Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.906

Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

music-medicine.png
Het luisteren naar muziek is fijn, maar is het ook goed voor je hart? Patiënten die kort na een hartaanval periodes met veel pijn op de borst hadden, angina pectoris, hadden significant minder angst en pijn als ze 30 minuten per dag naar muziek luisterden, volgens een studie gepresenteerd aan het American College of Cardiology's Annual Scientific Session Together with World Congress of Cardiology (ACC.20/WCC).

Zo'n 34.000 mensen krijgen per jaar een hartaanval in Nederland, en naar schatting ongeveer 1 op de 9 overlevenden van een hartaanval ervaart periodes van pijn op de borst en angst binnen de eerste 48 uur. Het onderzoek suggereert dat muziek, in combinatie met reguliere therapieën zoals medicijnen, een eenvoudig, toegankelijk hulpmiddel kan zijn dat patiënten thuis kunnen inzetten om de symptomen mogelijk te verminderen en latere hartproblemen te helpen voorkomen.

“Er zijn maar weinig onderzoeken gedaan die de effecten van muziek op hartaandoeningen hebben geanalyseerd”, zegt Predrag Mitrovic, hoogleraar cardiologie aan de University of Belgrade School of Medicine en de hoofdauteur van de studie. “Op basis van onze bevindingen denken we dat muziektherapie alle patiënten kan helpen na een hartaanval, niet alleen patiënten met angina na infarct. En het is ook gemakkelijk en goedkoop te implementeren”.

De onderzoekers wierven 350 patiënten bij wie de diagnose hartaanval en angina na een infarct werd gesteld in een medisch centrum in Servië. De helft kreeg de reguliere behandeling en de ander helft kreeg naast de reguliere behandeling muziektherapie. Voor de meeste patiënten omvatte de reguliere behandeling een verscheidenheid aan medicijnen, zoals nitraten, aspirine, stollingsremmende medicijnen, bètablokkers, statines, calciumkanaalblokkers, bloeddrukverlagende medicijnen en het angina-verlagende medicijn ranolazine.

Patiënten die muziektherapie kregen, ondergingen eerst een test om te bepalen op welk muziekgenre hun lichaam positief zou reageren. Deelnemers luisterden naar negen muziekmonsters van 30 seconden die ze rustgevend vonden, terwijl onderzoekers het lichaam van elke deelnemer beoordeelden op automatische, onvrijwillige reacties op de muziekmonsters op basis van verwijding of vernauwing van de pupillen. Onderzoekers verfijnden vervolgens de selectie door met de patiënt samen te werken om het optimale muziektempo en de toon te bepalen.

De deelnemers werd gevraagd om elke dag 30 minuten naar hun aangewezen muziekselectie te luisteren wanneer het hen uitkwam om te zitten, idealiter met de ogen dicht. Patiënten gingen zeven jaar lang door met deze dagelijkse luistersessies en documenteerden hun sessies in een dagboek. Ze keerden het eerste jaar om de drie maanden en daarna jaarlijks terug naar het medisch centrum voor vervolgonderzoeken.

Aan het einde van zeven jaar bleek muziektherapie effectiever te zijn dan de reguliere behandeling wat betreft het verminderen van angst, pijngevoel en pijnklachten. De patiënten met muziektherapie hadden gemiddeld een derde lagere angstscores en rapporteerden ongeveer een kwart minder angina pectoris. Deze patiënten hadden ook significant lagere percentages van andere hartaandoeningen, waaronder een vermindering van 18% van de mate van hartfalen; 23% minder opvolgende hartaanvallen; 20% minder noodzaak voor een bypassoperatie van de kransslagader; en 16% minder hartstilstanden.

Mitrovic zei dat de muziek kan werken door de activiteit van het sympathische zenuwstelsel tegen te gaan, het deel van het zenuwstelsel dat de ‘vecht-of-vlucht’-reactie aandrijft wanneer een persoon in een stressvolle situatie terecht komt. Omdat het de hartslag en bloeddruk verhoogt, kan een sympathische respons het cardiovasculaire systeem extra belasten. “Opgepropte angst kan een toename van de activiteit van het sympathische zenuwstelsel veroorzaken, wat leidt tot een toename van de cardiale belasting”, zei Mitrovic. Hij suggereerde dat regelmatig luisteren naar muziek die cascade van gebeurtenissen zou kunnen onderbreken door de angst die gepaard gaat met angina pectoris na een hartaanval te verminderen.

De onderzoekers zijn van plan de gegevens verder te analyseren om te bepalen of muziektherapie voordelen kan opleveren voor bepaalde subgroepen van patiënten, zoals patiënten in een bepaalde leeftijdscategorie of patiënten met andere gezondheidsproblemen zoals diabetes.

Bron: American College of Cardiology via ScienceDaily

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

Goed nieuws! Maar maakt het dan ook nog uit wat voor muziek?

Berichten: 2

Re: Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

Moi, betreffende muziek als medicijn heb ik gelezen dat de huidige toonaard op
440 Hz. is gesteld sinds de twintiger jaren van de vorige eeuw.

Echter, wat blijkt in de praktijk, dat wanneer men dezelfde muziek, via een te downloaden 432 Player ( 432Hz dus) afspeelt, dit rustiger voller en een prettiger geluid geef. Door de in te stellen aanwezige Equalizer te gebruiken is het geluid merkbaar prettiger en rustiger dan de standaard 440Hz weergave.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

thiswahcarger schreef: za 11 jul 2020, 20:05 Echter, wat blijkt in de praktijk, dat wanneer men dezelfde muziek, via een te downloaden 432 Player ( 432Hz dus) afspeelt, dit rustiger voller en een prettiger geluid geef.
Er zijn twee manieren om muziek, gespeeld in een A-440 Hz stemming naar 432 Hz te krijgen.
1. Alleen de frequentie veranderen. Dat gaat hoorbaar ten koste van de geluidskwaliteit.
2. De afspeelsnelheid veranderen. Niet alleen de toonhoogte verandert, ook het tempo.
Lager wordt vaak 'voller' genoemd, trager is uiteraard rustiger.

