Koeien beschilderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.906

Koeien beschilderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

journal-pone-0223447-g002.png
Er zijn veel theorieën over de reden van de strepen van een zebra: camouflage; het verwarren van roofdieren; signalering naar soortgenoten, thermoregulatie en het vermijden van bijtende vliegen. Meerdere (experimentele) studies lijken nu het laatste te bevestigen.

Bijtende vliegen zijn een ernstige plaag van vee met grote economische schade in de dierenindustrie. Japanse wetenschappers hypothetiseerde dat koeien met zwart-witte strepen beschilderd, bijtende vliegaanvallen ook zouden kunnen vermijden en minder vliegafstotend gedrag zouden vertonen. Zes Japanse zwarte koeien werden beschilderd met een 3 × 3 Latijns-vierkant ontwerp van: zwart-wit geverfde strepen, zwart geverfde strepen en geen strepen (geheel zwart lichaamsoppervlak). Opgenomen vliegafstotend gedrag was met het hoofd gooien, oorslag, stampen, huidtrekkingen en staartbeweging. Na elke waarneming werd de rechterkant van de koe gefotografeerd en bijtende vliegen werden geteld vanaf de foto's.

De waarnemingen laten zien dat het aantal bijtende vliegen op Japanse zwarte koeien beschilderd met zwart-witte strepen aanzienlijk lager was dan die op niet beschilderde koeien en koeien die alleen met zwarte strepen waren beschilderd. De frequentie van vliegafstotend gedrag bij koeien beschilderd met zwart-witte strepen was ook lager dan die bij de niet beschilderde en zwart gestreepte koeien. Deze resultaten suggereren dus dat het schilderen van zwart-witte strepen op vee, zoals koeien, bijtende vliegaanvallen kan voorkomen en een alternatieve methode biedt om vee te beschermen tegen bijtende vliegen zonder pesticiden te gebruiken.

Bron: PLOS ONE

Zwart-witte vlekken zoals 'onze' Holstein-Friesian koeien was ook een interessante mogelijkheid geweest om te onderzoeken. Het beschilderen van koeien lijkt me nogal arbeidsintensief, maar als vlekken ook werken is een ander ras gebruiken in gebieden met veel bijtende vliegen waarschijnlijk praktischer...
Laatst gewijzigd door Jorim op zo 01 dec 2019, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Grammaticale verbeteringen

Berichten: 12.262

Re: Koeien beschilderderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

Eigenlijk mis ik hier wel 1 belangrijke control: ze hebben zo te zien niet geprobeerd de koe helemaal wit te schilderen, maar slechts gekeken tussen zwarte strepen, zwarte en witte strepen, en onbehandeld. Daarmee valt niet uit te sluiten dat domweg helemaal wit verven ook werkt en mogelijk zelfs beter dan strepen.

Ze zouden inderdaad ook kunnen proberen er een Holstein-patroontje op te verven om te kijken of het net zo goed werkt als de strepen.

Of het ras vervangen een optie is hangt natuurlijk van meer zaken af: zijn het bijvoorbeeld vleeskoeien dan schiet het niet op, en wellicht is het klimaat ook niet geschikt voor Holstein/Friese koeien. Bovendien is het logistiek misschien niet zo handig, Holstein koeien zijn best een groot ras, tot het punt dat menig aziaat verbaasd is door de enorme omvang van die beesten.

Berichten: 7

Re: Koeien beschilderderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

wat is dit onderzoek dom opgezet!
want in theorie kunnen de zwart-wit-gestreept geschilderde koeien minder vliegen hebben omdat de vliegen de verf vies vinden.
-de zwart gestreepte koeien hebben immers nog onbehandelde strepen op hun huid waar de vliegen kunnen zitten zonder last te hebben van de verf.
-de zwart-wit gestreepte koeien zijn helemaal geverfd. al snap ik niet waarom. alleen witte strepen zou toch genoeg moeten zijn voor een zwart-wit gestreept resultaat?
mogelijk hebben de onderzoekers inderdaad een derde deel van de koeien van alleen witte strepen voorzien, zodat het wél een nuttig onderzoek was, en zit er een vertaalfout in de berichtgeving.

