Doe mee met Folding@home voor een vaccin tegen coronavirus (2019-nCoV)

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.906

Doe mee met Folding@home voor een vaccin tegen coronavirus (2019-nCoV)

2019-nCoV-CDC-23311.png
Wereldwijd staan er ettelijke miljoenen pc's die het grootste deel van de tijd maar een fractie van hun rekencapaciteit benutten. Een beetje moderne computer gebruiken om een brief te schrijven is zoiets als met een vrachtwagen naar de winkel rijden voor een kilo tomaten en een kropje sla.

Aan de andere kant zijn er onderzoeken op deze wereld die schreeuwen om rekencapaciteit omdat zelfs de grootste en duurste supercomputers bij lange na niet snel genoeg zijn om ingewikkelde processen waarvan we graag meer zouden weten door te rekenen; en een paar duizend pc's samen zijn al gauw net zo krachtig als de grootste supercomputer.

Distributed computing doet eigenlijk weinig anders dan die ingewikkelde processen in duizenden kleine stukjes knippen en die opsturen naar al die onderbenutte pc's. Die kunnen dan een poosje aan zo'n stukje rekenen terwijl ze toch weinig anders te doen hebben, en na een paar dagen of weken de tussenuitkomsten terugsturen. De resultaten worden centraal geëvalueerd, samengesteld tot een volgende stap, en die wordt weer in kleine stukjes naar de meehelpende pc's gestuurd.

Gebruikers van Wetenschapsforum doen al sinds januari 2006 mee met Folding@home en eind vorige maand is de zoektocht naar mogelijke vaccins tegen het coronavirus (2019-nCoV) onderdeel geworden van Folding@home’s onderzoek.

Doe ook mee! Je computer heeft vast nog wel wat CPU-capaciteit over, laten we die nuttig gebruiken!

Lees meer:

Berichten: 131

Re: Doe mee met Folding@home voor een vaccin tegen coronavirus (2019-nCoV)

Eigenlijk zoeken ze geen vaccin. Ze screenen wel het effect van hopen reeds bestaande medicijnen op het virus. Dit in de hoop om op korte termijn behandelingen te kunnen vinden.

Daarnaast simuleren ze ook het vouwproces van verschillende eiwitten van het virus. Hierbij zoeken ze naar zogenaamde 'pockets' tijdens het vouwen die kwetsbaar zijn voor mediciatie (dit hebben ze onlangs succesvol voor het Ebolavirus gedaan!). Hiermee hopen ze op middenlange termijn een nieuw medicijn te vinden die het Coronavirus kan bestrijden.

Berichten: 4

Re: Doe mee met Folding@home voor een vaccin tegen coronavirus (2019-nCoV)

Zo juist folding@home geïnstalleerd en draaiend.
Mvg, Jodocus Kwak

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Doe mee met Folding@home voor een vaccin tegen coronavirus (2019-nCoV)

Mijn computer ligt voorlopig uit de roulatie, ik heb mijn vorige processor gesloopt met schoonmaken, en nu zit er een amd 2700x in maar nu is de koeling niet goed genoeg meer, ik heb al geprobeerd om de processor te undervolten maar dan start ubuntu niet meer op.
Ik wacht wel totdat ik een betere koeler kan kopen of dat er misschien een bios update komt die het oververhitten verhelpt.
Misschien dat ik dan weer met boinc weer op Rossetta kan rekenen op covid-19.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Doe mee met Folding@home voor een vaccin tegen coronavirus (2019-nCoV)

markos schreef: ma 25 mei 2020, 20:21 gesloopt
oepsie :(

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Doe mee met Folding@home voor een vaccin tegen coronavirus (2019-nCoV)

Ja AMD gebruikt dunne pootjes om hun processors te verbinden met het moederbord, dus ik maakte mijn koeler los en toen zat mijn processor nog aan de koeler vast geplakt met allemaal verbogen pootjes.
Naja misschien over een tijdje weer beter met een zwaardere koeler.

Reageer