biologie, vraag over te kennen leerstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 78

biologie, vraag over te kennen leerstof

Hallo,

Voor het toelatingsexamen arts moeten we o.a. de fotosynthese en celademhaling kennen maar weet iemand toevallig in welke mate we dit moeten kennen? Want in de voorbereidende lessen die in de universiteit doorgaan zijn zagen we bijvoorbeeld van de fotosynthese enkel dat het bestaat uit een licht en donkerreactie en dat bij de lichtreactie ATP wordt gemaakt en dat die dan gebruikt wordt in de donkerreactie om glucose te maken uit CO2. Weet iemand of dit genoeg is of moet je van bv de donkerreactie alle tussenstappen en tussenproducten kennen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: biologie, vraag over te kennen leerstof

Word je hier wijzer van?

http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/archief/Brochure-ATA-0.8-FULL-WEB.pdf

pag 35 voor de stofinhoud biologie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 78

Re: biologie, vraag over te kennen leerstof

Nee sorry, die brochure heb ik ook maar daar staat gewoon de fotosynthese en celademhaling kennen maar geen verdere uitleg...Maar toch bedankt voor de moeite :)

Berichten: 7

Re: biologie, vraag over te kennen leerstof

Ik denk dat je daar gewoon de formules moet voor kennen (bv. bij fotosynthese: 'donker'-/'lichtreactie' + algemene formule) en ook waar ze plaats vinden.

Voorbeeld: vorig jaar stond er een vraag op waarbij ze vroegen wat de verhouding was tussen de CO2 geproduceerd in de citroenzuurcyclus en de CO2 geproduceerd bij alcoholische gisting

Antwoord: 6/2 of 3/1

Berichten: 78

Re: biologie, vraag over te kennen leerstof

Ahn oke dus niet al die tussenstappen van fosforylaties enz? trouwens was je erdoor of doe je dit jaar ook weer mee?

Berichten: 7

Re: biologie, vraag over te kennen leerstof

Nee dat is al meer voor universitair niveau denk ik. En ja ik doe dit jaar ook weer mee ;)

Berichten: 78

Re: biologie, vraag over te kennen leerstof

Oh, weet jij dan toevallig wat je moet kennen van het laatste puntje van chemie? Er staat verband tussen chemische/fysische eigenschappen en karakteristieke groepen maar kan dit nergens vinden in mijn handboek chemie of op internet fzo? probleem is natuurlijk dat het de eerste keer is dat je het moet kennen dus niemand weet het met zekerheid wss ofwel?

Berichten: 7

Re: biologie, vraag over te kennen leerstof

Koolstofchemie is er inderdaad pas dit jaar terug bijgekomen dus heel zeker ben ik ook niet maar ik veronderstel dat het te maken heeft met hun reactiviteit of m.a.w. hun inductief of mesomeer effect.

Reageer