ster of satelliet

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

ster of satelliet

De laatste weken zie ik als ik de hond uitlaat (rond 22.30 uur, in Venray) iedere avond een zeer felle lichtbundel aan de hemel.
Deze staat (ik vermoed) richting het zuidwesten relatief laag aan de hemel.
Ik vind hem zelf te fel en te laag staan voor een ster en dus is het mogelijk een sateliet, kan iemand mij dit bevestigen en zo ja wat voor sateliet zou het kunnen zijn.

Ben gewoon benieuwd naar wat ik zie.

Berichten: 1.364

Re: ster of sateliet

Sterren of satellieten vormen natuurlijk geen bundel van licht. Het blijven puntbronnen al dan niet op de zelfde plek. Dus wat je ziet moet een zoeklicht zijn. Misschien van een helikopter. Maak er anders eens een foto van en plaats hem hier.

Alleen het ISS (ook een punt en geen bundel) is vrij fel in vergelijking met de meeste sterren en andere satellieten (maar minder fel dan Venus) en beweegt zich ruwweg van west naar oost. Gemiddeld duurt de hele zichtbare baan 4 tot 6 min afhankelijk van de hoogte boven de horizon en vindt elke 90 min. plaats.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: ster of sateliet

Als het er na tien minuten nog staat is het geen satelliet als het ISS, bijvoorbeeld.

Het zou de ster Procyon kunnen zijn. Maar dat is een heldere punt, geen bundel.

Berichten: 1.364

Re: ster of sateliet

Rechts van Procyon staat westelijk op ongeveer de zelfde hoogte de planeet Venus. Die gaat dan onder. Waarschijnlijk ziet hij deze staan en mogelijk ontstaat door de lage stand een optisch effect. Procyon is namelijk eigenlijk te zwak om deze bij een lage stand 'zeer fel' te kunnen noemen. Sirius is een andere kandidaat direct beneden Procyon maar op dit tijdstip staat Sirius nog maar een paar graden boven de horizon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: ster of sateliet

Venus is inderdaad een stuk helderder, die zal het zijn. Maar die staat dan niet meer 'zuidelijk van west'.

Berichten: 1.364

Re: ster of sateliet

De TS vermoedt dat het ZW is, maar dat zal dan niet helemaal kloppen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ster of sateliet

vanavond 10 uur, wat noordelijk van west:
venus.PNG
(schermafbeelding van Skygazer)

Berichten: 334

Re: ster of sateliet

Ik denk dat het Saturnus, Mars en Jupiter zijn. Die staan nu dicht bij elkaar in de buurt en dat ziet Jelle als een bundel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: ster of sateliet

Herman66 schreef: wo 22 apr 2020, 19:59 Ik denk dat het Saturnus, Mars en Jupiter zijn. Die staan nu dicht bij elkaar in de buurt en dat ziet Jelle als een bundel
Die zijn om 22:30 niet zichtbaar. Die komen pas vroeg in de ochtend boven de horizon.

Berichten: 1.364

Re: ster of sateliet

En dat is dan in het Zuid Oosten dus tegenover de richting die de TS noemt. En hoewel dit een mooie samenstand is vormen ze nog steeds 3 gescheiden stippen en geen 'bundel'.

Berichten: 17

Re: ster of sateliet

jellebruggenvan schreef: wo 22 apr 2020, 13:15 De laatste weken zie ik als ik de hond uitlaat (rond 22.30 uur, in Venray) iedere avond een zeer felle lichtbundel aan de hemel.
Deze staat (ik vermoed) richting het zuidwesten relatief laag aan de hemel.
Ik vind hem zelf te fel en te laag staan voor een ster en dus is het mogelijk een sateliet, kan iemand mij dit bevestigen en zo ja wat voor sateliet zou het kunnen zijn.

Ben gewoon benieuwd naar wat ik zie.
Het was een sateliet.
satelieten en Venus zijn de laatste tijd veel doorgegeven als UFO's!

Berichten: 334

Re: ster of sateliet

Inderdaad die zijn dan niet zichtbaar. Hij schrijft dat hij een bundel ziet. Misschien SpaceX Starlink satellieten?
Laatst gewijzigd door Herman66 op wo 22 apr 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: ster of sateliet

MarcelBis schreef: wo 22 apr 2020, 20:18 Het was een sateliet.
Dat is wel heel stellig. Welke satelliet, en komt dat tijdstip overeen met zichtbaarheid in Nederland?

Berichten: 17

Re: ster of sateliet

Inderdaad waren het de SpaceX Starlink satellieten van Elon Musk.
Die worden gelanceerd per 60 stuks, zichtbaar in rechte lijn. Vandaar die schijnbare bundel.
Zeker ook zichtbaar in Nederland.
Vanavond nieuwe lancering omstreeks half tien. Om tien uur, of iets vroeger, zijn ze opnieuw te zien bij ons.


Reageer