Wat prettiger is, is altijd een kwestie van smaak. Door de speler te gebruiken hoor je de muziek in ieder geval niet zoals de uitvoerende bedoeld heeft, al helemaal niet als je ook nog eens een equalizer gebruikt.

Overigens is het verschil zo klein (minder dan 2%) dat het de meeste mensen niet zal opvallen als je hen een aangepaste versie laat horen zonder het te vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

thiswahcarger schreef: za 11 jul 2020, 20:05 Moi, betreffende muziek als medicijn heb ik gelezen dat de huidige toonaard op
440 Hz. is gesteld sinds de twintiger jaren van de vorige eeuw.

Echter, wat blijkt in de praktijk, dat wanneer men dezelfde muziek, via een te downloaden 432 Player ( 432Hz dus) afspeelt, dit rustiger voller en een prettiger geluid geef. Door de in te stellen aanwezige Equalizer te gebruiken is het geluid merkbaar prettiger en rustiger dan de standaard 440Hz weergave.
Toen ik nog actief muziek speelde had ik een mp3 speler waarme de afspeelsnelheid te vertragen was met behoud van frequentie. Handig als ik dingen wilde uitzoeken op mijn bas. Ook was het mogelijk muziek te transponeren (zo heet dat muziek termen) in aan andere toonsoort krijgen (frequentie veranderen dus) met behoud van afspeelsnelheid.

Een stemming van 440 Hz naar 432 Hz is ongeveer een halve toon verschil. Indien men op oude instrumenten speelt baroque bijv. stemt men zelfs nog lager tot 412 Hz. Muziek kent een heleboel toonsoorten en toonladders met alle hun kenmerken en sfeer. Naar mijn kennis is dit meer bepalend dan de frequentie waarop je stemt.

Het effect wat je waarneemt heeft volgens mij meer te maken met een modulatie. Moduleren in de muziek is verandering in toonsoort naar boven (hogere frequentie) of naar beneden (lagere frequentie). Met de door jouw bedoelde MP3 speler veranderde je de toonsoort dus moduleer je. Naar boven moduleren geeft meer energie aan de muziek naar beneden modueleren visa versa.

nb. Een equalizer versterkt of verzwakt bepaalde frequenties. De toonsoort blijft behouden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

OOOVincentOOO schreef: za 11 jul 2020, 21:31 Een stemming van 440 Hz naar 432 Hz is ongeveer een halve toon verschil.
Het is zelfs minder dan een derde van een halve toon.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

Ahha, inderdaad dat had ik beter moeten nagaan. Ik heb een fout gemaakt, een halve toon is van A naar Ab, A=440 Hz Ab=415 Hz. Dus naar 432 Hz is inderdaad minder minder dan een halve toon.

Wat ik nog wilde toevoegen:
Met moduleren (toonsoort / frequentie verandering) bedoelde ik binnen een muziekstuk spelen/afspelen. Naar boven moduleren geeft meer energie aan de muziek naar beneden modueleren visa versa. Dus eigenlijk de frequentie veranderen terwijl de muziek afspeeld. Als je in de ochtend het muziekstuk hoort op 440 Hz en in de middag op 432 Hz hoor je waarschijnlijk geen verschil in ervaring tenzij je een absoluut gehoor hebt.

Berichten: 134

Re: Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

Ik vraag me af in hoeverre muziek specifiek werkelijk bijdraagt in dit onderzoek. Overigens ben ik wel overtuigd dat muziek een heilzame werking op veel mensen kan hebben in allerlei situaties, zelfs in veel zaken waarvan directe aantoonbaarheid (nog) ontbreekt.

Het zit me vooral in dit verschil met de controlegroep:
" De deelnemers werd gevraagd om elke dag 30 minuten naar hun aangewezen muziekselectie te luisteren wanneer het hen uitkwam om te zitten, idealiter met de ogen dicht. Patiënten gingen zeven jaar lang door met deze dagelijkse luistersessies en documenteerden hun sessies in een dagboek. "

Je kiest dus eerst de meest behaaglijke muziek uit en gaat vervolgens 7 jaar lang, elke dag, een rustmoment kiezen om die muziek te beluisteren en in een dagboek bij te houden wat je ervan vond.

Wat als ik hier de muziek vervang met mediteren, fluffy konijntjes knuffelen, of schilderen, of naar een aquarium met visjes kijken?

Volgens mij is de grotere bijdrage hier dat je dagelijks een half uur de tijd neemt en met het dagboek een bewustwording van dat half uur creeert. Kan me goed voorstellen dat het goed voor je hart is.

Dus ondanks de comments hierboven over mogelijke verklaringen ervan, denk ik dat muziek hier niet eens zozeer de bepalende factor is in de betere cijfers ivm de controlegroep. Een 3e controlegroep die bv elke dag een halfuurtje fluffy konijntjes zou knuffelen zou hier meer licht op schijnen.

Re: Muziek als medicijn? Muziek vermindert angst, pijn en hartproblemen

Erik Scherder en Dick Zwaab gaven hier onlangs nog een collega over:



Ik zal er nu meteen gebruik van maken ..

Reageer