De Politieke Invloed van Lubach

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 45

De Politieke Invloed van Lubach

zml.jpg
In een nieuw artikel van het AD wordt communicatiewetenschapper Mark Boukes gevraagd hoe zijn onderzoek kijkt naar een show zoals ‘Zondag met Lubach’ (ZML). Het satirische nieuwsprogramma is vanavond weer begonnen met een nieuw seizoen, wat qua timing mooi samengaat met de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 17 maart. Dit is alleszins geen toeval, en Boukes laat zien hoe de TV-show zeer direct invloed kan hebben op de afloop van het democratische proces...

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te beseffen dat veel mensen zondagavond voor de buis gaan zitten om de afgelopen week met een gezonde dosis humor af te sluiten. Twee miljoen, zijn het er gemiddeld. En als veel mensen luisteren naar politieke onderwerpen, al dan niet met een satirische invalshoek, dan is het onvermijdelijk dat het een en ander blijft plakken zonder de humoristische coating. Maar in hoeverre dan?

Boukes toont bijvoorbeeld aan dat twee ZML-afleveringen over TTIP allebei voor een aanzienlijke stijging in Google-searches over het onderwerp zorgden. Toenmalig minister Liliane Ploumen zegt zelfs “Ik probeerde al een hele tijd aandacht te vragen voor TTIP. Ik schreef dan een opiniestuk, maar geen krant was er in geïnteresseerd. Toen Lubach er aandacht aan besteedde, ontstond er plotseling een debat, er werden Kamervragen gesteld”. Ook komt er een statistiek langs die bewijst dat een significante fractie van potentiële PVV-stemmers na het zien van een ZML-aflevering waarin de retoriek van Wilders op de hak wordt genomen, toch maar ergens anders op te stemmen.

Ten slotte zegt Boukes dat de subjectieve aard van de politieke satire in ZML vooral sterk scoort bij jongeren, omdat zij “Weinig waarde hechten aan objectiviteit, omdat die volgens hen niet bestaat”. Jongeren hebben daarom minder vertrouwen in de objectiviteit van bijvoorbeeld kranten, in tegenstelling tot ouderen. Boukes concludeert: “Bij satire wordt humor gebruikt om macht te parodiëren. De macht van politici, tycoons, beleidsmakers. Bovendien hoeft goede satire niet per se verrassend te zijn. Bij Zondag Met Lubach wordt de satire in laagjes opgebouwd en weet je soms waar het naartoe kan gaan. Maar mensen lachen er dan niet minder om.” Die combinatie, van ontspannen humor en intense kritiek, maakt ZML zo invloedrijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: De Politieke Invloed van Lubach

ZmL is natuurlijk niet het enige programma/medium wat hier invloed op heeft.
Het is in mijn ogen een neveneffect van het internet, dat heeft ervoor gezorgd dat informatie sneller verwerkt wordt en beschikbaar is. Dit heeft ervoor gezorgd dat sensatie en de eerste zijn belangrijker is geworden, en daarmee andere journalistieke waarden zoals juistheid en dingen uitzoeken ondergeschikt is geraakt.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: De Politieke Invloed van Lubach

Toch wel een interessant verschijnsel. Doet me ook denken aan de macht van FOX news in Amerika. Als je probeert een programma te maken met goede kijkcijfers en je niet zo'n waarde hecht aan juistheid kunnen de gevolgen enorm zijn. Daarbij heb ik het overigens vooral over FOX, in ZmL heb ik meer vertrouwen. Al kan het niet anders dat -gezien de satirische inslag- er soms dingen tenminste te kort door de bocht worden geformuleerd en je zo ook een bias meegeeft. Maar goed.

Dat doet me wel afvragen of/hoe (on)wenselijk dit is. Wordt hier in een ideale wereld ook marktwerking op losgelaten? Of zou je dat moeten reguleren? In Amerika is gebleken dat er bij regels en systemen niet altijd voldoende rekening is gehouden met (gebrek aan) "eer en geweten".

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: De Politieke Invloed van Lubach

Zolang het satire is, of onder deze noemer gebracht wordt, kun en mág je het naar mijn idee niet reguleren.
Dit is mijns inziens ook de kracht van lubach en zéker in dit prachtige en goed bekeken tijdsslot!

Berichten: 7

Re: De Politieke Invloed van Lubach

'Objectieve' berichtgeving is onmogelijk en m.i. zelfs ongewenst. Ik heb niets tegen 'gekleurde' berichtgeving zolang we maar verschillende kleuren kunnen blijven zien en niet praktisch gedwongen worden tot één kleur; zie Facebook, zie de schrikwekkende documentaire "The Loudest Voice". Steeds minder mensen lezen een krant; nóg minder zijn bereid ervoor te betalen. Krantenredacties zijn de afgelopen 2 decennia bijkans gedecimeerd. Lang leve ZmL - we hebben zulke programma's broodnodig!

Berichten: 1.211

Re: De Politieke Invloed van Lubach

ZML bevat naar mijn idee erg goede research. Dat lijkt me vooral bevorderlijk voor de democratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: De Politieke Invloed van Lubach

Ik kijk zelf al op zijn minst 5 jaar naar Zondag Met Lubach en ik heb toch wel het gevoel dat veel episodes de feiten weergeven op een komische wijze en de kijker er vrij in laten om er mee te doen wat ze willen. Er zijn ook enkele "activistische" afleveringen bij waarin Lubach toch duidelijk zijn mening (of die van de redactie) aangeeft en oproept om politici massaal te pushen op twitter of dergelijken. Ik heb daar dan geen problemen mee omdat de meningen nog steeds gebaseerd zijn op feiten en wetenschappelijke waarheden zoals de effectiviteit van een tabakstest of de opwarming van de aarde. Zeker naar de latere seizoenen toe is Lubach telkens voorzichtiger met het openlijk weergeven van zijn eigen overtuigingen rond een onderwerp.

De bewering dat de jeugd niet geïnteresseerd is in objectiviteit en liever subjectieve nieuwsbrenging heeft vind ik nog al speciaal. Communicatiewetenschapper of niet, een dergelijke aanname maken over de algemene jeugd zou ik niet zomaar doen. Als 19-jarige die op 13 à 14-jarige leeftijd naar ZML begon te kijken, ben ik vooral geïnteresseerd in de politieke achtergrond. Ik ben uiteraard ook maar één specifieke case.

Reageer