Voorgelezen Ruimte: Dia en cassette entertainment

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

Voorgelezen Ruimte: Dia en cassette entertainment

Dia's waren een veelgebruikte manier om geweldige foto's te delen en een verhaal te vertellen. Maar ze zijn zonder geluid ... natuurlijk. Tenzij gecombineerd met een cassettebandje dat het verhaal vertelt door middel van muziek en stem, wat aangeeft wanneer het volgende adembenemende uitzicht op de ruimte geprojecteerd moet worden.

Al geruime tijd wilde ik deze belichamingen van bescheiden jaren 60 tot 80's entertainment naar het gemakkelijker toegankelijke digitale domein brengen. Het is vrij eenvoudig: scan de dia's in hoge resolutie, herstel ze, digitaliseer de cassette met een cassetterecorder van goede kwaliteit, herstel indien nodig. Synchroniseer de twee inert gescheiden media in een videobewerkingsprogramma en voila!

Ik had een set besteld om uit te proberen als een proof-of-concept. Om te zien of het werkt.

Na enkele weken wachten arriveerde de eerste set, en hier is het resultaat:


Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Voorgelezen Ruimte: Dia en cassette entertainment

Dankjewel erg mooi. Dan vraag je je af hoe youtube of andere internet media er over 40 jaar uitzien.

Het vergt wel wat ervaring en routine om precies op het juiste moment van dia te wisselen. Ik denk dat toen in de praktijk veel heen en weer werd geschakeld tussen dia's, de geluids band loopt zonder genade door! Dat had ook zijn charme denk ik.

Berichten: 463

Re: Voorgelezen Ruimte: Dia en cassette entertainment

Mooi stuk geschiedenis, heel leuk om te zien met de ogen en het geluid van weleer.
Super!
Nog wel een klein detail/vraagje: is het ook mogelijk om zonder al te veel moeite die blieps (de "volgende-dia signalen") er uit te filteren?
Bij mij komen ze nogal dominant binnen, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn computer, geluidskaart of oren liggen.
In ieder geval bedankt dat je deze show hier geplaatst hebt.


Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Voorgelezen Ruimte: Dia en cassette entertainment

RedCat schreef: do 09 jul 2020, 19:36 Mooi stuk geschiedenis, heel leuk om te zien met de ogen en het geluid van weleer.
Super!
Nog wel een klein detail/vraagje: is het ook mogelijk om zonder al te veel moeite die blieps (de "volgende-dia signalen") er uit te filteren?
Bij mij komen ze nogal dominant binnen, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn computer, geluidskaart of oren liggen.
In ieder geval bedankt dat je deze show hier geplaatst hebt.
Hallo Redcat,

Dat is in principe niet veel moeite. Maar ik ben op dit moment druk bezig met veel andere beelden...


Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Voorgelezen Ruimte: Dia en cassette entertainment



STS-1 (Space Transportation System-1) was the first orbital spaceflight of NASA's Space Shuttle program. The first orbiter, Columbia, launched on 12 April 1981 and returned on 14 April, 54.5 hours later, having orbited the Earth 36 times. Columbia carried a crew of two – mission commander John W. Young and pilot Robert L. Crippen.

Berichten: 2

Re: Voorgelezen Ruimte: Dia en cassette entertainment

Ik hou van die foto, heel kalm. Bedankt voor het delen.

Ik ben bezig met het digitaliseren van tonnen amateur-16 / 8mm-film uit de jaren 1920 tot 1970. Er zijn ook heel veel oude negatieven die ik nog moet digitaliseren, van of voor 1900. Ik wil uiteindelijk mijn collecties op YouTUbe zetten, heb ik er al een.
texttospeech.onl
Waar kijk je naar als je muziekstukken kiest die bij stills of stomme film passen? Mijn eerste gedachten zijn om toen-hedendaagse muziek met hen te spelen. Of wat melancholische synthmuziek.

Ik heb dit een tijdje geleden gemaakt, maar ben er nog niet aan toe gekomen om het grote stuk met +300 negatieven te maken ...

Egypte in 1937

Reageer