het gevoel bij het bestaan.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 2

het gevoel bij het bestaan.

Wat ik me altijd afvraag en daarbij krijg ik altijd een raar onderbuikgevoel is: even hypothetisch gezien we leren eindelijk wat zich buiten het uitdijende heelal of singulariteit bevind, dan roept dat toch gelijk weer een nieuwe vraag op namelijk waar komt dat dan vandaan, en als we daar dan weer en antwoord op hebben zijn weer terug bij die ene hamvraag, dus zoals ik erover denk is dat er nooit een definitief antwoord zal zijn op de vraag waarom alles bestaat ieder antwoord levert namelijk weer een nieuwe vraag op als een eindeloze streep van vraag en antwoord. ik vergelijk het altijd een beetje met een camera aangesloten op de tv terwijl je het beeld filmt en zo een eindeloze streep van tv's en jezelf ziet. Hoe langer ik hier over nadenk des te meer besef ik hoe raar het eigenlijk is dat we bestaan dit gevoel heb ik van kinds af aan en vroeg me dan ook af hoe dat nu bij andere zoals jullie zit?

Berichten: 12.262

Re: het gevoel bij het bestaan.

Dat lijkt me vooral een filosofische vraag eigenlijk. In de breedste zin kan je je afvragen waarom er uberhaupt -iets- bestaat, er had ook domweg helemaal geen universum kunnen zijn, en dan zou er ook niemand zijn die zich afvroeg waarom dat niet het geval was ;)

Ik denk dat je op dit soort vragen geen wetenschappelijk onderbouwd antwoord kunt krijgen: exacte wetenschap onderzoekt hoe alles in elkaar zit, beantwoord soms ook wel een 'waarom' vraag van het kaliber 'waarom is de lucht blauw', maar niet van het kaliber 'waarom bestaat er een universum': dat is niet vast te stellen.

Berichten: 1.331

Re: het gevoel bij het bestaan.

Op enig moment zal iedereen zich dat wel eens afvragen. Het makkelijkste antwoord geven de gelovigen zonder ook maar enig bewijs. Maar de wetenschap kan hooguit proberen om te verklaren waarom dit of dat gebeurt en niet waarom dit alles bestaat zodat er überhaupt iets kan gebeuren.

Berichten: 12.262

Re: het gevoel bij het bestaan.

Uiteraard heeft iedereen dergelijke levensvragen.

Een antwoord zonder bewijs, of zelfs een hypothese die je kan toetsen, is geen antwoord maar een fantasie.

Vrijwel ieder volk heeft zijn eigen 'creation myth', of het nou een wereldgeloof is of een kleinschalig geloof in een geisoleerde stam of iets dergelijks, het is vrijwel altijd aanwezig. Meestal bevatten dergelijke verhalen zaken als goden, voorouders, magie en dergelijke.

Wetenschappelijk schiet dat natuurlijk niet echt op maar hebben we wel een beetje een beeld van wat er gebeurd is tussen oerknal en mensheid. Maar als je vraag is 'waarom gebeurde die oerknal' denk ik dat je het antwoord nimmer zult vinden.

Berichten: 2

Re: het gevoel bij het bestaan.

en dat is nou net steeds weer het blok dat ik tegenkom in de wetenschap als het gaat om dit soort antwoorden, en ik geloof niet in een God vorm simpelweg omdat God ook ergens vanaf moet komen en daarbij veel van Einsteins theorieën zijn pas later bevestigd door waarnemingen of proefsgewijs ondervonden in die zin zou je kunnen zeggen dat Einstein ook aan filosoferen deed, dit wel vaak in zijn eentje tegenwoordig kun je zoiets makkelijk online doen met meerdere mensen tegelijk en vind ook dat de wetenschap geen enkele vraag naast zich neer kan leggen omdat iets op dit moment niet gemeten of geobserveerd kan worden, de huidige wetenschap stopt aan de rand van ons universum omdat er buiten onze natuurwetten niet meer gelden. Ik begrijp dat hier mischien niet het juiste platform is voor deze vraag maar bij andere forums of sites is deze vraag verwijdert door moderators vandaar dat ik het nog eens hier probeer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: het gevoel bij het bestaan.

Opmerking moderator

Ook op dit forum is het filosofieforum al een aantal jaren geleden gesloten (voor de redenen daarvoor zie hier).
Dit topic hoort bovendien al helemaal niet thuis in sterrenkunde en ruimtevaart. Het wordt dan ook gesloten.

Gesloten