Tatoeage-inkt zwerft door lichaam en kan zich in de lymfeklieren ophopen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Tatoeage-inkt zwerft door lichaam en kan zich in de lymfeklieren ophopen

Velen hebben heden ten dage hun lichaam versierd met tatoeages. Het grootste deel van de inkt blijft zitten waar de tatoeëerder deze heeft aangebracht, nl. tussen de opper- en de lederhuid. Maar nanodeeltjes uit de tatoeage-inkt zouden door het lichaam reizen en zich onder meer uiteindelijk vestigen in lymfeklieren, een belangrijk onderdeel van het menselijke immuunsysteem. Dat concluderen wetenschappers van de Europese onderzoeksfaciliteit ESRF in Grenoble (Frankrijk) in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
 
Aangezien deze inkt veel kleurstoffen bevat, waaronder kobalt, chroom, mangaan en nikkel, kunnen mensen ook zware allergische reacties hebben op een tatoeage. De langdurige veranderingen in de biomoleculen dragen volgens de onderzoekers waarschijnlijk bij aan huidontsteking en andere tegenslagen bij tatoeëren.
 
In de lymfeklieren kunnen zich zelfs op den duur zoveel kleurstoffen ophopen (vooral bij mensen die veel tatoeages hebben) dat dit orgaan de meest voorkomende kleur van de tatoeage aanneemt. Chirurgen vinden al een tijd blauwe, paarse en rode lymfeklieren tijdens operaties en lijkschouwingen.
 
Het is nog onbekend wat de eventuele gevolgen van deze ophoping van inkt in de lymfeklieren zijn. De onderzoekers gaan dan ook kijken wat het effect van tatoeëren op pigment, organen en weefsels zou kunnen zijn, niet alleen voor eventuele gezondheidsrisico's, maar ook om te kunnen beoordelen of andere blootstellingen aan elementen – zoals bijvoorbeeld nanodeeltjes in bepaalde soorten make-up – schadelijk kan zijn als het wordt toegebracht op een beschadigde huid.
 
Lees ook:
https://www.scientias.nl/tatoeage-resulteert-lichaam-reizende-nanodeeltjes/
https://www.nu.nl/gezondheid/4922141/nanodeeltjes-van-tatoeage-inkt-blijven-langdurig-in-lichaam.html
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 38

Re: Tatoeage-inkt zwerft door lichaam en kan zich in de lymfeklieren ophopen

Tja, ik heb mijzelf nog nooit laten versieren met tatouages....Ik moet nu ik dit bericht uitgebreid heb gehoord op de BBC zeggen dat het me helemaal niet verbaast dat die inkt aan de wandel gaat.. Het zou me meer hebben verbaasd als gebleken zou zijn dat die inkt keurig op zijn plek blijft terwijl de huid waar die inkt in zit de gehele tijd vervangen wordt.

Berichten: 1.816

Re: Tatoeage-inkt zwerft door lichaam en kan zich in de lymfeklieren ophopen

De reacties van allerlei nanodeeltjes is nog behoorlijk onbekend, ze kunnen ook de hersenen bereiken bijv. Best eng.
LiA

Berichten: 12.262

Re: Tatoeage-inkt zwerft door lichaam en kan zich in de lymfeklieren ophopen

Deeltjes lijkt me niet direct een punt van zorg, maar het zou wel kunnen dat bepaalde kleurstoffen gewoon door de BBB heen kunnen. De vraag is vervolgens in welke mate dat kwaad kan, dat je hersenen paars ipv grijs ogen wil niet per se zeggen dat ze minder goed werken. 
 
Voor diagnose en autopsie is het mogelijk wel een probleem, je krijgt verkleurde weefsels en organen als gevolg van tatoages waarbij je je zou kunnen vergissen in verkleuring als gevolg van ziekte. 
 
In een extreem geval kan ik me wel voorstellen dat iemand een diagnose geelzucht zou krijgen als gevolg van inkt die aan de wandel gaat, terwijl er helemaal niets mis is. Anderzijds hebben we ook prima lever-enzymtesten en dergelijke om een dergelijke diagnose te maken, in de westerse wereld lijkt me misdiagnose daardoor niet zo waarschijnlijk. 
Victory through technology

Reageer