Philips N1700 VCR en Video Cassettes met 80's Nederlandse NASA TV Uitzendingen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

Philips N1700 VCR en Video Cassettes met 80's Nederlandse NASA TV Uitzendingen

Ik doe vrijwilligerswerk bij een Nederlandse publieke sterrenwacht, waarbij ik me voornamelijk bezig houd met het digitaliseren van hun archief, dat bestaat uit geluidsbanden, dia's, 8 / 16mm-film en kranten.

Deze maand heeft een van de andere vrijwilligers een interessante ontdekking gedaan in zijn kelder: een Philips N1700 videorecorder met een ton aan videobanden. Hij heeft deze destijds vastgelegd.
IMG-20201121-WA0001.jpg
IMG-20201121-WA0000.jpg
Deze collectie is interessant omdat het begin jaren 80 thuisopnames bevat van Nederlandse, Belgische en Duitse uitzendingen die betrekking hebben op ruimteverkenning gedurende deze tijd.


Waaronder de Space Shuttle, Sojoez, Voyager-sondes en andere soortgelijke projecten. Zeer passend voor de observatoriumarchieven en YouTube-kanalen. Een project waar ik erg naar uitkijk om te digitaliseren ...


Momenteel heb ik de items nog niet persoonlijk bekeken, hoewel ik dat binnenkort hoop.


Hier zijn enkele dingen die ik ga bekijken en die ik verwacht te zien:

1. Conditie van de banden, is de binder intact gebleven, de basis flexibel. Zit er schimmel, stof of vuil in?

2. Is de videorecorder in werkende staat? Wat is de staat van de video- en audiokoppen?

3. Hoe kan ik de banden in de best haalbare kwaliteit digitaliseren?


Ik weet niet in welke staat de banden en videorecorder zijn opgeslagen. Hopelijk in een goed, constant klimaat ...

Wat betreft de videorecorder, zijn de riemen naar alle waarschijnlijkheid vergaan, moet het bandpad worden schoongemaakt, moet het mechanisme opnieuw worden gesmeerd en oude elektronische onderdelen worden vervangen.

Ik geloof dat, zolang de audio, videokoppen en motoren die alle mechanismen aandrijven, goed zijn, reparatie mogelijk is.


Dat brengt ons bij het digitaliseringsproces. Ik heb wel wat ervaring met het vastleggen van VHS-banden, maar niet veel. Ik heb geen capture-kaart met analoge RF-tv-ingang, wat de N1700 uitvoert.

Zijn er kaarten die jullie kunnen aanbevelen?

Ik heb het lieftst iets dat PCI-E gebruikt, zodat ik het in mijn moderne pc kan plaatsen.

Wat zijn de meningen over de Hauppauge WinTV HVR-5525HD? Ik heb al een Hauppauge USB2 met S-video, dus het zou werken met de WinTV-software die ik al heb geïnstalleerd, een pluspunt!

Met banden en apparatuur die zo oud zijn, is een TBC belangrijk voor opnames van goede kwaliteit? Wat zijn goede startersunits?

Enig idee welk tv-signaalformaat deze videorecorder uitvoert? Hoe moet ik het signaal opvangen? Aanbevolen resoluties? en is het interlaced?


Uiteindelijk komen deze opnamen ook op mijn YouTube kanaal, en vinden we er wellicht iets moois voor in de sterrenwacht.

(:

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Philips N1700 VCR en Video Cassettes met 80's Nederlandse NASA TV Uitzendingen

Video is composite video ( PAL ) over hf, dus één signaal 1 Vtt waar alles inzit.

PAL, is 625 lijnen bij 25 beelden per sec. Interlaced dus.

Volgens mij zijn er ook modellen met een din plug, waar composite rechtstreeks uitkomt met
een aparte audio pin.

Als je een model hebt met alleen een HF uitgang, zal je er een video en audio uitgang bij moeten maken.

Reageer