ruimtetijd en zwaartekracht en licht

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

ruimtetijd en zwaartekracht en licht

Ik heb een vraag ontstaat zwaartekracht door vervorming van ruimtetijd of is zwaartekracht een gevolg van die vervorming van ruimtetijd.
Ik heb theorie zou licht zo snel kunnen zijn omdat licht zich in een snellere tijd bevindt dan waar wij ons in bevinden een tijddilitatie dus.  licht is zowel een deeltje of een golf  een foton of golf dus . mijn theorie is dat licht een elementair deeltje is dat zo weinig beinvloed wordt door het higgsdeeltje oftewel datgene wat voor massa zorgt dat zwaartekracht bijna geen invloed hebt op licht zodat het zich in een snellere tijd bevindt.

Berichten: 656

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

Zwaartekracht wordt veroorzaakt door massa met als gevolg de ruimte-tijd vervorming, deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je mag het dus ook omdraaien en zeggen dat ruimte-tijd vervorming zwaartekracht is. 
 
Maar hoe zou je verklaren dat licht niet kan ontsnappen uit een zwart gat? Men gaat er immers bij de relativiteitstheorie vanuit dat bij de ruimte-tijd kromming vrije deeltjes ook beïnvloed worden, zoals licht. 

Berichten: 635

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

Wat betekent snellere tijd??
Dat ken ik alleen uit een optisch planetarium.

Berichten: 5

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

Ik beweer ook dat licht bijna niks van zwaarte kracht aantrekt alleen bij zeer grote zwaarte kracht zoals een zwart gat merk je pas de invloed op het licht . In een zwart gat zou de tijd ook stil staan en blijft er van de totale massa alleen de informatie over en die informatie zou zich alleen op de eventhorizon bevinden. Binnen in een zwart gat is niks meer.
 
Een foton zou een massaloos deeltje zijn en al zou het wel massa hebben dan zou het met die snelheid juist de tijd moeten vertragen zodat juist de tijd voor het fotondeeltje bijna moet stilstaan.

Berichten: 5

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

met een snellere tijd bedoel ik een tijddilitatie ten op zichte van de tijd waarin wij zitten .  B.V. vlak bij de aarde gaat de tijd langzamer dan in de ruimte vlak boven de dampkring omdat daar minder zwaartekracht is . Zo ook met snelheid ,in een snelle raket zou de tijd ook langzamer gaan dan in een raket die stilstaat . licht is de constante die gaat altijd even snel voor alle twee de raketten .  tijd zou dan relatief zijn .
 
 
 
 

Berichten: 656

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

Voor het foton staat de tijd stil immers als je zelf met de snelheid van het licht zou kunnen reizen en de aarde zou kunnen blijven zien zou de aarde stil staan. Zou je sneller dan licht kunnen reizen zou de tijd achteruit gaan. Of bedoel je iets anders? 

Berichten: 5

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

een foton is massaloos  . voor iets met massa is het onmogelijk om met de snelheid van het licht te reizen laat staan sneller dan het licht dan zou een oneindig hoeveelheid energie hiervoor nodig zijn.
 
 
Al zou je b.v met een raket de snelheid van het licht benaderen merk je zelf daar niet zo veel van , je tijd gaat langzamer maar voor jezelf is dat normaal. al zou je de aarde kunnen blijven zien zie je juist dat alles veel sneller gaat daar.

Berichten: 656

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

Licht heeft energie en dus massa het pure foton niet. 
 
Als het mogelijk zou zijn om met de snelheid van het licht te reizen dan zul jij als waarnemer vanuit die raket zien dat de aarde terwijl je op snelheid komt trager gaat en als je de lichtsnelheid hebt bereikt stilstaat. 
 
Dat is heel logisch omdat datgene wat je ziet niet sneller dan het licht kan gaan. 
 
Verder is dus tijd relatief en de snelheid van licht absoluut. 
 
