Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes (deel II)

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gesloten
Berichten: 88

Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes (deel II)

Jammer dat het vorige topic door emotionele operators direct is gesloten, de onverwacht toch volgende discussie was wat venijnig maar wel degelijk relevant. Hoe dan ook, naar aanleiding van mijn vorige notificatie ten aanzien van het in het Nederlands herschreven "Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes." is mij één belangrijke link ontschoten. Dit had bij de beginnotificatie gemoeten omdat het fundamenteel is voor het begrip en de toegankelijkheid van het db-model.

Het plot-programma ‘Einstein’ is in 2018 herschreven in PHP en de web versie kan gestart worden door naar de internetlink https://metric.science/index.php?page=program-einstein te gaan vanwaar men grafische plots in jpeg formaat van de krommingssterkten rondom dimensional basics kan genereren (svp. geen spaties in de bestandsnaam gebruiken, correctie volgt).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes (deel II)

Je plaatst dit (opnieuw) in theorieontwikkeling. Maar het is geen wetenschappelijke theorie:
* Je kunt geen bestaande waarnemingen kwantitatief verklaren - in ieder geval heb je dat, ook na aandringen, nog niet gedaan.
* Hij is niet wiskundig onderbouwd en te controleren. Zoals eerder gezegd, een computerprogramma volstaat niet, kan hooguit ter illustratie dienen.
* Hij is - grotendeels - niet te falsificeren. Dan zou je voorspellingen moeten doen die al of niet uit kunnen komen.
De enige uitzondering is wat je zegt over buiging van licht. Dat is aantoonbaar onjuist.

Verder heb je niet uitgelegd waar het idee van die db deeltjes vandaan komt. Zijn er experimentele aanwijzingen voor? Kun je er zwaartekracht mee berekenen - net zo goed als bestaande theorieën dat kunnen? Elektromagnetisme? Relativistische effecten? Radioactief verval?

Berichten: 88

Re: Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes (deel II)

Dan denk ik aan de metafoor over Copernicus met zijn theorie dat de aarde om de zon draaide, het was niet gekwantificeerd. De wiskundige onderbouwing is in tegenstelling tot wat jij betuigt wel relevant en correct. Wat geschreven is over de db is aantoonbaar.

Het db-model is een waarschijnlijkheid waar je nog niet op bent ingegaan. Meer dan genoeg logica voor de gemiddelde mens, jammer om de hele tijd om de hete brij heen te draaien met jouw meta-onderwerpen, je bent goed in kritiek leveren, niet in meedenken over de gestelde these. Dus bij deze de uitnodiging om dat nog eens te doen. Hoop dat ik de moed kan vinden om te antwoorden...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes (deel II)

GertSmit schreef: do 28 jul 2022, 16:47 Dan denk ik aan de metafoor over Copernicus met zijn theorie dat de aarde om de zon draaide, het was niet gekwantificeerd.
Ik denk dan ook niet dat het naar huidige maatstaven als volwaardige theorie zou worden gezien. Daarvoor was het werk van Keppler en Newton nodig. Dat een niet- of weinig gekwantificeerd idee aan de basis van een goede theorie kan liggen wil niet zeggen dat ieder idee dan ook de basis van een goede theorie zal zijn.
GertSmit schreef: do 28 jul 2022, 16:47 De wiskundige onderbouwing is in tegenstelling tot wat jij betuigt wel relevant en correct. Wat geschreven is over de db is aantoonbaar.
Laat die wiskunde dan eindelijk eens zien! Maar dat doe je niet want die ligt helemaal in je kelder.
Wat is aantoonbaar? Toon dat dan aan!
GertSmit schreef: do 28 jul 2022, 16:47 je bent goed in kritiek leveren, niet in meedenken over de gestelde these.
Een goede theorie moet tegen kritiek bestand zijn. Als je hier (of waar dan ook) je theorie wil plaatsen dan moet je hem ook willen en kunnen verdedigen. Feitelijk is publiceren vragen "schiet u maar!".
Er zal geprobeerd worden de theorie onderuit te halen. Niet om te pesten maar omdat dat de manier is waarop een theorie zich moet bewijzen. Alleen zo komt wetenschap verder.

Berichten: 3.780

Re: Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes (deel II)

is dit nu gewoon een voortzetting van een gesloten topic onder een andere naam? Ik snap het even niet meer. Kunnen we hier dan weer verder nu een van de moderatoren zelf verder gaat??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes (deel II)

HansH schreef: do 28 jul 2022, 19:23 is dit nu gewoon een voortzetting van een gesloten topic onder een andere naam? Ik snap het even niet meer. Kunnen we hier dan weer verder nu een van de moderatoren zelf verder gaat??
Je hebt gelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Over donkere materie en de aard van elementaire deeltjes (deel II)

Opmerking moderator

Herhaling van een gesloten topic en daarom gesloten

Gesloten