1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Recentelijk heb ik 3 Ampex 1" videospoelen gevonden op een online veiling in de VS. De labels laten geloven dat hier opnames van de Apollo 11 landing maanwandelingen op staan. De banden zijn nu onderweg naar mij.

Het lijkt mij een leuk project om hier beelden en geluid uit te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat meer informatie over de spoelen:

Het is 1" brede tape op 10" spoelen.

Op de dozen staat identificatie van de stock, (79P-ON-7084B-W3).
Volgens dit document komen we dan uit op tape:

Memorex Type 79 Series designed for helical-scan broadcast and closed circuit television recorders.

Ampex VR-6000 and VR-7000 Series Recorders
79P-ON-7084B-W3

62 minutes 9-4/2" Precision Reel 1" x 3000' in Box 1"


Dus waarschijnlijk opgenomen met een Ampex type A recorder, in NTSC. Als het opnamen uit 1969 zijn, is er mogelijk:

Sony 1" (1964)
Ampex 1" SMPTE Type A (1965)
IVC 1" (1968)


Verder, de mogelijkheden wat er op zou kunnen staan:

1. De verkoper wilde banden voor wat extra verkopen, dus pakten wat willekeurige dozen en schreef er de labels op. Mogelijk, onwaarschijnlijk omdat de labels en schrift er oud uit ziet.

2. Videodub gemaakt door de NASA. Mogelijk, wellicht vroeg een studio/universiteit naar de opnames? Dan onbewerkte volledige opnamens lijkt mij.

3. Opnamen van live TV/heruitzending toen der tijd. Waarschijnlijk. Maar pro/semi-pro formaat, erg duur. Alleen universiteit/instantie/instelling zou dat formaat kunnen betalen.


Nu, de potentiële zeldzaamheid van de opnames. Hoewel het klopt dat de NASA niet meer de ruwe SSTV opnames heeft, is de gehele EVA in NTSC/Telecine bewaard gebleven. Niet altijd in gelijke kwaliteit, maar alle beelden zijn er wel.


Hoewel er altijd dé kans is dat er uniek NASA materiaal wordt gevonden, is dit onwaarschijnlijk.

Wel is er een kans dat er nieuw studio materiaal wordt gevonden van kanalen die de NASA feed uitzonden.

Van de BBC is er vrijwel niets bewaard gebleven, alleen maar geluid.
Van de NOS is al het videomateriaal van amateur 1" IVC bron, NOS' eigen banden waren gewist. Zonder die amateur opnamens hadden we ook niets gehad!


Maar in alle waarschijnlijkheid staat er VS materiaal op. Dus NBC, CNN, ABC etcetera. Hier is volgens mij ook niet alles bewaard gebleven, maar wel véél meer dan Europese kanalen.


Zodra ik de banden hier heb kan ik het volgende onderzoeken:

1. De conditie van de spoelen vaststellen.
2. De tape bekijken met een magnetische ontwikkelaar, om te kijken of er wat op staat, en wat.
3. Kijken of ik een plek kan vinden, het liefste in Nederland, waar de banden kunnen worden afgespeeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Spannende vondst!

Het zal nog wel even duren voor je ons kunt vertellen of, en zo ja wat, er op staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Tijd voor een welvertraagde update!

De banden zijn ondertussen bij mij aangekomen. De conditie van de tape lijkt goed te zijn... tape valt niet uit elkaar, is schoon, stinkt niet of wil niet opkrullen/spaken/loskomen.
LFWlM6yhnKUlZkyDL4f3ePWp.jpg
Verder staan op de spoelen zelf ook identificatie-nummers, die overeenkomen met de nummers op de dozen. Dus er zijn geen willekeurige spoelen in de dozen gestopt.
aZ71VbjnsVQ5ILBRsscPernc.jpg
Meer goed nieuws... zie een stuk tape onder mijn magnetische ontwikkelaar:
rTsyPO44dcje50TrfUjBZQpU.jpg
Duidelijk te zien van boven naar onder:
1. Mono geluidsspoor
2. Helical-scan videospoor.
3. Controle-puls spoor.


Er staan dus wel degelijk videobeelden op... en hoog waarschijnlijk Ampex Type A NTSC, misschien PAL.

Ik heb al een bedrijf gevonden in Nederland met een Ampex Type A machine. Zelfs als het NTSC spoelen zijn, is afspelen op een PAL machine voor het geluid wel mogelijk. Dan kan ik identificeren of er NASA-materiaal op staat, of iets anders zoals voetbal of I Love Lucy.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Arbeidsintensief project. Gaat dit ook nog veel kosten?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Jan van de Velde schreef: di 21 sep 2021, 16:16 Arbeidsintensief project. Gaat dit ook nog veel kosten?
Ik heb een bedrijf in Nederland gevonden met allemaal 1" videorecorders waaronder twee Ampex type A machines. Voor 200 euro kan ik daar een halve dag mijn banden op hun machines proberen. Wel bijna allemaal PAL. Maar geluid moet er wel zijn en dat geeft mij genoeg informatie om er achter te komen wat er op staat en welke bron. Hopelijk iets interresant.

