zwaartekracht van een platte aarde

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 67

Re: zwaartekracht van een platte aarde

vlaaing peerd schreef:  
 Dit komt me wat vreemd over. Ik snap dat je in het centrum "nergens meer heen kan vallen", maar hoe rijmt dit met de 2e zin. Word je niet geleidelijk aan lichter naarmate je dichter bij het centrum van de aarde komt?
Dat vroeg ik mij ook af ja. Hoe dichter bij de polen, hoe dichter bij het centrum. Je zou dan toch juist lichter worden?
Het argument dat Michel eerder maakt over de evenaar (dat je daar als het ware "weg gezwiept" wordt) kan ik mij voorstellen, dus onder andere daardoor ben je lichter bij de evenaar.

Berichten: 651

Re: zwaartekracht van een platte aarde

Als de massa uniform verdeeld was zou in een ellipsoide, de zwaartekracht op de pool toenemen totdat de Noord-Zuid as ~80% bedraagt van de oorspronkelijke radius; voor een sterkere afplatting neemt ze weer af.

Op de aarde is de massa niet uniform verdeeld maar versterkt geconcentreerd in het centrum. Daardoor zit je dichterbij een situatie waar de afplatting de massaverdeling niet verandert, maar wel toelaat om op de pool dichterbij het centrum te geraken, terwijl je op de rand verder van het centrum wordt verplaatst. Dit versterkt dus nog eens het boven besproken effect voor kleine afplattingen.​

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: zwaartekracht van een platte aarde

Hoe dichter bij de polen, hoe dichter bij het centrum. Je zou dan toch juist lichter worden?
 
Dat lijkt een logische redenering, maar ze klopt toch niet. Je hebt gelijk dat in theorie je lichter zou worden naarmate je het centrum van de Aarde nadert, maar dan moet je wel in de Aarde duiken (een schil Aardmassa boven je hoofd achterlaten), en dat doe je niet. Alle massa van de Aarde bevindt zich nog steeds onder je voeten, en je afstand tot die onveranderde massa neemt af. Dan neemt de zwaartekracht toe (tenzij de Aarde zeer plat wordt).
 
Terzijde: Als je een diepe put in de echte Aarde zou boren en af zou dalen word je de eerste 2900 km zelfs wat zwaarder. Bij een volkomen homogene Aarde zou je lichter moeten worden, want je laat immers een schil massa boven je hoofd achter. Maar de Aarde is verre van homogeen; de kern (met ongeveer de halve diameter van de Aarde) is veel dichter dan de mantel en korst. Als je zakt nader je die zware kern meer en word je wat zwaarder, totdat je ongeveer de grens van de buitenkern bereikt. Daarna neemt je gewicht bijna in een rechte lijn af, totdat je in het centrum 0 kg weegt. Zie de dikke lijn in onderstaande afbeelding die de versnelling van de zwaartekracht (verticaal) tegen de afstand tot de kern (horizontaal) weergeeft.
 
[sharedmedia=core:attachments:19896]

Berichten: 67

Re: zwaartekracht van een platte aarde

Wederom, helder. Thanks.

Interessante infographic is het wel hoor. Ik zag hem eerder voorbij komen maar zag zo snel niet hoe ik hem moest lezen. Bij het 'gat boren' lees je hem dus van rechts naar links. Interessant dat de zwaartekracht dan eerst toe neemt, dan weer af en toe, alvorens hij in die lijn naar 0 gebonjoerd wordt!

Waar komt die twijfel bij de zwaartekracht vandaan bij de eerste grofweg 3km?

Edit: excuus, antwoord is dus gegeven, door het niet homogeen zijn van de aarde!

Reageer