Depressie in de ruimte?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Depressie in de ruimte?

Ik begon het me spontaan af te vragen, maar hebben astronauten last van depressies tijdens hun reis? Ik weet dat in gebieden zoals groenland, waar het soms maandenlang donker is, mensen depressies krijgen omdat ze niet genoeg blootgesteld worden aan zonlicht, hebben astronauten daar geen last van? Zo wel, hoe wordt dat opgelost?

Ook in de trend van de mars reizen, zou dat geen probleem kunnen vormen voor de astronauten die naar mars gaan? Daar is misschien wel zonlicht, maar minder dan op aarde, en iedereen zou daar altijd in beschermende pakken moeten lopen om de straling tegen te gaan, wat dan toch ook hun huid zou afschermen van zonlicht, wat blijkbaar best een belangrijk iets is. Ook voor vitamine D is zonlicht belangrijk.

Berichten: 12.262

Re: Depressie in de ruimte?

Krijgen astronauten zo weinig licht?

Het zal van het soort missie afhangen, maar iets als het ISS heeft 50% van de tijd zonlicht, al is het in cycli van 90 minuten ipv 24 uur. Bij een reis naar de maan of mars heb je praktisch 100% van de tijd zonlicht, al hangt het natuurlijk wel af van waar de ramen zitten voor zover uberhaupt aanwezig.
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Depressie in de ruimte?

UV-B lichttherapie? Ik heb eens gezocht in de EBSCO databank, maar op het eerste zicht geen specifiek onderzoek naar gedaan.

Berichten: 247

Re: Depressie in de ruimte?

Ik denk dat de afwezigheid van licht niet per se de oorzaak is/hoeft te zijn van een depressie bij een astronaut. Het kan uiteraard één van de factoren zijn die meespeelt bij het ontstaan van een depressie, maar astronauten krijgen het op ontzettend veel fronten psychologisch zwaar te verduren. Astronauten worden ook op psychologisch/medisch gebied compleet doorgelicht. Daarnaast zijn er verschillende programma's tijdens de training die astronauten weerbaarder moeten maken tegen een depressie.

Misschien wel een interessant artikeltje in de richting van dit onderwerp: http://www.apa.org/monitor/2008/03/space-psych.aspx

Reageer