Een universele klok?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 556

Een universele klok?

Een universele klok?
Een universele tijd wordt door de RT uitgesloten. Maar  als er nu eens een universele klok zou bestaan, dan kan er toch een universele tijdmeting zijn? Nu bestaan deze klokken, zo zijn er cepheïden, en  pulsars, die een exacte frequente hebben van lichtstraling. Govert Schilling (Deep space p.107) zegt zelfs dat men er zijn atoomklok kan op afstemmen.
Met een beetje rekenwerk, kunnen alle waarnemer die op verschillende plaatsen in het heelal die de bovenstaande natuurfenomenen waarnemen,die fenomenen als natuurlijke universele klokken beschouwen. Kan men dan niet spreken van een soort universele tijd of een universele tijdmeting, uniform geldig voor die waarnemers?

Berichten: 7.068

Re: Een universele klok?

Op die manier kan mijn telefoon ook wel als de universele klok gelden, of de jouwe. We kunnen best met zijn allen een klok kiezen en dan zeggen dat dat de echte tijd aangeeft. Dit verandert helemaal niks aan het feit dat mijn tweelingbroer jonger is bij terugkeer van zijn ruimtereis dan ik (of andere gevolgen van relativiteit). Het enige wat je doet is een geprefereerd stelsel kiezen. Hiermee verberg je dat er niks bijzonders aan dat arbitrair gekozen stelsel is en dat je net zo goed een ander stelsel had kunnen kiezen. Dat lijkt mij totaal niet zinnig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Een universele klok?

Kan men dan niet spreken van een soort universele tijd of een universele tijdmeting, uniform geldig voor die waarnemers?
 
Nee. Het zijn gewoon klokken die preciezer zijn en/of op grotere afstanden waarneembaar zijn, maar niet wezenlijk verschillen van een kookwekker.
Zoals je zelf al zegt: De relativiteit sluit een universele tijd uit, dus laten we het daar dan ook op houden. Totdat de relativiteit bewezen onderuit gehaald kan worden door een geniale theorie is dat veruit de meest verstandige weg.

Re: Een universele klok?

Kan de big bang voor de begin van tijd gelden? ik bedoel daarmee is de big bang voor iedereen in het universum gelijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.546

Re: Een universele klok?

Dan leven we nu bijvoorbeeld in het jaar 13799002016 ± 21000000. Die onzekerheid lijkt me onhandig als je een afspraak wilt maken.

Re: Een universele klok?

nu hebben we alleen maar de algemene relativi-tijd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Een universele klok?

zenn schreef: Kan de big bang voor de begin van tijd gelden? ik bedoel daarmee is de big bang voor iedereen in het universum gelijk?
 

Dat is het meest voor de hand liggend. Voor de theorievorming hoeft de onzekerheid in het exacte moment van het begin niet zo'n  probleem te zijn, voor het praktisch gebruik wel. Het grootste bezwaar dat ik – bij de huidige stand van de wetenschap – voor een universele tijd zie is het probleem van de zwarte gaten. Het lijkt erop dat een waarnemer die in het zwarte gat verdwijnt een eigen tijd heeft die voor ons buitenstaanders voorbij de eeuwigheid loopt....

Re: Een universele klok?

Ik hoorde onlangs dat er een ander universum zou bestaan waar de tijd voor ons achteruit loopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Een universele klok?

Een theorie met één universele tijd zou tot een alternatieve (meer common sense) theorie voor zwarte gaten moeten leiden, waarin het niet langer kan voorkomen dat delen van het heelal uit onze eigen ruimtetijd "losscheuren".

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Een universele klok?

OK. uit bovenstaande heb ik begrepen dat de RT geen universele tijd toelaat, en dat de RT haar strepen verdiend heeft, en we er dus beter niet aan morrelen tot er een beter alternatief is (Uphoff). Maar de RT lijkt me de aanname van een preferentieel stelsel toe te laten, en dus een universele tijdsmeting (Evilbro).
Maar ik begrijp niet waarom men geen pereferentiële tijdsmeting kan doen gelden voor het gehele heelal, en daaruit concluderen dat men een universele tijd kan postuleren. Tijdsmeting is toch nauw verbonden met het fenomeen tijd, zoals men lengte kan meten met een preferentiele lengtemaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Een universele klok?

Ik denk te begrijpen waar je op doelt met dat universele tijds idee.
 
Maar daar zou dan alleen (als het mogelijk was) een waarnemer van buiten ons heelal mee kunnen werken.
Maar zo'n waarnemer en z'n klokje zouden we weer niet kunnen waarnemen wat ons weer bij af brengt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 1.367

Re: Een universele klok?

