Nieuw inzicht op hoe pyramides gebouwd zijn

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Nieuw inzicht op hoe pyramides gebouwd zijn

Ik heb ooit ergens (waar weet ik niet meer) een theorie gelezen dat de stenen van de piramides getild zouden kunnen zijn door middel van geluidsgolven.
 
Is daar iets bij iemand over bekend? Het staat me bij dat Zwitserse onderzoekers van de Eidgenössische Technische Hochschule (EDH) in Zürich objecten hebben kunnen laten zweven door middel van akoestische levitatie.
 
Of is dit een broodje-aapverhaal?
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Nieuw inzicht op hoe pyramides gebouwd zijn

Het lijkt me een compleet broodje aap. Akoestische levitatie bestaat wel degelijk, maar dat vereist apparatuur die alleen met electronica te realiseren is. Tot op dit moment is het bovendien niet mogelijk daar zware voorwerpen mee te verplaatsen - hooguit een paar kilo, zeker geen rotsblokken van een paar ton. Voor zover ik weet heeft het anno 2014 nog geen echt praktische toepassing - je kunt er wat kleine voorwerpen (knikkers oid) mee laten zweven, wat een hoge 'cool factor' heeft, maar niet zoveel praktisch nut.

De tijd waarin de pyramides gebouwd zijn is de bronstijd, dus zelfs nog voordat men de mogelijkheid had om ijzeren voorwerpen te maken (afgezien van wat decoratieve dingetjes gemaakt uit meterorieten).

De oude egyptenaren waren zeker begaafd en geinformeerd op bepaalde gebieden (denk aan astronomie, (zee)vaart en dergelijke) maar hadden geen geavanceerde technische hulpmiddelen. Ze hadden geen wielen, en ook geen katrollen. Vooral die laatste zouden handig geweest kunnen zijn (je kunt er een houten hijskraan mee bouwen als het moet), maar ze pas eeuwen na de constructie van de pyramides uitgevonden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Nieuw inzicht op hoe pyramides gebouwd zijn

chido schreef: @Michel Uphoff
Ik dacht dat die Paaseiland beelden naar hun plaats "wandelden"?
Zie: http://www.scientias.nl/beelden-op-paaseiland-liepen-naar-hun-plek/74560 incl. filmpje.
 
Als ik het me goed herriner dan:
schrijft Thor Heyerdal in zijn boek Aku Aku dat ""de burgemeester"" beweerde dat de standbeelden naar hun plaats zouden zijn gewandeld.
Misschien zat daar toch iets waars in.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Nieuw inzicht op hoe pyramides gebouwd zijn

Ik heb er serieuze twijfels bij: zoals opgemerkt zijn de beelden gemaakt van tamelijk zacht gesteente, en is de weg tussen de steengroeve waar ze gemaakt zijn en de uieindelijke positie een heuvelachtig traject met soms smalle wegen.

Wat enige logica zou hebben is het wel 'wandelen' van de beelden, maar dan met een extra hoeveelheid steen onderaan die op de plaats van bestemming verwijderd moest worden. An sich klinkt dat wel plausibel, afgezien van het ontbreken van afgehakte resten extra steen rond de uiteindelijke rustplaats van deze beelden.

Anderzijds duid het vinden van gestrande beelden tussen steengroeve en eindplaats er wel op dat het proces bepaald niet perfect was, of in ieder geval fouten kenden waarvan men niet kon herstellen.
Victory through technology

Reageer