Wat moet ik me voorstellen bij een zwart gat?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Wat moet ik me voorstellen bij een zwart gat?

Er wordt gedacht dat zwarte gaten een zodanig hoge massa hebben dat ze al het materiaal om zich heen 'opslokken'. Ik vroeg me af of er hypotheses zijn waar al dat materiaal naartoe gaat. Want verdwijnt dat materiaal nou echt of zou het een poort zijn naar een dimensie die wij niet kunnen zien?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Wat moet ik me voorstellen bij een zwart gat?

Al die massa blijft wel in 'ons' heelal zwaartekracht uitoefenen. In die zin verdwijnt het niet.
 
Ik weet niet of dat nog vanuit een andere dimensie mogelijk zou zijn.
 
Overigens slokken ze niet alles op, alleen wat er echt in valt komt er niet meer uit.

Berichten: 1.355

Re: Wat moet ik me voorstellen bij een zwart gat?

Hier is al veel over gezegd op dit forum. In het kort komt het er op neer dat we niet weten wat er nu precies in het centrum van een zwart gat gebeurt. Zodra iets voorbij de gebeurtenishorizon van een zwart gat is verdwijnt alle informatie daarover.
Dan wordt het speculeren en dat is zonder er andere dimensies erbij te halen al 'gevaarlijk' genoeg.
 
Er zijn hypotheses (het zou vreemd zijn als ze er niet waren) dat de kromming van de ruimte door een zwart gat zo extreem is dat er een 'scheur' ontstaat in ons ruimte-tijd continuüm en er een 'poort' verschijnt naar een andere plek, maar niet noodzakelijk een ander heelal. Aan de andere kant van de 'rit' zou er dan een wit gat aanwezig zijn maar het bestaan daarvan is volkomen hypothetisch en wij kennen geen enkel proces dat verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het ontstaan van een wit gat.
Een wit gat is zoals de naam al zegt de tegenpool van een zwart gat omdat er juist niets in kan en er alleen maar iets uitkomt.
 
Zo nu en dan nemen wij zeer krachtige gamma straal uitbarstingen waar die we meestal kunnen linken aan een supernova maar soms staan we voor een raadsel zoals bij dit object het geval was. Men stelde toen voor om dit object te zien als een wit gat kandidaat ondanks dat we dus totaal niet weten of het überhaupt mogelijk is.
 
Deze gamma straal uitbarstingen duren zeer kort (gemiddeld nog geen 30 sec.) maar zelfs de 'zwakkere' stralen meer energie uit in die korte tijd dan de totale energie die onze zon gedurende 5 miljard jaar heeft uitgezonden. Zoals gezegd: de meeste kunnen in verband worden gebracht met extreem heldere supernovae die we dan hypernovae noemen. Maar soms vinden we die link dus niet en kan het iets anders zijn geweest wat sommige natuurkundige dan voorzichtig een wit gat noemen.


Reageer