Meteoriet of gewoon een kei?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

De soortelijke massa van steen zit ook in de buurt van de 2,5 kg/L.
Ja, de metaalglans doet echter vermoeden dat het om een metaal gaat. Maar het is dus vanwege het soortelijk gewicht naar alle waarschijnlijkheid geen grote klodder soldeertin.

Hier de onderkant:
object2.jpg
object2.jpg (120.42 KiB) 1366 keer bekeken
ps. de 'steen' is ongeveer 10 cm lang

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

De vorm lijkt me niet geschikt voor iets dat door de dampkring kwam. Als het dus van een sateliet kwam, en het versmolten is, dan is zou het niet deze rare vorm hebben aangenomen.

Nee, de ruwe onderkant en vlakke bovenkant doen vermoeden dat dit gewoon gesmolten Aluminium is. De bovenkant heeft een bolvormige drup-vorm, en de onderkant de afdruk van een ruwe zandbodem.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

De vorm lijkt me niet geschikt voor iets dat door de dampkring kwam. Als het dus van een sateliet kwam, en het versmolten is, dan is zou het niet deze rare vorm hebben aangenomen.
kan ik toch niet nalaten te vragen welke vorm dan wél..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit object na een val op de aarde in deze vorm uithardt. Maar mogelijk wel als 'druppel' van een groter object (Zoals de kleine druppels die ontstaan nadat een regendruppel op een oppervlak neerkomt).

De punt lijkt te suggereren dat het aan iets anders heeft vastgezeten, en tijdens het uitharden is afgebroken.
object3.jpg
object3.jpg (95.54 KiB) 1360 keer bekeken
Ik vind ook de paralelle krassen op de 'steen' merkwaadig.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Die krassen lijken mij meer een effect van het uitharden.

@ Jan: symmetrisch. Maar dat ligt aan vele factoren. Hoe zag het origineel eruit, wat voor materiaal was het origineel, waar kwam het origineel neer

Berichten: 12.262

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Het ziet er inderdaad uit als een klodder aluminium, zou eventueel ook daar terecht gekomen kunnen zijn door iemand die voor de hobby aluminium smelt (beeldjes maken, zoiets).

Eventueel te testen door te kijken of een stukje ervan reageert met NaOH.
Victory through technology

Berichten: 389

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Een meteoriet van ijzer kan alle vormen aannemen. Alles hangt af van de originele vorm. Het goedje smelt doorgaans nooit volledig op tot vloeistof. Hetgeen klassiek gebeurt is dat van binnen naar buiten toe er een opwarming gebeurt en in die volgorde de stof verdampt of van de steen geslingerd wordt. Een meteoriet heeft dus in grote trekken nog steeds de uitgangsvorm, maar met hier en daar wat putten en een maatje kleiner. Over alluminiummetheorieten heb ik nog niet gehoord, maar ik ben geen kosmoloog. Stel het als een ui die zijn buitenste schillen verliest als die door de dampkring zou vliegen: nog steeds een ui-vorm, maar wat kleiner (uiteraard zal een ui sneller tot niets vergaan dan een stuk ijzer... :D )

Heel typisch ook zijn de figuren op een metaalmeteoriet. Zie bv. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...caMeteorite.jpg. Dit heeft een speciale naam, maar die ontgaat mij even. Mocht ik van u zijn, spring even binnen in een geologisch instituut of bij de sterrenwacht. Uit nieuwsgierigheid zullen ze u misschien willen verder helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

kan ik toch niet nalaten te vragen welke vorm dan wél..... :D
symmetrisch. Maar dat ligt aan vele factoren. Hoe zag het origineel eruit, wat voor materiaal was het origineel, waar kwam het origineel neer
Moet je voor de grap eens afbeeldingen googlen met meteorite

asymmetrie wat de klok slaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 94

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Deze ochtend vond ik op het gras de volgende "steen". Omdat ik de dag ervoor het gras had gemaaid weet ik zeker dat het tijdens de nacht op het gras is geraakt. De "steen" heeft de volgende kenmerken:

- Hij is 20 gram zwaar

- Volgens mij bestaat het gedeeltelijk uit ijzer (dit vanwege het relatief zware gewicht)

- De "steen" is ongeveer 20 * 15 *15 mm

- Over de gehele steen staan witte puntjes

- De steen is gebarsten en lijkt geblakerd

Bijgaand is een foto toegevoegd.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn, een meteoriet of iets dergelijks?
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG (103.65 KiB) 1536 keer bekeken
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 51

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Omdat het geblakerd en gebarsten is, lijk het wel een meteoriet. doordat het

door de dampkring is gevlogen.

U geeft ook aan dat er ijzer aanwezig is, dit kom je vaak tegen in meteoriet.

Groeten,

Stefan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Het lijkt inderdaad wel op een meteoriet. De aanwezigheid van ijzer kun je onderzoeken door er een magneet bij te houden. Deze website geeft een paar tips om een meteoriet te herkennen: http://www.meteorites.com.au/found.html

Berichten: 94

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Bedankt voor de antwoorden, ik heb er daarnet een magneet bijgehouden en de steen is inderdaad magnetisch. Ook heb ik contact met de TU Delft opgenomen. Mocht ik wat meer weten dan laat ik het jullie weten!
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 51

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

heeft het grasmaaien ook nog enige astronomische nut...

kun je mischien ook vragen aan de TU delft, waar het stukje vandaan kan komen!

Berichten: 94

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Nog maar een afbeelding:
Bijlagen
Meteoriet.JPG
Meteoriet.JPG (25.71 KiB) 1443 keer bekeken
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 25

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

...Al enig nieuws over je steen...? Als het inderdaad een meteoriet is dan ben je wel de gelukkigste sterrenkunde-geïnteresseerde die er rondloopt! Anderen zoeken ze in afgelegen woestijnen en antarctica, bij jou vallen ze in de achtertuin...!

Reageer