Meteoriet of gewoon een kei?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Waarom moet dat? Eender welk object dat in de ruimte hangt, kan als meteoriet naar beneden vallen. Voor een ijzermeteoriet zal dat ongetwijfeld wel waar zijn, maar er zijn honderden andere soorten meteorieten die gewoon bestaan uit diverse soorten gesteenten die ook neervallen.
Uiteraard, wat ik bedoelde was dat een meteoriet niet magnetisch moest zijn, maar magneten moet aantrekken (dat is niet hetzelfde, ijzer is niet magnetisch, maar trekt wel magneten aan). Hiermee bedoel ik helemaal niet dat alle meteorieten magneten moeten aantrekken. Enkel dat ze nooit magnetisch zijn.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hallo mensen,

Ik heb op marktplaats 3 meteorieten gekocht. Het zijn 3 kleintjes van in totaal misschien 4 gram. Nu wilde ik de inhoud van de meteorietjes berekenen en daarmee bepalen of ze echt zijn aan de hand van het gewicht van ijzer (je weet wel, gram per cm3). Nu wil ik dus een methode hebben om de inhoud te berekenen. De meteorietjes onderdompelen in water lijkt me niet zo'n strak plan. Is er een andere methode?

op youtube heb ik een filmpje gezet van de meteorietjes: http://bit.ly/Ofl6ol

Alvast bedankt, Marco.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Ik zie niet zoveel bezwaar tegen water, neem desnoods gedemineraliseerd water, misschien alcohol.

Je zou (maar de nauwkeurigheid daarvan ken ik niet) ook fijn schelpenzand of zo kunnen gebruiken. In dit geval zou ik eerst wat vergelijkende testjes doen met voorwerpen in water en in dat zand om te meten of het wel nauwkeurig genoeg is.

Of je louter met de dichtheid kan vaststellen dat ze echt zijn betwijfel ik, misschien kan je bewijzen dat ze niet echt zijn adhv een te afwijkende dichtheid.

De meting dient waarschijnlijk behoorlijk nauwkeurig te zijn, dus een precisie maatglas en geijkt weegschaaltje zijn hard nodig.

Op 12 augustus naar buiten, misschien haalt er een het aardoppervlak, en die is dan zeker echt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Misschien heb je wat aan deze checklist voor meteorieten (afkomstig uit een eerder bericht van dit topic). Een van de punten is de dichtheid.

Berichten: 3

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

hallo mijn naam is mandy en ik heb een vraag we hebben pasgeleden een denk ik meteoriet gevonden.

hij is heel zwaar ..hij is zilver kleur met goud, als ik zo kan ontdekken hoe ik een foto hierop kan zetten doe ik dat.

oja

heb het geprobeerd met magneet en die trekt hij aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

bontje schreef: za 18 aug 2012, 18:12
als ik zo kan ontdekken hoe ik een foto hierop kan zetten
  • klik onder je berichtvenster op uitgebreid bewerken
  • dan krijg je een wat groter venster met daaronder de mogelijkheid een afbeeldingsbestand toe te voegen.
  • klik "Bladeren" en zoek naar het afbeeldingsbestand op je computer
  • klik "Dit bestand uploaden"
Overigens, lijkt je steen of stukjes ervan wel een beetje hierop?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

SAM_0434.JPG
SAM_0434.JPG (99.65 KiB) 1062 keer bekeken
nou hoop dat jullie hem kunnen zien
SAM_0435.JPG
SAM_0435.JPG (111.38 KiB) 1062 keer bekeken
das van een andere kant

grt mandy

dank je wel jan voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Die zien er niet uit als meteorieten, maar misschien moet je de checklist eens overlopen die eerder in het topic al gepost is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

het enige wat ik weet is dat hij wel een magneet aantrekt het is idd eeen aparte steensoort

Berichten: 2

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Hallo ik heb in onze tuin een hele mooie bijzondere "steen" gevonden. Ik denk dat het een meteoriet is. Wie kan mij zeggen of ik gelijk heb.

Opmerking moderator

Samengevoegd met bestaand onderwerp

Berichten: 2

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Ik wil graag een foto toevoegen maar ik zie niet waar ik dat kan doen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Zie onze helpbestanden in de menubalk onder het kopje "Over". Hier een directe link, specifiek naar het plaatsen van afbeeldingen: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... =01&HID=25.

Hier heb je een online test om te zien of je inderdaad een meteoriet hebt gevonden: http://www.meteoritemarket.com/metid1.htm
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 5

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Hier ligt al lang een aparte steen buiten, hij is begin jaren 70 gevonden op een akker.

Diameter is ongeveer 54 mm en hoogte 35 mm.

Gewicht: 154 gram

Inhoud: + 50 cc

Dus rond de 3 gram/cc

Hij trekt een magneet aan.

Fotos:
s1.jpg
s1.jpg (140.16 KiB) 1043 keer bekeken
s2.jpg
s2.jpg (142.89 KiB) 1045 keer bekeken
s3.jpg
s3.jpg (147.86 KiB) 1046 keer bekeken
s4.jpg
s4.jpg (161.93 KiB) 1045 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Hier ligt al lang een aparte steen buiten, hij is begin jaren 70 gevonden op een akker. Diameter is ongeveer 54 mm en hoogte 35 mm.
Ik ben geen expert, maar dat ziet er inderdaad een meteoriet uit :D
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Een punt dat mij m.i. wijst op een aardse oorsprong is zichtbaar in de onderste foto, links. Daar is een beschadiging met enige diepte. De kei is in die beschadiging even donker als aan het oppervlak, terwijl we weten dat de verschroeide/gesmolten glasachtige buitenlaag van een meteoriet heel dun is.

Ik meen zulke donkerbruine keien met lichtere putten tussen het grove grind van spoordijken gezien te hebben, maar ben daar echt niet zeker van.

Op het oog heeft die kei toch wel wat weg van een meteoriet, en als hij inderdaad magnetisch is, is het de moeite waard hem eens aan een kenner te laten zien.

Reageer