Je hebt een theorie beweer je maar ik begrijp deze nog niet, tenminste niet wat je bedoelt. 
 
Dus leg nu eens haarfijn uit wat je bedoelt en hoe dit getoetst kan worden. 

Berichten: 5

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

beste hendrikus1,
 
Kort gezegd mijn theorie is dat de foton zich buiten de ruimte tijd bevindt en daarom alomtegenwoordig is . verder dat wij dit zien als een maximale constante snelheid in het universum .  de vraag is waarom hebt de foton geen rustmassa en moet uit ons oogpunt licht zoveel snelheid hebben om energie te bezitten ik denk dat dit alles te maken hebt met het higgsdeeltje. het higgs deeltje en misschien nog wel meerdere deeltjes zorgen voor zowel zwaartekracht als ruimte en tijd en samen zorgen ze ervoor dat wij het universum zien zoals wij het zien. mijn theorie is dat een foton geen binding hebt met het higgsdeeltje en misschien meerdere deeltjes waardoor het geen ruimte en tijd heeft en geen massa maar wel energie die wij zien als snelheid.
 
wiskundig onderbouwen kan ik deze theorie niet . ik zoek hier meer hulp en mede denkers .
 
de gedachtegang hoe het nu precies zit met die tijddilatatie voor iemand die in een raket zit en iemand op de aarde is best wel interessant . hoe zit het ook alweer met die  tweeling paradox . Het was toch zo dat degene die in de raket zat laten we hem rob noemen na b.v. 4 jaar terugkeerde naar de aarde en toen merkte dat zijn broer laten we hem koen noemen al opa was geworden terwijl rob nog steeds een twintiger was . of heb ik da ook mis ?

Berichten: 1.367

Re: ruimtetijd en zwaartekracht en licht

Waarom denk je dat het foton buiten de ruimte-tijd bestaat? Een foton heeft net zo goed tijd nodig om zich door de ruimte te bewegen.

De ruimte-tijd (of in het Engels: space-time continuum) is datgene waarin wij bestaan inclusief alle (sub)atomaire deeltjes.

Als licht van b.v. het Andromeda stelsel naar ons toe beweegt doet het daar 2,5 miljoen jaar over waarbij het dus ‚gewoon’ verplaatst in de ruimte-tijd.

Een foton heeft een rust massa van nul en dat komt inderdaad door de afwezigheid van enige wisselwerking met het Higgs deeltje. Maar het Higgs deeltje verklaard alleen maar waarom bepaalde elementaire deeltjes wel massa hebben terwijl ze massa-loos zouden moeten zijn net als het foton. Een quark deeltje b.v. is een elementair deeltje met een massa. M.a.w: dat een foton als elementair deeltje zijnde géén massa heeft is eigenlijk de 'normale' situatie. Het Higgs deeltje (of feitelijk het Higgs veld) geeft alleen massa aan (elementaire) deeltjes met bepaalde eigenschappen.

Maar je gaat de fout in door licht een hoge energie te geven en dat het daarom gaat met de snelheid waarmee het gaat. De energie van een lichtstraal wordt namelijk niet bepaald door de snelheid of het massa-equivalent van die energie maar door de frequentie van de golfbeweging. Een foton kan als deeltje worden beschouwd, maar dat deeltje manifesteert zich als een golfbeweging als het om normaal licht gaat.

En de frequentie van die golf bepaald de energie van het licht. (Of algemener van elektromagnetische straling.) Daarom bezit UV straling of gamma straling meer energie dan infra rood. Zo bedraagt de energie van gamma straling 1,24 MeV en dat van UV en IR resp. ±12 eV en slechts ±12 meV (M is mega en m is milli) Een hogere frequentie dan wel kortere golflengte betekent méér licht quanta per seconden. Maar alle vormen van straling gaan even snel door de ruimte.

Voor tijd dilatatie etc. verwijs ik je naar deze discussie.

Reageer