Digitalisatie daar is 100 euro per band (uitgaande van niet meer dan 60 min materiaal per band).

Als het naar Amerika moet voor NTSC machines komen er ook verzendkosten bij en voor tarieven daar heb ik nog niet gekeken. Misschien wel een veelvoud van de Nederlandse kosten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Dutchsteammachine schreef: di 21 sep 2021, 16:43 Ik heb een bedrijf in Nederland gevonden met allemaal 1" videorecorders waaronder twee Ampex type A machines.
Vreemd dat dergelijke, volgens mij professionele, machines niet makkelijk omgeschakeld kunnen worden tussen PAL en NTSC.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Xilvo schreef: di 21 sep 2021, 20:15
Dutchsteammachine schreef: di 21 sep 2021, 16:43 Ik heb een bedrijf in Nederland gevonden met allemaal 1" videorecorders waaronder twee Ampex type A machines.
Vreemd dat dergelijke, volgens mij professionele, machines niet makkelijk omgeschakeld kunnen worden tussen PAL en NTSC.
Ik had begrepen dat omzetting van PAL naar NTSC misschien wel mogelijk is met de betreffende machine... maar als dat meer gaat kosten (Onderzoek, rendabel, uitvoering, risico's, materiaal, werkuren) dan sturen naar Amerika dan heeft dat weinig zin.

Zal nog eens vragen of omzetten makkelijk is en rendabel.

Trommel/bandsnelheid en demodulatie/kleurdemodulatie is ook anders en dat vergt misschien aanpassing aan printplaten... en opnieuw afstellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Ik bedoelde niet omzetten van het ene naar het andere formaat. Ik bedoel de machine hardwarematig omschakelen van 25 frames 625 lijnen naar 30 frames 525 lijnen op de machine. Ik stel me zo voor dat een iets andere bandsnelheid en een andere omwentelingssnelheid van de draaiende koppen zoiets voor elkaar zouden kunnen krijgen.

Het waren ongetwijfeld dure machines, indertijd, met kleine series. Dan kan ik me voorstellen dat er niet aparte versies werden gefabriceerd maar een basisversie die met kleine verandering van NTSC naar PAL kon worden omgezet.

Dit is natuurlijk allemaal speculatie :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Jan van de Velde schreef: di 21 sep 2021, 16:16 Gaat dit ook nog veel kosten?
Geef eens een seintje als je geld tekort komt voor zaken die veelbelovend zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

De banden zelf waren niet zo duur. ​digitalisatie, verzendkosten en onderzoek gaat daar een veelvoud van kosten.


Het is zeer onwaarschijnlijk dat het Nederlands opnamens zijn.

Ik vraag liever geen geld op het internet, ben maar een amateur die wat aanknoeit.

Ik heb een patreon website onder mijn gebruikersnaam die overkoepelend is voor al mijn projecten, te veel om hier op te noemen. Daar kunnen mensen maandelijks een bijdrage maken.

Maar op dit moment weet ik niet wat er op staat dus ik kan perks zoals hoge kwaliteit bestanden niet garanderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Ik heb een uur rijden van hier iemand gevonden met een type C machine.

DCVideo heeft mij verteld dat de audiotrack van een type A-tape is uitgelijnd met de cue-track op type C.

In de hoop snel een kort stukje van elke band af te spelen. Hierdoor kan ik de inhoud op de band via audio verifiëren.
Dan weet ik of de labels kloppen en kan ik aan de verzending naar DCVideo werken.

Vandaag is dan de grote dag, hopelijk spelen ze goed af!
DSC_1807-SD.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Koppentrommel detail van Michaels' type C videorecorder, met mijn band gelabeld "Apollo 11 Landing"


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Je weet de spanning er wel in te houden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: 1969 Videobanden met NASA Apollo 11 (?) opnamen

Helaas zal DCVideo mijn banden niet kunnen digitaliseren zonder schriftelijke toestemming van de netwerken die zich mogelijk op de banden kunnen bevinden.

Van het geluid kan ik Walter Cronkite, CBS identificeren. Maar het is mogelijk dat er tussen banden is gewisseld van kanaal of zelfs op een enkele band.

Kip-en-ei-probleem, hoe kan ik de netwerken identificeren zonder beeldmateriaal?


Dus ik zal ergens anders moeten zoeken naar transfers. Ik weet dat het wachten erg lang is geweest, dus hier is een Google Drive-link met een paar minuten van de landing en een tweede EVA-tape die ik kort op een type C-machine heb afgespeeld.

Reageer