Meteoriet of gewoon een kei?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

317070 schreef:Misschien kun je eens bekijken hoe een meteoriet er meestal uitziet. Zie bijvoorbeeld dit of dit.

Je kan ook eens deze checklist proberen. Misschien kun je beginnen met te kijken of je steen een magneet aantrekt of niet.
Hmm hij is niet magnetisch.

Berichten: 2

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

hallo ben nieuw op dit forum heb al was gelezen hier maar niks gevonden ofja niet wat ik wou

maar ik liep vandaag daar de wei (woon op boerderij) en toen viel mijn oog ,

op een mooie steen of iets het glimde wat dus ik pakte het op.

mijn vraag was aangezien ik nog nooit zoiets gezien had is het een meteoriet

hier enkele fotos

http://img101.imageshack.us/i/dsc00774lt.jpg/

http://img846.imageshack.us/i/dsc00776h.jpg/

als het er een is wat moet ik er mee doen

in de kast leggen

naar een weetikveel onderzoek centrum

verkopen

trots op de vonst zijn

zeg het maar

ps paar dingen

is ongeveer 5 cm bij 5 denk ik

hij glanst heel er

heef rare gaten

heeft geel bruin kleurge spikkels

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Het eerste wat je kunt doen is testen of hij magnetisch is, wordt hij (lichtjes?) aangetrokken door een magneet?

De grote meerderheid van de meteorieten is magnetisch.

Dan kun je deze checklist eens overlopen. (vanuit je foto's lijkt het me inderdaad een redelijke kandidaat, eigenlijk, maar je foto is wel van heel slechte kwaliteit...)

Dit is bijvoorbeeld een standaard ijzer-meteoriet. 1643.0 gram en evenveel dollar:

Afbeelding

Daarna kun je je steen gratis (buiten verzendkosten) laten testen als je dat wil, en/of verkopen.

Al zou ik dat gewoon in de kast plaatsen, of geven aan een instituut die het wel interessant vindt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Meest waarschijnlijk - als je hem gewoon in een weiland hebt gevonden - is dat het een slak van de hoogovens is, wordt veel als opvulpuin gebruikt.
Don't just talk, show your work.

Berichten: 389

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Staar je vooral niet blind op een ijzermeteoriet. Eender welk gesteente dat we op aarde ook kennen, zou in principe als meteoriet uit de ruimte kunnen komen gevallen. Kenmerken zijn inderdaad de afrondingen door de wrijving waardoor de buitenkant concentrisch opwarmt en ronde vormen ontstaan. En een glazig uiterlijk is niet abnormaal, vermits glas wordt verkregen door snelle afkoeling van gesteenten. Het voorkomen van die spikels kan wijzen op minerale insluitsels. De kans dat dit een meteoriet is, is vrij groot. In een geologisch instituut of een astronomische instelling zal men u waarschijnlijk meer kunnen vertellen.

Berichten: 2

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Dit is bijvoorbeeld een standaard ijzer-meteoriet. 1643.0 gram en evenveel dollar: ...
bedoel je met de zin "1643.0 gram en evenveel dollar" dat stel hij weeg 500 gram dat hij 500 dollar waard is ik heb er helemaal geen verstand van maar zou mooi zijn als het wat oplevert ik weet dat dat meschien niet correct is maar zal wel mooi zijn of moet ik daar niet op rekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

bedoel je met de zin "1643.0 gram en evenveel dollar:" dat stel hij weeg 500 gram dat hij 500 dollar waard is ik heb er helemaal geen verstand van maar zou mooi zijn als het wat oplevert ik weet dat dat meschien niet correct is maar zal wel mooi zijn of moet ik daar niet op rekenen
Zo rekent het niet, het is een beetje zoals diamant, hoe groter, zeldzamer en zuiverder, hoe meer hij waard is per karaat. Over het algemeen zijn ze echter nog duurder per gram.

Maar als dit dus echt een meteoriet is, zul je er zeker wel iets aan verdienen.

Dit is bijvoorbeeld een ijzermeteorietenwinkel: http://www.meteoritemarket.com/SAi.htm

De prijzen zijn er ongeveer 2$ per gram.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hallo allemaal,

Ik heb in de jaren 90 op een strandje aan de oever van de rijn een steen gevonden wat mogelijk een meteoriet is.

Hij heeft een blauw groene kleur en is aan een zijde glad geschuurd door het zand.

ik heb destijds de steen in tweeën geslagen en zag dat de steen aan een kant gesmolten

was, verder is de steen bedekt met kleine putjes.

weet iemand of mijn vermoeden juist is of zit ik er helemaal naast.
Bijlagen
7.JPG
7.JPG (92.49 KiB) 1112 keer bekeken
6.JPG
6.JPG (76.84 KiB) 1113 keer bekeken
5.JPG
5.JPG (83.3 KiB) 1111 keer bekeken
4.JPG
4.JPG (79.86 KiB) 1111 keer bekeken
1.JPG
1.JPG (93.81 KiB) 1115 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (84.46 KiB) 1115 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (77.27 KiB) 1115 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Overloop deze checklist eens...

