Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Voor zover ik weet kunnen de andere wisselwerkingen niet als deformaties van de ruimtetijd worden voorgesteld, wat maakt dat de zwaartekracht een geval apart is. De aanname dat de zwaartekracht door deeltjes gedragen wordt lijkt mij ook haaks te staan op de geometrische benadering van de ART. Of zie ik het verkeerd?

Berichten: 369

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Michel Uphoff schreef: Ja, want de golven vervormen de ruimtetijd, dus zowel de ruimte als de tijd.
Zou het dan niet ruimtetijdgolven moeten noemen?

Berichten: 31

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Het ontgaat mij nog waarom golven in een zwaartekrachtsveld niet zonder de relativiteitstheorie verklaart kunnen worden.
We weten nog niet hoe zwaartekracht ontstaat , maar afgezien daarvan zou het vergeleken kunnen worden met een magnetisch veld waar ook golven in optreden (wel gemakkelijker te meten).
 
Nouwena

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

nouwena schreef: Het ontgaat mij nog waarom golven in een zwaartekrachtsveld niet zonder de relativiteitstheorie verklaart kunnen worden.
We weten nog niet hoe zwaartekracht ontstaat , maar afgezien daarvan zou het vergeleken kunnen worden met een magnetisch veld waar ook golven in optreden (wel gemakkelijker te meten).
 
Nouwena
 
Dat kan ook wel, ik heb daar al eerder op gewezen. Zie:
 
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/198696-implicaties-ontdekking-zwaartekrachtgolven/?p=1054454
 
De ellende is echter dat onafhankelijke wetenschapsjournalistiek inmiddels zeldzaam is. Wellicht zijn de moderne theorieën te ingewikkeld geworden? Het is Einstein voor en Einstein na (en dat doet het altijd goed want een bekende tot de verbeelding sprekende persoon) , en over anderen die al eerder aan een theorie over zwaartekrachtsgolven werkten hoor je nagenoeg niets meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

nouwena schreef: Het ontgaat mij nog waarom golven in een zwaartekrachtsveld niet zonder de relativiteitstheorie verklaart kunnen worden.
We weten nog niet hoe zwaartekracht ontstaat , maar afgezien daarvan zou het vergeleken kunnen worden met een magnetisch veld waar ook golven in optreden (wel gemakkelijker te meten).
 
Nouwena
 
Er zijn allerlei verklaringen voor gravitatiegolven te verzinnen, maar in het licht van dit topic is dat de omgekeerde wereld. Uit de ART volgt het bestaan van gravitatiegolven, en het proberen te detecteren daarvan is een van de mogelijke experimentele toetsen van die theorie. De ART is er dus niet voor de gravitatiegolven, alleen is de recente detectie ervan wel een van de vele bevestigingen van die theorie. 
 
Het is vast mogelijk een andere theorie op te zetten die deze waarneming ook verklaart, maar op voorhand is de vraag of die theorie net zo goed te met andere theorieën en waarnemingen te verenigen zal zijn als de ART. En dat is, hoe je het ook wendt of keert, een belangrijk aspect. Wat een alternatieve theorie zou moeten kunnen is in een samenhangend geheel leiden tot (binnen de meetonzekerheid) gelijke vergelijkingen voor de correcties aan de baan van Mercurius (en Venus), afbuigen van licht rond de zon en rond quasars, gravitationele roodverschuivingen in de spectra van sterren, klokcorrecties in GPS-satellieten en de eerdergenoemde gravitatiegolven.
 
Lukt dat niet, dan is de theorie op zijn best een beschrijving van een beperkter deel van de natuurkunde, of op zijn slechtst ronduit fout. En lukt dat allemaal wel, dan nog blijft de vraag hoe samenhangend de beschrijving nu precies is. Maar voorlopig ontbreekt ieder zinvol alternatief.
 
