Botsende sterrenstelsels

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Botsende sterrenstelsels

Op het net en in douc's ziet men vaak simulaties van sterrenstelsels die op elkaar invliegen en dan versmelten tot ééntje.

Maar lang geleden las ik dat dat niet altijd gebeurde, maar dat ze door elkaar heen kunnen vliegen zonder daar veel schade van op te lopen. (Dat gold niet voor de gaswolken die bij botsing gloeiend heet zouden kunnen worden.)

Ik ben er vrij zeker van dat er zelfs een foto van heb, waarbij twee stelsels die wat model betreft op ons lijken aan het door elkaar heen vliegen zijn. Helaas kan ik dat niet terug vinden.

Nu kan het zijn dat ik me vergis, maar het lijkt me van niet.

Maar misschien kan iemand hier zijn (sterren :idea: ) licht hier over laten schijnen?

Berichten: 1.355

Re: Botsende sterrenslesel.

Sterrenstelsels kunnen inderdaad min of meer ongeschonden door elkaar vliegen. Het één en ander hangt af van de sterdichtheid en de massa's. Er zijn ook geen actuele botsingen want de ruimte tussen de sterren is zelfs rond de kern nog zo groot dat je eerder van passeren moet spreken. Er ontstaan wel veranderingen door de onderlinge aantrekkingskracht maar zelden een echte botsing. Sterren draaien rond het gemeenschappelijk zwaartepunt in een stelsel dus ze hebben al een beweging die zelden frontaal is. Ook gebeurt het in een heel groot tijdsbestek met alle kansen op juist géén botsing.

En als het verschil in massa vrij groot is zal het kleinere stelsel eerder een satelliet van de grotere worden i.p.v. een versmelting. Ook de naderingssnelheid speelt een rol. Is deze relatief laag dan is de kans op versmelting groter en bij een hoge snelheid gaan ze dus 'gewoon' door elkaar heen.

Het versmelten op zich gebeurt ook niet in een keer. Als de stelsels elkaar passeren en ze verliezen momentum dan remmen ze elkaar dus af en na de eerste passage keren ze langzaam om en volgt er een tweede passage enz. Net zolang tot dat ze echt een nieuw gemeenschappelijk zwaartepunt hebben gekregen en één stelsel zijn geworden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Botsende sterrenslesel.

Bedankt voor de informatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Botsende sterrenslesel.

Een mooi voorbeeld van "botsende" sterrenstelsels is het Bullet Cluster:
bulletcluster_comp_f2048.jpg
Afbeelding

Twee groepen sterrenstelsel zijn 150 miljoen jaar geleden dwars door elkaar heen gereisd zonder enige botsing van sterren, maar het gas tussen de sterren dat botste wel, en is fel gloeiend in Röntgen in het midden achtergebleven. De donkere materie reisde wel met de sterrenstelsels mee, een belangrijke aanwijzing inzake de kenmerken van donkere materie.

Meer over dit cluster: https://en.wikipedia.org/wiki/Bullet_Cluster

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Botsende sterrenslesel.

Bedankt voor de informatie.

Berichten: 2

Re: Botsende sterrenstelsels

Wanneer de sterrenstelsels botsen, worden grote waterstofwolken verzameld en samengedrukt, wat een reeks zwaartekrachtsinstortingen kan veroorzaken. Een botsing van sterrenstelsels zorgt er ook voor dat een sterrenstelsel voortijdig verouderd, aangezien veel van zijn gas wordt omgezet in sterren.

Berichten: 1.355

Re: Botsende sterrenstelsels

Je kunt niet over een veroudering spreken, eerder het omgekeerde. Want alle nieuw gevormde sterren zijn juist jong. Dus de balans tussen reeds bestaande oudere sterren en de nieuw gevormde sterren neemt toe in het voordeel van jonge sterren.

Reageer