Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 222

Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Kan ik een alien het verschil tussen linkerhand en rechterhand vertellen zonder dit te laten zien? Bij elke poging strandde ik.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 1.365

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Niet zo vreemd he?
Het eerste contact tussen mens en een alien zal via gebaren moeten gaan. Zo communiceerde de mens onderling ook toen het gesproken woord nog niet bestond. Gebaren (dus laten zien) zijn de eerste vormen van communicatie als de taal het laat afweten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 20:49 Kan ik een alien het verschil tussen linkerhand en rechterhand vertellen zonder dit te laten zien? Bij elke poging strandde ik.
Ik denk dat dat heel lastig zal zijn tot onmogelijk.
Het is een oriëntatie kwestie.
Dat de twee mogelijkheden bestaan is natuurlijk gemakkelijk uit te leggen.
Maar op te vertellen welke welke is?????

Bijkomend probleem is dat ze 4-dim gewoon identiek zijn.

Berichten: 222

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

tempelier schreef: wo 18 aug 2021, 09:50
Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 20:49 Kan ik een alien het verschil tussen linkerhand en rechterhand vertellen zonder dit te laten zien? Bij elke poging strandde ik.
Ik denk dat dat heel lastig zal zijn tot onmogelijk.
Het is een oriëntatie kwestie.
Dat de twee mogelijkheden bestaan is natuurlijk gemakkelijk uit te leggen.
Maar op te vertellen welke welke is?????

Bijkomend probleem is dat ze 4-dim gewoon identiek zijn.
Zijn ze identiek vierdimensionaal? Bedoel je dat je ze kan draaien in een vierde dimensie? Zoals een 2d rechterhand gedraaid kan worden in een derde dimensie?

Ik ben het eens dat het een moeilijk probleem is. Zou je erin slagen dan geeft dat problemen. Maar de wereld is fundamenteel links-rechts asymmetrich.
Laatst gewijzigd door Hypercharge op wo 18 aug 2021, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Bladerunner schreef: di 17 aug 2021, 22:58 Niet zo vreemd he?
Het eerste contact tussen mens en een alien zal via gebaren moeten gaan. Zo communiceerde de mens onderling ook toen het gesproken woord nog niet bestond. Gebaren (dus laten zien) zijn de eerste vormen van communicatie als de taal het laat afweten.
Het moet zonder gebaren gaan of afbeeldingen van je handen zelf. Zeg maar instructies zodat zij weten hoe je een rechtshandige schroef moet maken.
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 09:58
tempelier schreef: wo 18 aug 2021, 09:50
Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 20:49 Kan ik een alien het verschil tussen linkerhand en rechterhand vertellen zonder dit te laten zien? Bij elke poging strandde ik.
Ik denk dat dat heel lastig zal zijn tot onmogelijk.
Het is een oriëntatie kwestie.
Dat de twee mogelijkheden bestaan is natuurlijk gemakkelijk uit te leggen.
Maar op te vertellen welke welke is?????

Bijkomend probleem is dat ze 4-dim gewoon identiek zijn.
Zijn ze identiek vierdimensionaal? Bedoel je dat je ze kan draaien in een vierde dimensie? Zoals een 2d rechterhand gedraaid kan worden in een derde dimensie?

Ik ben het eens dat het een moeilijk probleem is. Zou je erin slagen dan geeft dat problemen. Maar de wereld is fundamenteel links-rechts asymmetrich.
Ja.
Spiegel beelden zijn symmetrisch maar kunnen in een hogere dimensie congruent zijn.

Een Aliën die met ons kan communiceren zal dit verhaal ook wel weten.

Ik denk wel de oplossing te hebben:
Het gaat in principe om links en rechts draaiend uit elkaar te houden.
Dat gaat eigenlijk alleen maar door een standaard rechts draaiend te noemen en de rest er me te vergelijken.

Er moet dus gezocht worden naar een object in het heelal dat voor beide (Aliën en Terraan) rechtsdraaiend is.

Berichten: 222

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Feynman suggereerde zwakke wisselwerking te gebruiken. Maar ook dat schijnt geen licht volgens mij.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 1.365

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

tempelier schreef: wo 18 aug 2021, 09:50 Er moet dus gezocht worden naar een object in het heelal dat voor beide (Aliën en Terraan) rechtsdraaiend is.
Lijkt me lastig. In het heelal hebben onder en boven geen betekenis. Links of rechts vanzelfsprekend ook niet. Met de genoemde restricties is het gewoon onmogelijk. Zelfs staande op een planeet kan het al verwarrend zijn. Sta je precies op de geografische noordpool leg dan maar eens uit aan die alien dat naar 'links' gaan of naar 'rechts' allebei zuidwaarts is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Bladerunner schreef: wo 18 aug 2021, 16:01
tempelier schreef: wo 18 aug 2021, 09:50 Er moet dus gezocht worden naar een object in het heelal dat voor beide (Aliën en Terraan) rechtsdraaiend is.
Lijkt me lastig. In het heelal hebben onder en boven geen betekenis. Links of rechts vanzelfsprekend ook niet. Met de genoemde restricties is het gewoon onmogelijk. Zelfs staande op een planeet kan het al verwarrend zijn. Sta je precies op de geografische noordpool leg dan maar eens uit aan die alien dat naar 'links' gaan of naar 'rechts' allebei zuidwaarts is.
Dat is misschien lastig maar niet onmogelijk.

Men moet iets hebben dat draait en van de zelfde kant wordt bekeken.

Berichten: 222

Re: Kan ik een alien het verschil tussen links en rechts uitleggen?

Bladerunner schreef: wo 18 aug 2021, 16:01
tempelier schreef: wo 18 aug 2021, 09:50 Er moet dus gezocht worden naar een object in het heelal dat voor beide (Aliën en Terraan) rechtsdraaiend is.
Lijkt me lastig. In het heelal hebben onder en boven geen betekenis. Links of rechts vanzelfsprekend ook niet. Met de genoemde restricties is het gewoon onmogelijk. Zelfs staande op een planeet kan het al verwarrend zijn. Sta je precies op de geografische noordpool leg dan maar eens uit aan die alien dat naar 'links' gaan of naar 'rechts' allebei zuidwaarts is.
Maar dat zou betekenen dat links en rechts verschillend zijn. Mbt. de zwakke kracht zijn ze dat ook maar niet op macroniveau. Dwz. zonder die zwakke kracht.
Alle materie bevat magisch stof

Reageer