Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

BREDA - De vondst van 1200 gram verouderd picrinezuur heeft gisteren aan het eind van de middag geleid tot groot alarm op de Avans Hogeschool aan de Lovensdijkstraat in Breda.


Medewerkers van het Explosieven Opruimingscommando Koninklijke Landmacht moesten uiteindelijk te hulp worden geroepen om het explosieve materiaal op verantwoorde wijze af te voeren en onschadelijk te maken.


Picrinezuur is volgens adjunct-directeur Corné Verhees op zich niet gevaarlijk. "Het wordt door studenten gebruikt voor laboratoriumproeven. In vloeibare vorm is het een ongevaarlijk stofje, maar na verloop van tijd kan het gaan kristalliseren. En in die vorm kan er een explosie ontstaan, bijvoorbeeld bij vervoer."


Volgens Verhees ging het om vier potjes met een inhoud van honderd en vijfhonderd gram picrinezuur. „Ze stonden in een speciaal voor dergelijke stoffen aangebrachte "bunker" binnen het gebouw opgeslagen. Een docent wilde het zuur voor een proef meenemen, maar ontdekte bijtijds dat de stof verouderd was en heeft toen alarm geslagen."Verhees had er gisteravond geen verklaring voor dat het zuur kennelijk te lang in de bunker was opgeslagen en dat dit niet eerder was ontdekt. „Dat gaan we nu uiteraard eerst onderzoeken."Gezien de aard van de stof werden politie, brandweer en GGD grootschalig ingezet: aan het begin van de avond stonden in totaal twaalf voertuigen van uiteenlopende deskundigen geparkeerd voor het gebouw, dat voor bezoek was afgesloten. Volgens een woordvoerster van de politie zal nader onderzoek moeten uitwijzen of de hogeschool bij de opslag van deze stof overtredingen heeft begaan.

Bron: BN/de Sten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

Op bijna elke school is picrinezuur gevonden. (ook op de mijne)


Het verschil is: Je hebt scholen die oppeens in paniek raken, de boel laten ontruimen en 'DOVO' laten komen die dan met speciale pakken aan het potje meenemen.


Of je kan ook als school rustig blijven. Maken dat niemand het potje aanraakt en als er niemand in het gebouw aanwezig is rustig bellen om te vragen of ze een potje picrinezuur willen komen halen. Ze komen dan gewoon even kijken of er iets gekristalliseerd is. (Want in vloeibare vorm ontploft het niet gemakkelijk) En dan nemen ze het rustig mee en opgelost probleem.


Waarom al die heisa hierrond. Oee chemie ---> gevaarlijk! weeral eens hetzelfde. Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

Tja, ik ken de stof niet en ik kan geloven dat als je een paar potten die bijna volledig gekristaliseerd vindt dat je dan wel even goed schrikt en allerlij heisa er om heen gooit.


Maar wel weer leuk dat je als docent/directeur zo even je school zijn reputatie de grond in boort.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

Toen ik de titel las van dit topic dacht ik al meteen aan picrinezuur, en jawel hoor :x Die scholen dienen je wat te leren en dan weten ze soms minder dan hun leerlingen.

Berichten: 216

Re: Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

Deze paniek was zeker nergens voor nodig. Ok, je wilt geen vast picrinezuur op een school hebben staan, maar laat het dan rustig weghalen als de school leeg is zoals Chemaniac zegt.

Zelfs als het gekristalliseerd is blijft het een secundair explosief dat een hele harde klap nodig heeft om te ontploffen.


picrinezuur ontploft bij 300o na 9 seconden,

of na een klap met een gewicht van 5 kilo van 35 centimeter.


Hier gaat het echter over droog picrine zuur. Aangezien het hier over kristallen in een pot gaat neem ik aan dat er nog een laag water bovenop staat.


Bron: klik


Ps. Ik zelf had er gewoon extra water bijgedaan en opnieuw gesteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

Ps. Ik zelf had er gewoon extra water bijgedaan en opnieuw gesteld.
!!!


NOOIT DOEN.


Er kan namelijk gekristalliseerd picrinezuur tussen dop en pot zitten wat dus wel teveel druk te verdragen krijgt bij openen.

Bij maar het minste vermoeden van (deels) droog staan van de pot afblijven en gewoon bellen. En inderdaad, dat kan best na schooltijd zonder er paniekerig over te doen. Als het al 5 jaar in je kelder staat is het risico om dat nog 2 uurtjes langer te laten staan minimaal.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 216

Re: Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

Er kan namelijk gekristalliseerd picrinezuur tussen dop en pot zitten wat dus wel teveel druk te verdragen krijgt bij openen.
Dat kan net zo goed gebeuren als er geen picrinezuur is gekristalliseerd in de pot zelf. Het zal zelfs als eerste gebeuren tussen de dop en pot omdat het water daar het makkelijkst kan verdampen.


Picrinezuur is niet zo gevoelig dat het zal ontploffen door frictie tussen een stop en een pot. Ik denk dat de kans iets groter is als je schroefdraad gebruikt, maar dat was denk ik niet het geval.

Re: Hogeschool in Breda ontruimt na oud zuur

Gisteren vertelde een collega van me dat het weer raak was. Blijkbaar zijn de mensen weer eens niet in staat geweest om eerst na te denken voor men in paniek raakt.


Iets minder dan een jaar geleden ben ik er nog geweest voor een cursus. Als je die bunker gezien hebt, ga je je serieus afvragen of picrinezuur daar wel kan ontploffen. Daar zou het namelijk warm voor moeten worden, en die bunker is behoorlijk gekoeld. Ok, het zou ook kunnen exploderen door druk, maar hoe wil je dat voor elkaar krijgen als iedereen er af blijft?


Gewoon laten staan tot ze het op komen halen, dan is er niks aan de hand. Het zou voor de opruimingsdienst niet de eerste keer zijn dat ze met gekristalliseerd pictrinezuur te maken krijgen, dus die hele commotie is onnodig.


Afijn, als je het maar hard genoeg het land in slingert zijn er genoeg instanties die bij je voor de deur willen staan...

Reageer