De poging van Heaviside om elektromagnetisme en gravitatie te verenigen struikelde bijvoorbeeld over het ontbreken van experimentele verificatie en het niet volledig Lorentz invariant zijn. Er is geen complot gaande om dergelijke theorieën uit het zicht van de buitenwereld te houden. De betreffende theorie heeft wetenschappelijk gezien gewoon geen meerwaarde. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 31

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Fotonen worden beschouwd als massaloos. Toch wordt een miniscule (0+) massa aangenomen. Dit zou de afbuiging van licht door zwaartekracht kunnen verklaren i.t.t. invloed van een gekromd ruimte-tijd veld. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

nouwena schreef: Toch wordt een miniscule (0+) massa aangenomen.
says who?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

ca. 10 tot de macht -51 gram.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Nogmaals, van welke bron komt de bewering dat een foton een rustmassa zou hebben?
Het getal is nu niet van belang, maar wie dit stelt des te meer.


Berichten: 31

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Zover ik weet neemt men aan dat de rustmassa nul is. Het gaat om de massa in beweging. Er is erg veel aan gerekend, maar er geen overeenstemming. Ik probeer de bevindingen te achterhalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Zo zonder bron wordt het speculeren, maar gezien het getal vermoed ik dat het gaat om de bovengrens van de fotonmassa, die op basis van experimenten ooit is bepaald op 6x10-16 eV/c2, oftewel ongeveer 1x10-51kg.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

nouwena schreef: Het gaat om de massa in beweging. Er is erg veel aan gerekend, maar er geen overeenstemming. Ik probeer de bevindingen te achterhalen.
 
Bedoel je de relativistische massa van een foton? Die is niet zo moeilijk uit te rekenen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 31

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Inderdaad:

Afbeelding
met ν de frequentie en h de constante van Planck, dus Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwaartekrachtgolven waargenomen? Ja!

Wetenschapper van het Ligo experiment hebben zojuist bekend gemaakt dat voor de tweede keer zwaartekrachtgolven zijn waargenomen.

 

Na grondige analyse van de Ligo data werd het kenmerkende 'chirp' signaal wederom door beide detectoren (in Louisiana en Washington) aangetroffen.
 
Het signaal dateert van tweede kerstdag vorig jaar, en duurde ongeveer een seconde. In die ene seconde spiraliseerden twee zwarte gaten op 1,4 miljard lichtjaar afstand naar elkaar toe. In 55 steeds nauwere er snellere omlopen (35 tot 450 Hz) bereikte de black hole's de halve lichtsnelheid en fuseerden ze tot een zwaarder zwart gat.

De massa van de fusiepartners wordt berekend op 14,2 en 7,5 keer die van de Zon, en beide objecten zijn daardoor naar alle waarschijnlijkheid stellaire zwarte gaten.
Na de fusie resteerde een zwart gat van 20,8 zonmassa's. Het verschil, ongeveer 1 zonmassa werd in de vorm van gravitatiegolven het heelal in gejaagd. 

 
GW151226.jpg
GW151226.jpg (105.01 KiB) 1678 keer bekeken
Het karakteristieke 'chirp' signaal van de tweede detectie.
Bron: Zie bijlage.

 

Het vermogen van Ligo om succesvol zwarte de fusie van zwarte gaten te detecteren is met deze ontdekking, de tweede in 4 maanden observatietijd, duidelijk onderstreept. Ook blijkt hieruit dat binaire zwarte gaten geen zeldzaamheid zijn, en dat wanneer beide Amerikaanse Ligo detectoren eind dit jaar in een wat verbeterde configuratie samen met de nieuwe Virgo detector in Italië langdurig deze golven gaan observeren er een paar handen vol detecties per jaar te verwachten zijn, waarmee inderdaad een nieuw tijdperk in de astronomie kan worden ingeluid.

 

Tevens is bekend gemaakt dat een derde signaal is aangetroffen, maar dat is te zwak om eenduidig als een detectie aan te merken. De analyse van de waarnemingsrun gedurende de eerste 4 maanden is nog niet afgerond, en mogelijk zijn er nog meer zwaartekrachtgolven in de data verborgen.

 

De ontdekking van zwaartekrachtgolven uitgezonden door de fusie van twee neutronensterren lijkt nu een kwestie van tijd.

 

Wetenschappelijk paper: 
GW151226.pdf
(1 MiB) 184 keer gedownload

Reageer