Bewoonbare zone voor exomanen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Bewoonbare zone voor exomanen

Hallo Bladerunner,

Blijkbaar ben je erg van de principes en definities!

Prima als jij het verband niet inziet van een maan om een exoplaneet zonder zon waar volgens studie/model leven mogelijk is! Simpelweg omdat het niet omschreven is volgens jouw definities.

Nergens heb ik gezegd dat ik dit een scenario vind waar leven met de hoogste waarschijnlijkheid te vinden is. Of dat ik door mijn knieën ga van deze studie. Ik heb nauwelijks mijn mening gegeven.

Ik tracht slechts objectieve data met referenties te geven. Persoonlijk houd ik niet erg van definitie en principe kwesties. Dat leid al te vaak tot ping pong discussies hier op WF zonder inhoud. Dat gebeurt erg vaak en vind ik treurig.

Dat de TS niet actief is heb ik al enkele dagen geleden opgemerkt.

Ik wilde al eerder mijn bijdrage geven maar toen twijfelde ik ook om te reageren. Ik vermoede al een dergelijke zinloze discussie te krijgen. Blijkbaar had ik gelijk.

[Edit]:
Then we agree to disagree! :)

Berichten: 1.365

Re: Bewoonbare zone voor exomanen

Nog even:
In het verwijderde bericht van de TS stond een rare link maar de TS had er ook geschreven (weet niet of je dat gezien hebt) : "problem solved". (Of soortgelijke woorden)

Als reactie dus op mijn eerste bijdrage.
De TS vroeg hoe het zit met de leefbare zone van een exomaan. Wat is de leefbare zone (ook wel de Goldilocks zone genoemd) ? Dat is een minimum en maximum afstand rond een ster (een ringvormig gebied dus) waar vloeibaar water gevormd kan worden. In mijn eerste bericht geef ik aan op welke wijze dit berekend kan worden. Je hebt daar dus de lichtsterkte en oppervlakte temperatuur voor nodig van de moederster waar de planeet en eventuele maan rond draait.

Maar een rogue planet draait dus niet rond een ster. Dus kan de leefbare zone niet berekend worden. Dat heeft niets met definities of principes te maken het is gewoon een gegeven. Dat er mogelijk nog volgens een toevallig pas uitgewerkte theorie op een andere manier een leefbare situatie kan bestaan is niet wat de TS vroeg want die leefbare situatie gaat niet uit van een leefbare zone maar van een heel ander concept. Op zich best interessant maar vast niet wat de TS in gedachte had gezien zijn vraagstelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Bewoonbare zone voor exomanen

MarnelKelis schreef: ma 21 jun 2021, 08:47 Dus ik las een paar artikelen over exomanen, en ik begreep dat om een ​​maan bewoonbaar te maken, de massa van de ster hoger moet zijn dan 0,2 zonnemassa. (Dus een rode of bruine dwerg lijkt onwaarschijnlijk) Maar wat zijn de getallen voor de omtrek planetaire bewoonbare zone van een maan rond zijn gasreus? Ik hoorde veel van deze bewoonbare rand, maar ik kon niet vinden hoe ik het moest berekenen.
Wat een digitale ping pong discussie bahh.

Code: Selecteer alles

de massa van de ster hoger moet zijn dan 0,2 zonnemassa. (Dus een rode of bruine dwerg lijkt onwaarschijnlijk)
Volgens een recente studie is er helemaal geen ster nodig.

Code: Selecteer alles

Maar wat zijn de getallen voor de omtrek planetaire bewoonbare zone van een maan rond zijn gasreus? Ik hoorde veel van deze bewoonbare rand, maar ik kon niet vinden hoe ik het moest berekenen.
Dat is onder andere afhankelijke van omloopbaan. Indien deze elliptisch is zal door zwaartekrachtverschillen de maan "gekneed" worden als klei en opwarmen.

Ben je nu echt serieus? Je bent erg principieel en een dialoog is erg moeilijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Bewoonbare zone voor exomanen

Ik zal nog even advocaat van de Duivel spelen.

Eigenlijk is het te koud tussen de sterren voor leefbare werelden, maar er is een vergezochte oplossing voor.
Manen kunnen worden gekneed door hun planeet, daardoor kan de temperatuur oplopen.

Veel zie ik hier niet in, hoelang zou die KNEED periode duren?
Ook is temperatuur alleen verre van genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Bewoonbare zone voor exomanen

Andere mensen veel slimmer dan ik kunnen dat uitrekenen voor manen Jupiter. En uit artikel zelfst willekeurige planeten en manen.

Indien men zoekt met termen als: tidal forces moons Jupiter kom je een heel eind Voorbeeld:

Wiki

EDIT:
Nog beter tidal heating
wiki tidal heating

En uiteraard artikel Cambridge eerder gepost. Met formules en diepgang.

Reageer