Een universele tijd wordt door de RT uitgesloten. Maar  als er nu eens een universele klok zou bestaan, dan kan er toch een universele tijdmeting zijn?
 
 
Je eerste zin sluit de tweede zin uit.
Tijd is volgens de RT inherent relatief. En dat lijkt meer te zijn dan een theorie want tijdens meerdere experimenten waarbij een atoomklok op de Aarde bleef en de ander meereisde in een vliegtuig dat de wereld rond ging zijn er tijdsverschillen gemeten.
Weliswaar in de milliseconden of minder maar wel steeds reproduceerbaar. Zou je je dus kunnen bevinden op het oppervlak van een snel roterende neutronenster dan gaat jou tijd t.o.v. een waarnemer op de Aarde trager door de hoge snelheid. En aangezien alles in het heelal beweegt kun je geen universele tijd hanteren voor het gehele heelal.
 
zenn:
Kan de big bang voor de begin van tijd gelden? ik bedoel daarmee is de big bang voor iedereen in het universum gelijk?
 
 
Volgens de big bang theory ontstond ook gelijk de ruimte zelf die wij nu als space-time kennen. De big bang begon overal tegelijk op het zelfde 'moment'. Volgens die redenering is het totaal onbelangrijk waar wij 'zitten'. We zouden als we 'ergens anders' zaten weliswaar andere afstanden toekennen aan zekere sterrenstelsels, maar het totaal beeld zou het zelfde zijn. We zouden net als nu niet verder kunnen kijken omdat licht b.v. nog niet lang genoeg gereisd heeft sinds het ontstaan van het (uitdijende) heelal om ons te kunnen bereiken.
We zouden b.v. ook nog steeds het probleem hebben dat we niet 'verder terug' konden kijken dan het zelfde aantal lichtjaren dat we nu proberen te zien omdat vlak na de big bang licht niet kon bewegen van A naar B door de 'soep' van deeltjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Een universele klok?

Tijd is volgens de RT inherent relatief (...)
waarbij een atoomklok op de Aarde bleef en de ander meereisde in een vliegtuig dat de wereld rond ging zijn er tijdsverschillen gemeten.. (bladerunner).
Ik heb het over tijdsmeting, niet over tijd. Zou men trouwens een tijdsverschil kunnen meten als men geen standaardtijd gebruikt heeft om het tijdsverschil te meten?

Berichten: 1.367

Re: Een universele klok?

Wat we met onze atoomklokken doen is toch een vorm van tijdsmeting? Maar die tijd is dan alleen geldig als je de omstandigheden weet. We meten een standaardtijd met atoomklokken en de wetenschapper maakt daar gebruik van om b.v. een gebeurtenis vast te leggen, maar die tijd is niet universeel en heeft alleen betekenis hier op Aarde niet voor de rest van het heelal.
En zelfs die standaardtijd moet om de zoveel jaar gecorrigeerd worden met schrikkelminuten of zelfs een seconde. Dat is 'onze' universele tijd maar die is gebaseerd op de omlooptijd van de Aarde rond de zon en heeft elders geen betekenis.
Een waarnemer 'van buiten' die gewend is aan zijn eigen tijd van 'een jaar' kan er dan geen touw aan vastknopen. Dus een universele tijd voor andere plekken in het heelal kan niet al was het alleen al vanwege mogelijke relativistische effecten onderweg die je niet kunt voorzien als je op tijd x vertrekt naar plek b en verwacht dat het het tijdsverschil klopt met de afgelegde weg en de bijhorende snelheden.
 
En je hoeft als je die twee atoomklokken in dat experiment gaat vergelijken helemaal niet te weten hoe laat het is als je eerst beiden klokken op nul zet en later de tijden gaat vergelijken al waren het stopwatches.

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Een universele klok?

Dat is 'onze' universele tijd maar die is gebaseerd op de omlooptijd van de Aarde rond de zon en heeft elders geen betekenis.(Bladerunner)
Dit was vroeger zo, maar nu gebruikt men de oscilatie van caesiumatomen. Zou die tijdsnorm in andere plaatsen in het heelal niet geldig kunnen zijn?
Dus een universele tijd voor andere plekken in het heelal kan niet al was het alleen al vanwege mogelijke relativistische effecten (Bladerunner)
Met andere plaatsen in het heelal afspraken maken over tijd, zou inderdaad (waarschijnlijk) onoverkomenlijke problemen geven, maar wij op aarde kunnen wel zo een universele tijd postuleren en gebruiken, denk ik.

Reageer