Berichten: 12.262

Re: Koeien beschilderderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

Ik had eigenlijk gedacht dat ze zwart gestreepte koeien min of meer de controle waren: zwarte verf op koeien die van zichzelf ook al zwart zijn. Anderzijds is het niet helemaal duidelijk wat ze bij de zwart-witte variant hebben gedaan: alleen de strepen wit gemaakt, of tussen het wit ook zwarte verf aangebracht?

Blijft evengoed interessant - zoiets kun je altijd nog een keer proberen met meer controles.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Koeien beschilderderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

Dit noem ik innovatief.
We kunnen het met de mensen ook proberen , bijvoorbeeld de wespen- plagen .
Bij mensen die elkaar niet mogen : misschien een pheromon.
Er zijn zeker nog andere ideeen,

Berichten: 12.262

Re: Koeien beschilderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

Voor mensen zijn bijtende vliegen in de regel niet zo'n probleem natuurlijk. Zelfs dingen als wespen, hoewel best gevaarlijk zeker voor degenen die allergisch zijn voor hun gif, vormen geen grote bedreiging voor mensen. Over het algemeen vallen wespen mensen niet 'standaard' aan - ze hebben er geen voordeel van, tenzij ze zich door te steken uit een benarde situatie denken te redden (bijvoorbeeld opgesloten onder je kleding oid).

Muggen zijn wat dat betreft een veel groter probleem, ook omdat ze ziektes verspreiden. Voor zover ik weet is er geen streepjespatroon of kleur die voorkomt dat muggen je prikken, wat ze wel moeten doen om te overleven (tenzij ze een andere diersoort kunnen prikken).

In die zin denk ik niet dat onderzoek naar bijtende vliegen en koeien/zebra's veel relevants zal opleveren voor de menselijke gezondheid. Overigens is het wat muggen betreft niet erg aannemelijk dat deze erg afhankelijk zouden zijn van zichtbare patronen, de meeste soorten steken vooral snacht's en gaan af op CO2, warmte en dergelijke. Misschien zou het een verschil kunnen maken voor muggen die overdag steken (en dengue en dergelijke kunnen overbrengen) al lijkt me dat ook niet zo waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Koeien beschilderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

Misschien denk ik verkeerd, maar waarom doen ze koeien dan niet, net als paarden, een vliegendeken om. Die kun je ook in zebrastrepen krijgen, zelfs bij Bol.

Een aantal jaar geleden heeft Susanne Akesson van Lund University, naar aanleiding van het feit dat paarden met een donkere vacht door de horizontale beweging van de lichtgolven over de vacht veel meer insecten aantrekken dan die met een witte vacht, hier al onderzoek naar gedaan bij een paardenstal in Hongarije door te experimenteren met het plaatsen van borden met een donkere kleur, witte borden en borden met een gestreept motief, met een variërende dikte van de strepen. Door op de borden insectenlijm aan te brengen konden de insecten na verloop van tijd worden geteld. Naar aanleiding van de resultaten, nl. het bord met een streepmotief, vooral dat wat leek op zebrastrepen, bevatte de minste vliegen! Daarna maakte men modelpaarden: wit, bruin, zwart en met zebrastrepen. Die werden in een wei gezet en de uitkomst was dat op het modelpaard met de zebrastrepen de minste bloedzuigende vliegen zaten. De zebra print blijkt een desoriënterend effect op vliegen en muggen te hebben.

Berichten: 12.262

Re: Koeien beschilderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

Misschien omdat het klimaat te warm is voor zo'n deken, of domweg vanwege de kosten in geval van productievee?

Een aantal tactische witte strepen maken met een spuitbus lijkt me een vrij goedkoop middel.

Voor zover ik weet komt het van nature niet bij koeien voor, dus genetisch aanbrengen zal lastig worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Koeien beschilderen met zebra-achtige strepen voorkomt bijtende vliegen

Een interessant verhaal, maar de eindredactie heeft dit stuk kennelijk niet gezien.
enkele voorbeelden:

...een ernstig plaag...
...wetenschappers hypothetiseerde...
...De frequenties ... was...

Ook de interpunctie is slecht, wat het lezen bemoeilijkt.

Reageer