Volgens mij is het geen meteoriet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 2

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Mijn oma heeft thuis een naar eigen zeggen een meteoriet liggen, ze is er vrij zeker van dat dit een meteoriet is omdat mijn opa hem heeft zien liggen in een zwart verschroeide plek in de sneeuw in februari 1956 maar ik denk ook wel dat het een meteoriet is omdat hij een gesmolten kant heeft en kleine bolletjes (zie foto's) maar hij is niet magnetisch. dus zou ik willen weten of je het nog op een andere manier kan zien of het een meteoriet is en als het mogelijk is van waar hij komt.
DSCN1243.JPG
DSCN1243.JPG (124.21 KiB) 1138 keer bekeken
DSCN1244.JPG
DSCN1244.JPG (151.92 KiB) 1136 keer bekeken
DSCN1246.JPG
DSCN1246.JPG (172.39 KiB) 1134 keer bekeken
DSCN1247.JPG
DSCN1247.JPG (135.48 KiB) 1135 keer bekeken
alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Wat is het gewicht en de dichtheid? (De dichtheid kun je schatten op het gevoel in de hand: zo zwaar als lood/ijzer/steen/gips)

Ik ben ondeskundig op meteorietengebied, maar het verhaal en de foto's overtuigen me niet meteen van het meteoriet-karakter. Ik veronderstel voorlopig dat hij vuistgroot is, met de dichtheid van steen. De diepte waarover hij gesmolten lijkt me teveel voor een meteoriet, want die is ijskoud en wordt slechts een seconde aan de oppervlakte verhit. De hitte blijft oppervlakkig, er is geen tijd om diep door te dringen.

Ik zou bovendien denken dat een vuistgrote meteoriet zich begraaft in de zachte grond, in plaats van bovenop de sneeuw te gaan liggen. Hoewel: 1

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Ik veronderstel voorlopig dat hij vuistgroot is...
Als ik die stoel op de achtergrond van de 4e foto zie, moet dat ding toch wel een serieus stuk groter zijn, een grote basketbal misschien of groter? Als je rekent dat die dingen ongeveer 100$ per gram waard zijn, dan zou het misschien al eens de moeite kunnen zijn om dat (gratis) te laten verifiëren.

Om eerlijk te zijn, dat ziet er volgens mij toch wel een kanshebber uit. Heb je de checklist zelf al overlopen? Ik ken er zelf niets van, buiten de talloze topics die hier al gepasseerd zijn, maar dit ziet er volgens mij toch wel goed uit. Anders stuur je de maker van die site eens een email met duidelijke(!) foto's en uitleg.

Normaal gezien zijn gaten in meteorieten wel zeldzaam, maar zulke grote meteorieten zijn ook heel erg zeldzaam, dus dat kan misschien compenseren?

Typisch voor meteorieten zijn trouwens chondrulen. 'Bolletjes' van 0,1mm - 1mm. Zijn die er, of niet?

Voor de duidelijkheid, hij moet niet magnetisch zijn, maar moet wel magneten aantrekken!
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 2

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

de meteoriet van boven naar onder 16-17 cm en van links naar rechts 17 cm en de diepte is 8cm ongeveer en weegt exact 2kg. hij lag ook niet gewoon in de sneeuw het was een heel verschroeide plek in de sneeuw wat heel erg opvalde en de meteoriet zat er voor een stuk in omdat het winter was en de grond bevroren was dus stak er een stuk uit de grond en zoals je kunt zien op foto 2 en 3 is hij afgebroken dus zit het andere stuk nog onder de grond er zitten ook chondrulen in die zijn ongeveer 1mm. En hij trekt ook geen magneet aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Die afmetingen wekken op het eerste gezicht de indruk dat het materiaal van je object lichter is dan steen, dat is merkwaardig voor een meteoriet. Wil je daarom het volume van het object nog wat preciezer bepalen? (Bijvoorbeeld: vul een pan tot aan de rand met water. Dompel het object onder zodat er een volume water uit de pan stroomt dat even groot is als het volume van het object. Verwijder het object en meet met een litermaat hoeveel water je moet toevoegen om de pan weer tot aan de rand te vullen.)

Berichten: 389

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Voor de duidelijkheid, hij moet niet magnetisch zijn, maar moet wel magneten aantrekken!
Waarom moet dat? Eender welk object dat in de ruimte hangt, kan als meteoriet naar beneden vallen. Voor een ijzermeteoriet zal dat ongetwijfeld wel waar zijn, maar er zijn honderden andere soorten meteorieten die gewoon bestaan uit diverse soorten gesteenten die ook neervallen.

Of het effectief een meteoriet is, kan ik uiteraard zo niet zeggen, maar zoals men hier al zei: het is inderdaad een kanshebber. Je ziet mooi de kant langs waar het gesmolten is, en het afdruipen van het materiaal in verschillende reeksen weg van de kop. En dan de platte kant waarop de meteoriet in semi-plastische toestand op het bevroren materiaal is gevallen. Het zou goed kunnen.

Reageer