Zwerfstenen

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 624

Zwerfstenen

Van tijd tot tijd zie ik reportages over grote stenen die een geheimzinnig spoor achterlaten in het zand van een woestijn.
Over de oorzaak van de verplaatsing van die stenen heb ik nooit iets vernomen. Ook niet, hoe ze precies bewegen.

Ik vermoed nu, raar genoeg, dat het een gevolg is van eb en vloed. Op de oceanen is dat duidelijk te bespeuren maar ook landmassa's zullen elke 'maan-dag' tweemaal iets opgetild worden. Dat leidt tot geringe hoogteverschillen, net genoeg om de stenen te laten schuiven.Dagelijks zoeken ze het laagste punt op. Onregelmatigheden van weerstand aan het aardoppervlak zal niet elke steen op dezelfde manier laten bewegen.

Is deze verklaring mogelijk en toereikend?
Een experimenteel wetenschapper zou kunnen onderzoeken, of die beweging aan de getijden gekoppeld is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Zwerfstenen

ik zie in deze uitleg geen koppeling met getijden!
In 2014 konden wetenschappers voor het eerst de beweging van de stenen vastleggen met behulp van time-lapse-fotografie. De resultaten suggereren sterk dat de zeilstenen het resultaat zijn van een perfecte balans tussen ijs, water en wind. In de winter van 2014 vormde de regen een kleine vijver die 's nachts bevroor en de volgende dag ontdooide, waardoor een enorme ijslaag ontstond die tegen de middag was teruggebracht tot slechts enkele millimeters dik. Aangedreven door een lichte wind brak dit blad en verzamelde zich achter de stenen, waardoor ze langzaam naar voren werden geduwd.
https://www.nationalparks.org/connect/b ... ath-valley

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Zwerfstenen

Vaste grond, in tegenstelling tot water in de oceanen, kan zich niet zijdelings verplaatsen. Daarom zullen eventuele hoogteverschillen onder invloed van de maan bijzonder klein zijn. Bovendien zal het land uniform over een groot gebied omhoog of omlaag bewegen zodat je geen verandering van hellingshoek krijgt.

Ik dacht dat dit fenomeen verklaard is, zeldzame regenval gevolgd door vorst kan voor een ijslaagje zorgen waarover de stenen kunnen bewegen. Dat is wel een zeldzame gebeurtenis.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Zwerfstenen

Dit fenomeen is opgelost:


Reageer