijvoorbeeld 1 graad te doen kantelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: klimaatverandering

Er ploft iets binnen het systeem en dat komt weer tot rust.

Zolang je niets wegschiet van de aarde in een deels tangentiele richting zou behoud van impulsmoment moeten betekenen dat je er de stand van de aardas niet mee kunt wijzigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: klimaatverandering

Door de klap komt de atmosfeer in beweging en vliegt er het een en ander in het rond.
Bij klappen van 1000 Megaton zou er best wel wat de ruimte in geslingerd kunnen worden.

Maar zelf met zo'n ""zware jongen"" denk ik dat het niet meetbaar is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: klimaatverandering

Dat lijkt mij helemaal correct.
Die klap gaat ook de atmosfeer in, en wordt globaal symmetrisch. Zolang er geen massaverlies naar de ruimte is, of de Aarde meetbaar vervormt zal er m.i. niets aan de rotatie (as) of baan wijzigen

Berichten: 15

Re: klimaatverandering

Ik ga voor het idee dat het een en ander intrinsiek is er wordt geen gas de ruimte ingestoten voorlopig althans. Bedankt voor de reacties.

Berichten: 99

Re: klimaatverandering

Een atoombom is niet echt efficiënt om dingen te verplaatsen. Het geeft een hoop schade en een beperkt impuls.
Vergelijk het als een vuurwapen te gebruiken om een blok hout op wielen te verplaatsen. Het kan. Veel efficiënter is om de zelfde energie te gebruiken om het blok gedurende 10 m zachtjes te duwen met 10 kg kracht.

Berichten: 15

Re: klimaatverandering

Als ik de zandverplaatsing reken van een kegel 100m diep kom ik op ongeveer 800 miljoen kg als ik het gewicht van de lucht boven de krater, als kegel ongeveer 20km hoog kom ik op 5500 miljard kilo.
Dus blijft het binnen het systeem. Net als ondergrondse explosies.
Lucht is dus niet zo licht als dat je zou denken(1,29kg / m3).

Berichten: 15

Re: klimaatverandering

Maar eigenlijk zit het vuurwapen in het blok hout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: klimaatverandering

Pa Pinkelman schreef: di 31 aug 2021, 21:50 Vergelijk het als een vuurwapen te gebruiken om een blok hout op wielen te verplaatsen. Het kan. Veel efficiënter is om de zelfde energie te gebruiken om het blok gedurende 10 m zachtjes te duwen met 10 kg kracht.
Een kogel van 10 g en een snelheid van 1000 m/s heeft een impuls van 10 kg.m/s=10 N.s
Door 600 s lang te duwen met een kracht van 100 N wordt de impuls 60.000 N.s
Die twee zijn onvergelijkbaar qua grootte.

Re: klimaatverandering

Pa Pinkelman schreef: di 31 aug 2021, 21:50 Een atoombom is niet echt efficiënt om dingen te verplaatsen. Het geeft een hoop schade en een beperkt impuls.
Vergelijk het als een vuurwapen te gebruiken om een blok hout op wielen te verplaatsen. Het kan. Veel efficiënter is om de zelfde energie te gebruiken om het blok gedurende 10 m zachtjes te duwen met 10 kg kracht.
Inderdaad. Er zal altijd een klein beetje impuls overgedragen worden, maar dit is zoals eerder gezegd totaal verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: klimaatverandering

Als de impuls door een kernexplosie verwaarloosbaar zou zijn, dan zou zo'n bom, naast brand, nauwelijks schade aanrichten. Hiroshima en Nagasaki laten anders zien.

Natuurlijk is de impulsoverdracht kleiner dan bij een "gecontroleerde explosie" als in een raketmotor, met een uitlaat die de gassen in de gewenste richting stuurt, maar die is nog steeds zeer aanzienlijk.

Reageer